• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avloppsslang till gråvattentank?

F

F.d. 4754

Guest
Hej.

Jag har sett att ex.vis Hymer och Euramobil levererar en "dammsugar"-slang med gummistuss som monteras på avloppsledningen från gråvattentanken til sina husbilar.
Det fanns ingen avloppslang i vår Knaus och jag vet inte om det skulle funnits, då jag är andra ägaren...

Är det någon som vet någon tillbehörsfirma som säljer slang + gummistuss.
Egentligen är det gummistussen som jag har störst behov av. Slang hittar jag alltid...

/Knausen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

I VVS-affärerna brukar det finns svarta gumminipplar med olika diametrar i vardera änden för anpassning till olika avloppsrör. Det finns kanske något som passar där, eventuellt i kombination med någon rörbit.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

Gummistussen er og en stump av en relativt myk slange som passer utenpå røret på bilen og som er limt fast til flexislangen. Trenger selv å lage en slik til min Flair for bruk på de stedene som en ikke kan dumpe direkte i sluket.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

Hej Knausen

Till min Frankia följde det med en slang som är flexibel 1,5m ihopdragen och ca 7,5m utdragen och det är en slang till centraldamsugare Husky och den kostar ca 800 - 900:- men hur anslutningarna ser ut på din bil vet jag ej (skicka mig ett mail om du vill veta mer om den) Om du skaffar en slan var bara uppmärksam var du hänger den när du inte använder den för att slangar är täta för vatten så är dom inte täta för lukt. I min bil hadde jag en otäck lukt ända till jag flyttade slangen till ett annat utrymme.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

I vår Hymer förvaras slangen i gasolkofferten. Det sitter klämd i en hållare i framkanten av skåpets tak, så att den är lätt att ta fram när den behövs, och ändarna sticker ner mellan flaskorna. Gasolkofferten är ju även väl ventilerad.

EssoJ
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

Hej igen.

Har mätt avloppsröret från gråvattentanken. 40 mm utvändigt.

Tänker så här: En grov slangbit och som är 40 mm invändigt (har en kompis som kan svarva den lite konisk invändigt) och sedan slang på ca 3 meter (bör väl räcka?) som jag limmar fast i andra ändan. Har tänkt mig en mjuk slang som man blir platt när man rullar ihop den. Så ser en möjlig lösning ut för mig som bör bli billig. Återkommer om jag kan finna något lämpligt i järnaffären...

Mottager gärna fler tips och det bör nog vara många som känner behov av en tömningsslang.

/Knausen
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

Förr fanns det ändmuffar som gängades på avloppsslangen i
båttillbehörsaffärerna.
Jag hittar inga på på Byggplast & båtprylar eller Watski's hemsidor men
hela sortimentet kanske inte finns med på nätet.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

Om man inte har behov av en slang allt för ofta och vill undvika obehaglig lukt så har KAMA detta alternativ, men det blir ju lite dyrt i längden.


K08-06
Saneringskit för tömning av avloppstankar
i sanitetsstationer. Innehåller
3 st engångsslangar 2,5 m,
3 st gummiband och 3 par engångshandskar

K08-06 195,00

/Jeanette
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

Hej igen.

Jag hittade plastrördelar i en vanlig VVS-butik.

90 graders böj som är 40 mm invändigt. Passade perfekt men fick ta bort den fasta packningen i böjen.
Förminskare ner till 32 mm med fast packning.
En rörbit 32 mm som är ca 12 cm lång.
2 meter flatslang. Är något tveksam till denna slang men när jag provade så rann vattnet lätt igenom. Valde denna typen för den tar lite plats.
Ett stripes för låsning av slangen istället för slangklämma. Jag försökte först limma men det blev jag inte nöjd med.

Kostnad för mig 200:-
Kunde själv kört till Rinkaby rör och säkert fått det för halva priset men bekvämligheten gjorde att jag körde till den lokala VVS-butiken.
Se länk till Rinkaby Rör i inlägg nr 5.

Tack för Era tips!
Hälsningar
Knausen
 

Bilagor

  • Gravattenslang1.jpg
    Gravattenslang1.jpg
    91,3 KB · Visningar: 624
  • Gravattenslang2.jpg
    Gravattenslang2.jpg
    117,2 KB · Visningar: 617
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Avloppsslang till gråvattentank?

I somras hade jag samma problem som Knausen. Efter ett fasligt letande så hittade jag en gummimuff på en VVS-firma i Linköping som i ena änden hade en 40mm muff och i andra änden 36mm (har jag för mig). Den passade till en plastslang som jag köpte för flera år sedan. Slangen var 5 meter. Jag klippte den i tre delar och fick några plaströrasbitat så att jag i nödfall kan koppla ihop de tre delarna. Tyvärr står bilen, där de tre slangdelarna ligger, 2 mil bort så jag kan just nu inte bifoga ett kort på konstruktionen. Men den funkar. Billigt blev det också.

//Roger
 
Toppen