• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Avloppsfråga (ej husbilens)

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Har en "skitfråga" .Kan komunen tvinga oss att bygga om våran avloppsystem ?Har en 2-kammarsbrunn som funkar bra .Men fick ett brev från komunen att den uppfyller inte dagens miljökrav.Har räknat att det skulle kosta över 100tusen för oss att göra det.Det är ju omöjligt för oss gamlingar.

F

F.d. 25310

Guest
Sv: Avloppsfråga

Hej
Ja tyvärr så är det nog så att ni är tvungna att byta tank.
Samtidigt blir det ett högre värde på er fastighet.
som det är nu är den svårsåld

Christer

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Avloppsfråga

Det är ju "markbädden ".eller vad heter det nu som kostar .En ny tank kostar inte så mycket ..

T

Teddi

Guest
Sv: Avloppsfråga (ej husbilens)

Har en "skitfråga" .Kan komunen tvinga oss att bygga om våran avloppsystem ?Har en 2-kammarsbrunn som funkar bra .Men fick ett brev från komunen att den uppfyller inte dagens miljökrav.Har räknat att det skulle kosta över 100tusen för oss att göra det.Det är ju omöjligt för oss gamlingar.

hej,,om inte kommunalt v-a är på gång kan dom tvinga till detta,,du kan googla på #eget reningsverk# där du kan få tips,, ett eget sådant är minst lika bra som de kommunala,,ock då kan du välja själv,,e de så att ni e nåra grannar som kan slå ihop sej så blir detta billigare än en kommunal anslutning,, förutsatt att du har bra dricksvatten,,kolla in läget,,

har själv för ett antal år sedan gått igenom detta,,idag ett helt annat miljötänkande där kostnader är ointressanta för kommun,,
du får gärna höra av dej under resans gång,,,teddi,,

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Det stämmer att din två-kammarbrunn inte längre är godkänd, vi fick också göra om våra enskilda avloppsanläggningar för 6-7 år sedan.

Men jag är undrande till priset, det låter högt, du måste undersöka med fler entreprenörer.

Ett annat alternativ är att bygga ett s.k. LPS-system om ni inte bor allt för långt från en tätort. Det innebär att du har en skärande pump och pumpar avloppsvattnet via en 50 mm slang till kommunens avloppsverk. Jag sitter med i en arbetsgrupp där vi just nu räknar på kostnader för ett sådant system. Vi har räknat fram en kostnad på 45-50 000 kr per fastighet. Vi är ca. 85 fastigheter som är med och den som ligger längst bort från Tidaholm har ca 8 km.

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Det stämmer att din två-kammarbrunn inte längre är godkänd, vi fick också göra om våra enskilda avloppsanläggningar för 6-7 år sedan.

Men jag är undrande till priset, det låter högt, du måste undersöka med fler entreprenörer.

Ett annat alternativ är att bygga ett s.k. LPS-system om ni inte bor allt för långt från en tätort. Det innebär att du har en skärande pump och pumpar avloppsvattnet via en 50 mm slang till kommunens avloppsverk. Jag sitter med i en arbetsgrupp där vi just nu räknar på kostnader för ett sådant system. Vi har räknat fram en kostnad på 45-50 000 kr per fastighet. Vi är ca. 85 fastigheter som är med och den som ligger längst bort från Tidaholm har ca 8 km.
Har precis pratat med grannen så det här det kommer vi att ordna med alla andra grannar här ...att få det billigats..vi är 5-6 st här i området som kan ordna detta.

Senast ändrad:

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Nja det är väl 2 km till komunal nätet..så jag vet inte...

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja tyvärr kan de det, de är själva tvingade till att genomföra höjda miljökrav på alla avlopp! Höjda krav gäller över hela Sverige och för alla former av avlopp spec enskilda, kravhöjningen gäller för alla kommuner. Oss har dessa nya krav kostat 260Tkr 2011 i Kungsbacka, trots att vi hade ett bara 6 år gammalt perfekt fungerande "indränavlopp" = en nyare form av 3-kammarbrunn.

Lokalt omsätter resp kommun dessa nya/hårdare krav som ska uppfyllas av samtliga fastigheter, föreslår därför att du snabbt kontaktar kommunen och skapar egen klarhet om följande frågeställningar för dina vidare tankar;
1) Om de har/kan ge dig förslag på godkänd lösning, i ert fall till lägsta kostnad! Kommunen (dvs Miljö & Hälsa) hjälper dig säkert med detta så gott de kan, inom sina miljökravsramar som man inte tillåts tumma på.
Glöm allt vad som tidigare gällt för enskilda avlopp, lyssna först av kommunens krav och de tillåtna lösningar som kan accepteras.
2) Ta därvid samtidigt upp möjligheten att från kommunen erhålla ett fördelaktigt lån ... för denna "påtvingade skitinvestering" i syfte att kunna bo kvar ... !

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Du ska nog få några fler annbud 100 000 låter dyrt jag fick gjort en 3 kammar brunn av plast för 2 år sen och med brunn rör markbädd och 50 meter grävning till markavlopp så gick det på 35 000 kr.

Claes

F

F.d. 52929

Guest

Har också fått gjort en filterbädd plus trekammarbrunn, snacka med kommunens miljöinspektör. Hörby kommun hade en av dom auktoriserad entreprenör som gjorde hela jobbet för 35000:-. kanske något dyrare idag men dock inte 100:dra tusen

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

HEJ.35-40000 kostade min bädd , hade redan 3 kammarbrunn. men behövde sk, tät bädd (en kraftig spec,plast i botten) pga. att jag har borrhålet för vattnet nära bädden , allt arbete + klarbrunn o pumpbrunn ,35000- +lite extra grävning o grus till gårdsplanen 3000, "Skitbilligt" men vi var 4st som använde samma firma vid samma tillfälle ,så dom behövde bara flytta mellan gårdarna, men sen beror det lite på markförhållanen om det är lättgrävt eller inte::::

F

F.d. 24320

Guest

Hej.

Som många skriver så kan komunen mycket riktigt ålägga dig att göra detta.
Jag jobbar som grävmaskinförare och sista åren har mitt arbete till stor del bestått at olika typer av reningsverk och avloppsanläggningar till privatpersoner.
Vissa av dem kan kosta runt dom hundra tusen du skriver, Men det finns många olika varianter som är långt mycket billigare som det också skrivs om. '
Ta reda på vad som är godkänt i just din komun och börja titta efter det.
Finns allt från jättedyra infiltrationsanläggningar med minireningsverk som är svindyra till enkla "slutna tankar" som är väldigt billiga.
Ett tips är också att du inte blint litar på vad entreprenören säger, självklart vill han förorda och sälja den anläggning till dig som han tjänar mest pengar på. Så ta reda på så mycket du kan själv först.

Jag själv valde sluten tank, har mycket berg och så på tomten och ville inte ha en infiltration över mark som en kulle, så jag bara grävde ett litet hål och slängde ner en tank, lät de gamla avloppsrören vara kvar och så var det klart.
Tank material samt hyra av minigrävare helgen jag gjorde det och nya gräsfrö kostade mig under 15 tusen och allt som syns idag är en liten lycka på tomten där kommunens spolbil kommer och tömmer tanken var femte månad ungefär.

Så mitt tips, ta reda på vad som är godkänt hos er som första steg.
sedan läs på om dom olika allternativen vilket som passar er bäst.
och sist jämför priser.

Det ska absolut inte behöva kosta er hundratusen .

mvh Benny

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

Undrar hur stor tank behövs ? Vi är 2 personer (jobbar 5 dagar i veckan) Sluten tank skulle vara den bästa lösningen för någon markbädd går inte och ordna här..

Senast ändrad:
F

F.d. 58547

Guest

2 -3 kubik och du kan ställa en brunn framför så blir det en 3 kammarbrunn. Infiltrationen är det svåraste. Kan kosta ca 50,000.

F

F.d. 7642

Guest

Hejsan
Ja skitfrågor kan vara besvärliga de också,,,,,,,kolla med länsstyrelsen i ditt län,
de kan ge svar på vad som gäller i ditt län. Kommunerna kan hitta på egna bestämmelser
men efter vad jag fått veta så gäller länsstyrelsernas direktiv först,,,,,,,

mvh
rolf
:santa-3-icon:

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Hej.

Jag har haft ett minireningsverk i fyra år ( Wehoputs 5 ) www.kwhpipe.se och det fungerar utmärkt. Ring och diskutera med Marrko.

KWH Pipe Sverige AB
Industrivägen 15
523 90 Ulricehamn
telefon: 0321-53 05 00
telefax: 0321-53 05 01

MVH Bosse

tapsa

FD HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022

TACK för alla tips !! Ska kontakta kommunen nästa vecka .

B Bergman

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025

Hej igen.

Kolla runt innan du kontaktar kommunen så du vet vad marknaden kan erbjuda, jag är inte säker på att kommunen alltid ger rätt info.

Bosse

F

F.d. 24320

Guest

Undrar hur stor tank behövs ? Vi är 2 personer (jobbar 5 dagar i veckan) Sluten tank skulle vara den bästa lösningen för någon markbädd går inte och ordna här..

Det beror lite på vilken åtgång man har osv. Hur mycket och länge man duschar,tvättar diskar osv. Är nog väldigt individuellt.
Vi duschar dessutom efter jobbet i veckorna så inte mer än nån gång i veckan hemma. sparar ju en hel del för oss.
Min tank är på 3 kubik. Mitt tips är ju större ju bättre.
Men fråga som sagt vilka olika allternativ er kommun tillåter. Säkert förordar dom reningsverk med infiltration men det behöver ju ni inte ta större notis om sålänge det allternativet ni vill ha är genomförbart och tillåtet.
mvh benny

Toppen