• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avgasskandal Fiat och Iveco

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Gick in och fyllde i formuläret med följande svar: lämna tillbaks bilen och du ska dessutom få köpeskillingen minus
ca 300 euro tillbaks. Nu tror jag dock inte att vår bil kan komma ifråga för åtgärd, det gäller antagligen bara för tysk-
sålda bilar och tyska medborgare.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Åker man riktiga bilar dvs amerikanska ärliga pålitliga fordon slipper man såna här skitproblem. Dom suger i sig lite soppa men bara går o går. Åker uteslutande jänk och mina största problem under 40 år har varit att byta bromsklossar olja o filter. Väldigt billiga mil totalt sett. Svårt att förstå varför man kastar pärlor till svinen. :p
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En kan ju fråga, hvorfor gir Janky produsentene opp det europiske makedet - avgasskrav og straffeavgifter. Nå fikk produsentene "hjelp" i 2017 av Don T som fjernet et mildere krav i USA - resultat zero / null småbilproduksjon fra GM. Med ny ledelse i landet kan kravet komme tilbake, men nå har de ikke biler i produksjon som kan avveie mot de store tunge trucks og SUV som er det de selger.

Har selv hatt 4 tonns Chevy VAN G30 og 6 tonns husbil på Chevy Workhorse chassi - begge med 6,5 liter diesel uten turbo. Helt klart enkle biler :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Åker man riktiga bilar dvs amerikanska ärliga pålitliga fordon slipper man såna här skitproblem. Dom suger i sig lite soppa men bara går o går. Åker uteslutande jänk och mina största problem under 40 år har varit att byta bromsklossar olja o filter. Väldigt billiga mil totalt sett. Svårt att förstå varför man kastar pärlor till svinen. :p
Jag förmodar att du menar lite äldre snurror och inte dagens?
Problemet idag är ju att både soppan och miljön håller på att ta slut så vi kan inte åka vidare på gammal teknik även om den är beprövad och pålitlig.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Soppan håller inte på att ta slut. Det är bara något som dom ”klimattroende” har hittat på för att övertyga oss om att vi måste ställa upp på en ”klimatomställning”!
I själva verket har världens kända oljereserver ökat för varje år från 50-talet fram till oljepriset dök för några år sen. Vad som hände då var att man slutade leta efter nya oljefyndigheter eftersom det inte är lönsamt att leta nya oljefyndigheter med ett pris under 60 dollar per fat.
Kan ju låta bra för dom miljötroende, men det innebär ju bara att kolproduktionen ökar globalt för att tillfredsställa det ökade behovet av EL.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
De som hävdar att något "tar slut" har glömt bort ekonomiska fundamenta. Om man tar t.ex. olja så är det som händer när det blir mera knappt om olja att priset går upp. Till slut går det upp så mycket så oljan kommer bara att användas för det "viktigaste" (som kan bära kostnaden) samtidigt blir det, som Defender130 säger, mer och mer lönsamt att utvinna oljedepåer som inte har varit lönsamma tidigare. Samma sak gäller för kol och alla andra naturresurser.

Blir det så dyrt att utvinna oljan att ingen är beredd att betala för den så kommer den att vara kvar där man hittade den. Inte ta slut med andra ord.

MVH
hans
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ok, erkänner att jag har dålig koll på när den kommer att ta så "slut" så att den blir för dyr. Det var en dålig killgissning :).
Den minskar iaf så mycket är säkert och jag törs nog hävda att den knappast lär bli så väldigt mycket billigare framöver.
Jag gillar bensin och allt som går på det men har förlikat mig med att bensin och diesel inte är framtidens bränsle.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Soppan håller inte på att ta slut. Det är bara något som dom ”klimattroende” har hittat på för att övertyga oss om att vi måste ställa upp på en ”klimatomställning”!
I själva verket har världens kända oljereserver ökat för varje år från 50-talet fram till oljepriset dök för några år sen. Vad som hände då var att man slutade leta efter nya oljefyndigheter eftersom det inte är lönsamt att leta nya oljefyndigheter med ett pris under 60 dollar per fat.
Kan ju låta bra för dom miljötroende, men det innebär ju bara att kolproduktionen ökar globalt för att tillfredsställa det ökade behovet av EL.

Menar du med din kritiska kommentar om "klimatomställningen" även att alla andra utsläppsregleringar och avgaskrav på bilar och industri också är av ondo rent generellt? Borde vi slänga alla katalysatorer och bara köra på som på 50-talet alltså eller finns det något av de miljötroendes påfund som i alla fall är lite bra?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När det framkommit att Volkswagen manipulerat styrsystemet så att det kände av att fordonet var under avgastest och då ställde om systemet så att det gav lägre avgasvärden och lägre beskattningar utförde Trafikverket en test i veklig trafik. I testen ingick flera olika fordonsfabrikat inklusive Volkswagen. Det man då kom fram till då var att Volkswagens värden var högre än de tillverkaren angivit. Avvikelsen var dock i nivå med andra tillverkares avvikelser och att Volkswagens avvikelser inte var den största avvikelsen i testet.
Utifrån Trafikverkets test kan man ju misstänka att flera tillverkare än Volkswagen har använt sig av fusk för att kunna redovisa lägre avgasvärden och i dag pågår väl processer mot flera tillverkare för detta fusk.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När det framkommit att Volkswagen manipulerat styrsystemet så att det kände av att fordonet var under avgastest och då ställde om systemet så att det gav lägre avgasvärden och lägre beskattningar utförde Trafikverket en test i veklig trafik. I testen ingick flera olika fordonsfabrikat inklusive Volkswagen. Det man då kom fram till då var att Volkswagens värden var högre än de tillverkaren angivit. Avvikelsen var dock i nivå med andra tillverkares avvikelser och att Volkswagens avvikelser inte var den största avvikelsen i testet.
Utifrån Trafikverkets test kan man ju misstänka att flera tillverkare än Volkswagen har använt sig av fusk för att kunna redovisa lägre avgasvärden och i dag pågår väl processer mot flera tillverkare för detta fusk.
Eller att den mätmetod som är standardiserad och fastslagen inte ger värden som är en rättvisande bild av vad som händer i verklig trafik. Beroende på körstil så kan ju bränsleförbrukningen variera +-20% utan problem och det har ju också sin inverkan på vad som händer i "verklig trafik".

MVH
Hans
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Menar du med din kritiska kommentar om "klimatomställningen" även att alla andra utsläppsregleringar och avgaskrav på bilar och industri också är av ondo rent generellt? Borde vi slänga alla katalysatorer och bara köra på som på 50-talet alltså eller finns det något av de miljötroendes påfund som i alla fall är lite bra?
Absolut inte!
Avgasrening är väl befogad & EU6 införandet borde har uppmuntrats och inte straffats med en malusskatt. Alla tidigare utsläpps-skärpningar har gett skattebonus utom just EU6 där det är tvärtom pga bonus/malus.
Att släppa ut ”skit” med avgaserna är en sak att släppa ut CO2 är en helt annan fråga. Tyvärr tycks många blanda ihop dom 2 frågorna. EU6 direktivet och dess föregångare handlar om att begränsa utsläpp av skadliga ämnen.
CO2 i sig är inte skadligt och fanns det inget CO2 så hade det inte funnits några växter och inget syre heller!
Om det sen är för mycket CO2 är som sagt en helt annan fråga. Men den är helt naturlig och ofarlig även i dom mängder som även dom värsta domdagsprofeterna hävdar i sin värsta scenarion, förutom då hela diskussionen om ”växthuseffekten”. Den sistnämnda tänker jag inte dryfta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv her i Australia hvor regjeringen ønsker øket bruk av kull og gass ser en at kull ikke klarer å konkurere med sol, vind og lagring. Det gis støtte til nye fosilkraft prosjekter, mens kraftbolagene bygger ut sol og vind. Flaskehalsen i landets kraftforsyning er overføringslinjene som hovedsaklig er bygget ut i fra de gamle store kullkraftverk.

Utenfor China er det nesten ingen nye kullkraftverk under bygging eller planlegging og med en levetid på omlag 50 år så vil kullkraft forsvinne fra markedet av seg selv. China har stoppet importen av kull og dermed halvert Australias eksport, selv etter det er Australia verdens største kulleksportør.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag är ingen förespråkare av falsk miljöpropaganda men en sak är faktiskt bra eftersom oljan i marken är för viktig för att bränna upp i bilar man gör ju plast av den och med det nästan allt vi har omkring oss.
Sen tror jag inte mycket på CO2 bekymret eftersom jag har inga problem med en vnter utan kyla och snö.
Det är i mångt och mycket fake news som den gamle presidenten brukade säja.
Jag är mycket mer orolig för syrehalten som sjunker hela tiden men ingen talar om går den ner för mycket så utrotar vi oss själva. Och varför är vi så trötta och orkar inget?
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Manipulerade utsläpp är snart sopat under mattan.
När det hände VW fick inte de svensk ägarna en enda krona till skillnad i USA.
Våra valda är som vanligt fega.
Stå upp för medborgarna istället, nej skatta sönder oss istället,som jag har sagt tidigare å även Pagrotsky, stäng av trängselskatt i Stockholm och Göteborg så många fler kan ta bilen till jobbet i dessa Corona tider,nej det är bättre å få in trängselskatt å låt folk bli smittade i kollektivtrafiken.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
993
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Manipulerade utsläpp är snart sopat under mattan.
När det hände VW fick inte de svensk ägarna en enda krona till skillnad i USA.
Våra valda är som vanligt fega.
Stå upp för medborgarna istället, nej skatta sönder oss istället,som jag har sagt tidigare å även Pagrotsky, stäng av trängselskatt i Stockholm och Göteborg så många fler kan ta bilen till jobbet i dessa Corona tider,nej det är bättre å få in trängselskatt å låt folk bli smittade i kollektivtrafiken.

Finns det parkeringar så det skulle räcka till om många fler tar bilen till jobbet i Stockholm och Göteborg?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag är ingen förespråkare av falsk miljöpropaganda men en sak är faktiskt bra eftersom oljan i marken är för viktig för att bränna upp i bilar man gör ju plast av den och med det nästan allt vi har omkring oss.
Sen tror jag inte mycket på CO2 bekymret eftersom jag har inga problem med en vnter utan kyla och snö.
Det är i mångt och mycket fake news som den gamle presidenten brukade säja.
Jag är mycket mer orolig för syrehalten som sjunker hela tiden men ingen talar om går den ner för mycket så utrotar vi oss själva. Och varför är vi så trötta och orkar inget?

Det verkar ju inte som att atmosfärens ev minskande syrehalt är något problem, fotosyntesen sköter balansen på ett bra sätt. Det som kan påverka atmosfärens syrehalt är till stor del förbränning av fossila bränslen. Med andra ord bör vi minska fossilförbränningen samt naturligtvis låta våra skogar vara kvar. I Sverige har vi inte haft så mycket skog på många hundra år som vi har nu vilket bidrar till en större koldioxidsänka samt ökad syreproduktion

 
Toppen