• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Avgaser i ventilationen, Ducato

Johsve

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
Fiat ducato 140hk 2020 manuell. Får in avgaser genom ventilationen när jag står på tomgång samt stannar in vid ex rödljus. Inte när jag rullar. Har öppnat motorhuven och luktat men känner inte att det luktar avgaser där. Tips mottages på vad det kan komma ifrån.
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Hej, råkat utför detta på personbil och då var det en rutten slang till vevhusventilation som läckte ut avgaser under huven som sen drogs in i ventilationen. Märktes mest när man stod på tomgång...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är ett bra exempel på begreppsförvirring.
Jag som motoryrkesman läser "avgaser" som just avgaser.

I en vidare tolkning kan avgaser vara vad som helst som luktar illa och kommer från husbilen. (utom avloppet?)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Fiat ducato 140hk 2020 manuell. Får in avgaser genom ventilationen när jag står på tomgång samt stannar in vid ex rödljus. Inte när jag rullar. Har öppnat motorhuven och luktat men känner inte att det luktar avgaser där. Tips mottages på vad det kan komma ifrån.
Jag förlängde avgasröret några cm. blev stor skillnad
 
Toppen