Jag har varit i kontakt med Öresundsbron angående min Bizz vid eventuell resa till Norge
Min fråga:
Hej på er! Norge har nya regler angående betalning av s.k. bompeng och färjetrafik. Jag vill veta om min Bizz kommer att fungera som betalningsmedel i Norge om vi väljer Norge i år som turistmål. Mvh Tommy Nyberg Mönsterås
Svaret kom idag:
Hej Tommy,
Alla fordon som skall köras i Norge ska vara utrustade med en bizz, samt med angivet registreringsnummer och miljöklass.
Vad innebär de norska kraven på Miljöklass ?
Om du ska köra i Norge ska du vara uppmärksam på lagkraven gällande användning av OBE/bizz. Den norska regeringen har beslutat att alla fordon som nyttjar offentliga vägar i Norge, ska vara utrustade med en
giltig bizz (till exempel ØresundPAY bizz).
Till bizzen ska följande information om fordonet anges på "Mitt konto" i självbetjäningen:
- Inregistreringsland
- Registreringsnummer
- Bränsletyp
- Miljöklass
Bizzen blir kopplad till det specifika fordonet med dess angivna registreringsnummer, till dess att registreringsnumret kopplas bort från bizzen.
Du registrerar informationen med din Bizz på på "Mitt konto". Klicka på "Visa mer" under kategorin Aktiva bizzar och välj detaljer. Klicka sedan på "redigera" och ange informationen om ditt fordon, välj sedan "Uppdatera"
Fick du din bizz innan den 1 april 2022?
I så fall behöver du byta ut din bizz. Det gör du också via självbetjäningen under fältet "aktiva bizzar".
Din Bizz är från februari 2022 så jag rekommenderar att du byter ut denna nu med detsamma så allt är på plats innan resan till Norge.
Väger dit fordon mer än 3.500 kg?
Då ska du fylla i dette och skriva ut en "vehicle declaration" som du ska ta med i bilen tilsammans med din bizz. Är du privatkund kan själv inte fylla i att ditt fordon väger över 3.500 kg utan då behöver du ta kontakt med Kundcenter, så gör vi detta åt dig.
Viktigt att komma ihåg
Det är viktigt att koppla bort registreringsnumret från bizzen, om du inte längre äger bilen. I annat fall kan du uppkrävas på avgift om bilen kör i Norge, även om bizzen inte använts vid körtillfället.
Bra att veta
Vänligen notera att det kan ta upp till 36 timmar från det att du uppdaterat uppgifterna på ditt avtal, till informationen registrerats i Norge.
Hoppas denna information kan vara till hjälp och önskar en fin dag !
Best Regards / Vänliga hälsningar / Venlig hilsen
Maria