• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Automatlåda

Magnus Sharky

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Men på manuella lådor kan det bli andra problem. På vår sexväxlade 2012:a pajade slavcylindern efter bara 12000 mil. Vår Peugeot personbil har gått över 20000 mil utan problem med växellådan eller kopplingen.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Håller helt med dig, jag var jättenöjd med påbygget/bodelen allt fungerar perfekt ,men FIATdelen litar jag inte längre på,vi kör långt i Europa måste kunna lita på att man kommer hem, bytt till Mercedes återstår att se om den är bättre.
Tråkig läsning som jag inte känner igen mig i. Kört Fiat i 17 år och aldrig haft några problem. Kör ofta långt. Problemen med Fiat har ofta relaterats till automat- eller robotlåda. Men på nyare modeller känns det som om Fiat ibland börjat laborera över sin förmåga.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En fundering.

Jag har en fiat 3.0L bra vrid på den motorn. Manuell 6 växel. Då finns ingen power knapp. Är det bättre då att ligga på växel 5 när man kör 90-95 km/h för att inte överansträngning lådan och använda 6.an husbilen maxvikt är 4.5 ton?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.376
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En fundering.

Jag har en fiat 3.0L bra vrid på den motorn. Manuell 6 växel. Då finns ingen power knapp. Är det bättre då att ligga på växel 5 när man kör 90-95 km/h för att inte överansträngning lådan och använda 6.an husbilen maxvikt är 4.5 ton?
90-95, slät mark, är det inga problem att ligga på 6:an, oavsett motor, även med din lite tyngre bil. Vid den hastigheten är det mer luftmotståndet som ska övervinnas än vikten. Men börjar det gå uppför och du känner att motorn får lite svårare att svara på gaspådrag, ska du växla ner. Ser den 6 vxl lådan som stark,
 
Senast ändrad:

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Kör alltid med Powerknappen intryckt för att inte belasta växellådan för mycket. Den drar 0,86.
Bilen har nu hårt 7800 mil.
Hej, kanske en dum fråga men har du själv kommit fram till detta att med powerknappen intryckt sparar man växellådan eller info har kommit från någon säker Fiat källa?
Det är kanske värt att prova.
Vågar knappt testa något med växellådan mer än att bara köra på och hoppas på att den skall hålla.
Motorn är 180 hästars, 2184cm³
Tackar för all info
Kenneth
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.050
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hej, kanske en dum fråga men har du själv kommit fram till detta att med powerknappen intryckt sparar man växellådan eller info har kommit från någon säker Fiat källa?
Det är kanske värt att prova.
Vågar knappt testa något med växellådan mer än att bara köra på och hoppas på att den skall hålla.
Motorn är 180 hästars, 2184cm³
Tackar för all info
Kenneth
Erfarenhet säger att saker håller längre vid mindre belastning.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Om jag nu förstår rätt har du alltid kört på ”Normal” av dom tre alternativ du har på lådan? Undrar också hur tung bil du har?
Om jag nu förstår rätt har du alltid kört på ”Normal” av dom tre alternativ du har på lådan? Undrar också hur tung bil du har?
Bilen har en totalvikt på 5400kg, väger ca 4700 när vi är ute och kör normalt.
Jag frågade förra gången lådan blev bytt om jag skulle tänka på nåt när jag körde.
Lådan byttes på en Fiat Professional verkstad.
Han sa det är bara till att köra, inget om att tänka på de 3 lägen som finns att växla emellan.
Har inte kunnat läsa ut i instr. boken hur dessa lägen skall användas.
Möjligt att den varit felinställd.
Vad tror du?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.288
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Bilen har en totalvikt på 5400kg, väger ca 4700 när vi är ute och kör normalt.
Jag frågade förra gången lådan blev bytt om jag skulle tänka på nåt när jag körde.
Lådan byttes på en Fiat Professional verkstad.
Han sa det är bara till att köra, inget om att tänka på de 3 lägen som finns att växla emellan.
Har inte kunnat läsa ut i instr. boken hur dessa lägen skall användas.
Möjligt att den varit felinställd.
Vad tror du?
Inget har varit felställt utan den startar alltid på Normal. Har du en så pass tung bil kommer det gå tungt på det läget.
Jag har en bil på 5,5t och kör alltid på Power läget. Det går för tungt på Normal och man känner tydligt hur den sliter på för låga varv.
Tyvärr tror jag att det finns en risk att du överbelastat lådan. Om du sedan som många som kör husbil har bråttom upp i hastighet gör det bara saken värre.
Jag har kört robotlåda sedan -15 på ny bil fram till -22 och inga problem. Nu har jag 9växlad sedan -22 på ny bil och har avverkat ca 1700 mil problemfritt. 400 mil av dessa med släp på 1000kg inga problem Hittils.
Men visst…allt kan gå sönder
Hoppas det löser sig för dig nu.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.193
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bilen har en totalvikt på 5400kg, väger ca 4700 när vi är ute och kör normalt.
Jag frågade förra gången lådan blev bytt om jag skulle tänka på nåt när jag körde.
Lådan byttes på en Fiat Professional verkstad.
Han sa det är bara till att köra, inget om att tänka på de 3 lägen som finns att växla emellan.
Har inte kunnat läsa ut i instr. boken hur dessa lägen skall användas.
Möjligt att den varit felinställd.
Vad tror du?
4700Kg är full last för en lätt lastbil som Ducato. Så läget för full last (power) borde alltid användas! Att husbilstillverkarna inte informerar
om sådant när de bygger så tunga bilar på ett litet chassie är riktigt dåligt.
 
Senast ändrad:

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Inget har varit felställt utan den startar alltid på Normal. Har du en så pass tung bil kommer det gå tungt på det läget.
Jag har en bil på 5,5t och kör alltid på Power läget. Det går för tungt på Normal och man känner tydligt hur den sliter på för låga varv.
Tyvärr tror jag att det finns en risk att du överbelastat lådan. Om du sedan som många som kör husbil har bråttom upp i hastighet gör det bara saken värre.
Jag har kört robotlåda sedan -15 på ny bil fram till -22 och inga problem. Nu har jag 9växlad sedan -22 på ny bil och har avverkat ca 1700 mil problemfritt. 400 mil av dessa med släp på 1000kg inga problem Hittils.
Men visst…allt kan gå sönder
Hoppas det löser sig för dig nu.
Tackar, jag är glad för alla tips man kan få
Ha de bra
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
4700Kg är full last för en lätt lastbil som Ducato. Så läget för full last (power) borde alltid användas! Att husbilstillverkarna inte informerar
om sådant när de bygger så tunga bilar på ett litet chassie är riktigt dåligt.
Håller fullständigt med dig
Bra att det kommer upp i detta forum
Finns säkert många fler i klubben som inte har nån aning
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
4700Kg är full last för en lätt lastbil som Ducato. Så läget för full last (power) borde alltid användas! Att husbilstillverkarna inte informerar
om sådant när de bygger så tunga bilar på ett litet chassie är riktigt dåligt.
Absolut så.

Jag tycker att husbilstillverkarna tog ett steg till, att byta mjukvara och endast ha "powerläget" i husbilar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Absolut så.

Jag tycker att husbilstillverkarna tog ett steg till, att byta mjukvara och endast ha "powerläget" i husbilar.
Jag tycker de skulle ta ännu ett steg och välja en lägre utväxling i slutväxel.
Ettan och backen är på tok för höga växlar på en tung Ducato, det äter koppling.
 
Toppen