• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Automatlåda

Magnus Sharky

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.193
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker de skulle ta ännu ett steg och välja en lägre utväxling i slutväxel.
Ettan och backen är på tok för höga växlar på en tung Ducato, det äter koppling.
Nu har jag ju en gammal Ducato, men jag misstänker att utväxlingarna på de låga växlarna inte har ändrats särskilt mycket genom åren. Min går lätt att köra i långsam gångfart på 1:an: och då naturligtvis på backen också. Kanske borde det ingå en instruktionskurs i husbilskörning med husbilsköpet? Om husbilstillverkarna skulle börja specificera utväxling i växellådan efter eget huvud lär husbilarna bli avsevärt dyrare, kanske inte vad vi önskar.
Jag har egentligen inte sett särskilt många problem med kopplingarna på Ducato, i förhållande till hur många bilar det rullar och säljs, så det verkar inte vara något jätteproblem med slitaget på dom heller?
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu har jag ju en gammal Ducato, men jag misstänker att utväxlingarna på de låga växlarna inte har ändrats särskilt mycket genom åren. Min går lätt att köra i långsam gångfart på 1:an: och då naturligtvis backen också. Kanske borde det ingå en instruktionskurs i husbilskörning med husbilsköpet? Om husbilstillverkarna skulle börja specificera utväxling i växellådan efter eget huvud lär husbilarna bli avsevärt dyrare, kanske inte vad vi önskar.
Jag har egentligen inte sett särskilt många problem med kopplingarna på Ducato, i förhållande till hur många bilar det rullar och säljs, så det verkar inte vara något jätteproblem med slitaget på dom heller?
Jag skrev "tung".
T.ex. kompisens 2012 med robot och 3.0L 5,5ton är ett typexempel, är inte helt lätt att rangera, finns det bra däckfäste luktar det koppling i minsta motlut, och minsta man gasar för mycket så blir det hjulspinn då den är urstark, den hade mått jättebra av låg 1+R
Ett val av slutväxel är ett kryss som inte borde kosta mycket i förhållande till vad bodelsbyggaren tar ut för sina kryss. Jag har aldrig hört om dessa problem på lätta husbilar.
Det är mina tankar.

Min gamla på 6ton fanns det 13st utväxlingar att välja på, jag har en av de lägre, nackdelen istället med bara 5växlar, det varvar rejält, men vi åker aldrig fortare än typ 90, varvar 3000 i 100 :eek:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.193
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag skrev "tung".
T.ex. kompisens 2012 med robot och 3.0L 5,5ton är ett typexempel, är inte helt lätt att rangera, finns det bra däckfäste luktar det koppling i minsta motlut, och minsta man gasar för mycket så blir det hjulspinn då den är urstark, den hade mått jättebra av låg 1+R
Ett val av slutväxel är ett kryss som inte borde kosta mycket i förhållande till vad bodelsbyggaren tar ut för sina kryss. Jag har aldrig hört om dessa problem på lätta husbilar.
Det är mina tankar.

Min gamla på 6ton fanns det 13st utväxlingar att välja på, jag har en av de lägre, nackdelen istället med bara 5växlar, det varvar rejält, men vi åker aldrig fortare än typ 90, varvar 3000 i 100 :eek:
Det är rätt stor skillnad på att byta slutväxel i en framhjulsdriven bil mot att göra detsamma på en bakhjulsdriven. Ducato med Comfortmatic med 3-litersmotorn och 5,5 ton är ju rätt mycket ett undantag, med de små antal som byggs skulle ju det bli mycket dyrt att beställa en speciell slutväxel. När man köper en sådan bil med framhjulsdrift bör man ju vara medveten att det är en bil som är mycket trevlig att köra på asfalt, grus och hårda ytor, men kanske inte så lämplig där man behöver rangera så mycket, titta bara på hur hjulen på bakaxlarna gör när man svänger kraftigt på hårt underlag, jag blir mörkrädd..? ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är rätt stor skillnad på att byta slutväxel i en framhjulsdriven bil mot att göra detsamma på en bakhjulsdriven. Ducato med Comfortmatic med 3-litersmotorn och 5,5 ton är ju rätt mycket ett undantag, med de små antal som byggs skulle ju det bli mycket dyrt att beställa en speciell slutväxel. När man köper en sådan bil med framhjulsdrift bör man ju vara medveten att det är en bil som är mycket trevlig att köra på asfalt, grus och hårda ytor, men kanske inte så lämplig där man behöver rangera så mycket, titta bara på hur hjulen på bakaxlarna gör när man svänger kraftigt på hårt underlag, jag blir mörkrädd..? ;)
Instämmer, fattar inte att Alko axlarna håller :eek:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.827
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Instämmer, fattar inte att Alko axlarna håller :eek:

Hej det är ju troligen det de inte gör alla gånger, för det är ju en hel del som börjar tugga däck snett för hjulvinklarna har ändrat sig och måste rättas till med induktion/värme och våld för att krängas tillrätta. Det är ju möjligt att det sker vid tvärvändning på asfalt och kanske något som tar mot lite extra under manövern.

M.v.h. JANKRO.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Man borde ändra slutväxel på 9växlade FIAT och Mercedes, 9an används i princip aldrig,du måste upp i närmare 110 innan den växlar upp.
Jag kör mycket på 9-an utan att ligga på 110 km/h. 100 km/h på mätaren utan lutning eller stark motvind så ligger den kvar där. Och det går lägre också.
Jag kör ofta på Eco-läge när det rullar på lätt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.193
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man borde ändra slutväxel på 9växlade FIAT och Mercedes, 9an används i princip aldrig,du måste upp i närmare 110 innan den växlar upp.
Det beror nog mycket på hur tungt bilen går, plåtisar lär växla upp till 9:an runt 85-90 vid rätt förhållanden.
men vad är problemet, det är väl inget fel på 8:an? ;)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.011
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ibland undrar jag om lådorna hade funkat och hållit bättre om dom inte knölat in så många växlar på samma yta.
Jag har 6 manuella och tycker det räcker mer än väl.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.333
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det beror nog mycket på hur tungt bilen går, plåtisar lär växla upp till 9:an runt 85-90 vid rätt förhållanden.
men vad är problemet, det är väl inget fel på 8:an? ;)
Åttan fungerar fint, den ligger på 1800 varv i 95 kmh,fortare kör jag inte, den växlar inte upp till nian oavsett medvind nedförsbacke,måste öka farten för att det ska hända, detta är Mercedes
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Inget har varit felställt utan den startar alltid på Normal. Har du en så pass tung bil kommer det gå tungt på det läget.
Jag har en bil på 5,5t och kör alltid på Power läget. Det går för tungt på Normal och man känner tydligt hur den sliter på för låga varv.
Tyvärr tror jag att det finns en risk att du överbelastat lådan. Om du sedan som många som kör husbil har bråttom upp i hastighet gör det bara saken värre.
Jag har kört robotlåda sedan -15 på ny bil fram till -22 och inga problem. Nu har jag 9växlad sedan -22 på ny bil och har avverkat ca 1700 mil problemfritt. 400 mil av dessa med släp på 1000kg inga problem Hittils.
Men visst…allt kan gå sönder
Hoppas det löser sig för dig nu.
Hej,
Fick tillbaks bilen för en timme sedan efter felkoderna släckts.
De sa på verkstan att om samma felkod kommer tillbaks igen så är det mycket stor risk att växellådan får bytas. SUCK.
Körde tillbaks till Åkersberga från verkstan i Sollentuna i power mode.
Funkade bra men bilen växlade upp till max 7,an i 95-100. Ganska plan väg.
Kanske skall vara så. Bilen väger kanske för mycket för att växla upp till minst 8,an.
Nu får vi se om allt håller ner till Skåne.
Man blir lite nervös men det är väl vara till att "åk" som Stenmark sa
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.288
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Inte många som vet att bilen har fyra program. Om du kör långsammare och den ligger kvar på 6:an så lägger du i farthållaren och direkt går den till 7:an. Vill jag från 7:an komma till 8:an när inte lådan vill växla upp så lägger jag i den manuellt ibland.
 
Toppen