• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Automatlåda

F

F.d. 58390

Guest
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.754
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Fiat 9-växlade är en ZF eller Zahnradfabrik Friedrichshafen AG - en synnerligen icke Fiat del.
Det märkliga är ändå att den 9-växlade som Fiat valde råkar ut för vissa symptom.

Jag vet att MB inte valde den lådan, utan valde att konstruera en egen 9-växlad, såg de något de inte gillade kan man undra :rolleyes:

Det är/kan vara ett tufft jobb för automatlådar att släpa på en max.lastad husbil.
Jag har själv fått högtemp.larm i min gamla 5-vxl automat på väg upp till Dalsnibba, då lägger den ur växeln, och man får vackert vänta tills vx.lådan kommit ner i temp. innan den fungerar igen. Detta hände efter att jag gjort Geiranger uppför med säkert hundra stopp/start, mötte massor med turistbussar då två kryssningsfartyg låg i viken, sämsta möjliga timing alltså.

Robotlådan har också högtemp.larm fast på kopplingen, dock är det möjligt att fortsätta att bränna upp den kopplingen under pipande/blinkande varning ifall man skulle känna för det, ingen utföregling där på högtemp.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.484
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det märkliga är ändå att den 9-växlade som Fiat valde råkar ut för vissa symptom.

Jag vet att MB inte valde den lådan, utan valde att konstruera en egen 9-växlad, såg de något de inte gillade kan man undra :rolleyes:

Det är/kan vara ett tufft jobb för automatlådar att släpa på en max.lastad husbil.
Jag har själv fått högtemp.larm i min gamla 5-vxl automat på väg upp till Dalsnibba, då lägger den ur växeln, och man får vackert vänta tills vx.lådan kommit ner i temp. innan den fungerar igen. Detta hände efter att jag gjort Geiranger uppför med säkert hundra stopp/start, mötte massor med turistbussar då två kryssningsfartyg låg i viken, sämsta möjliga timing alltså.

Robotlådan har också högtemp.larm fast på kopplingen, dock är det möjligt att fortsätta att bränna upp den kopplingen under pipande/blinkande varning ifall man skulle känna för det, ingen utföregling där på högtemp.
Mercedes brukar väl normalt använda egenutvecklade växellådor, så det behöver inte ha något med ZF-lådan att göra.
Vilka symtom är det som ZF-lådan råkar ut för såpass frekvent att det kan ses som ett konstruktionsfel?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.754
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Mercedes brukar väl normalt använda egenutvecklade växellådor, så det behöver inte ha något med ZF-lådan att göra.
Vilka symtom är det som ZF-lådan råkar ut för såpass frekvent att det kan ses som ett konstruktionsfel?

Jag tänker närmast på problemen med den lådan när den sitter i Jeep.
Men även i Ram Promaster (Ducato)
Det är väl en halv miljon fall har jag för mig.

Hard, Strange Shifts and Sudden Shutdowns with the ZF 9-Speed Transmission
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.013
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej PeterK, "intressant" tråkig läsning. Problemen som beskrivs för Jeep, Chrysler, R. Rover m.m. stämmer ju tyvärr med problemen som verkar finnas kvar i Fiat Ducato. Även att lådorna "dör" helt ibland som någon skrev om här, och husbilen stog länge utan åtgärd, för bilen gick inte ens att flytta vilket verkade märkligt, så de fick en lånebil på semestern.
Konstruktionen verkar ha kommit redan 2014/2015.
Det var visst något juridiskt på gång i USA för flera år sedan, om förste ägaren fortfarande ägde nybilen.

Tråkigt, men kan ju vara bra att veta att det är ett känt fel och man inte är ensam om man tar upp strid om att en ny bil/låda inte går mjukt och uppför sig underligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.754
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Hej PeterK, "intressant" tråkig läsning. Problemen som beskrivs för Jeep, Chrysler, R. Rover m.m. stämmer ju tyvärr med problemen som verkar finnas kvar i Fiat Ducato. Även att lådorna "dör" helt ibland som någon skrev om här, och husbilen stog länge utan åtgärd, för bilen gick inte ens att flytta vilket verkade märkligt, så de fick en lånebil på semestern.
Konstruktionen verkar ha kommit redan 2014/2015.
Det var visst något juridiskt på gång i USA för flera år sedan, om förste ägaren fortfarande ägde nybilen.

Tråkigt, men kan ju vara bra att veta att det är ett känt fel och man inte är ensam om man tar upp strid om att en ny bil/låda inte går mjukt och uppför sig underligt.

M.v.h. JANKRO.

Jag tolkar det som att flera av problemen är mjukvaru-relaterade.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.013
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tolkar det som att flera av problemen är mjukvaru-relaterade.
Ja, men även att de växlar lite som de vill på de lägre växlarna. En omprogrammering var att de hoppade över 2'ans växel för den varvade ur för länge på den innan trean hoppade i ? Samt att uppgraderingarna bara gjorde marginella förbättringar. Samtidigt som en lite momentsvag motor kunde göra att den växlade för tidigt från ettan till tvåan och då inte hade tillräcklig motorkraft när tvåan hoppade i.
Den verkar komplicerad i konstruktionen, som är vanligt för att inte bli för lång (som de sexväxlade manuella som har tre axlar inne i lådan, en ingående och två utgående till krondrevet..... Också för att inte bli för långa när de är tvärstående bredvid motorn.)
Den här har visst lite udda konstruktion istället för en genomgående rak konstruktion som en vanlig automatlåda.
-----------
"Four individual gear-sets and six shifting elements made it possible to have nine speeds; yet the transmission is compact, because the gear-sets were “intelligently nested” instead of being distributed on the longitudinal axis."
-----------
Fattar inte hur eller vad med enbart texten samt att den är ju för framhjulsdrift, men något nypåfund är det fast den nu verkar fylla tio år.

(Men man skall väl också tänka på med kraft eller slö motor vid växling, att Fiat Ducato i USA har någon/några varianter som de kallar klen motor, men ofta en V6'a på ca: 285Hk. som standard.) Skåpbilar för transport blev inte avgasbegränsade over there.
DODGE RAM 2.JPG
DODGE RAM.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.484
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
875
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hej.
Precis köpt en ny Rapido 2021 med 160 hkr motor och 9 vxl automat.
Tycker att transmissonen skorrar på vissa varvtal och lägre växlar (bilen gått 89 mil) någon som känner igen detta?
Inga varningslampor eller något annat lyser eller låter. Kör en mercedes vito160hkr med automat i jobbet och den växlar riktigt mjukt men den har ju gått 3000 mil så den är ju inkörd.
Mvh Magnus
Hej, läste igenom tråden nu och som vanligt mest en massa snack om annat. Fick du nån klarhet i vad detta beror på, har en kompis med samma problem på sin 22 160 hk Ducato 9vxl aut?
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hej, läste igenom tråden nu och som vanligt mest en massa snack om annat. Fick du nån klarhet i vad detta beror på, har en kompis med samma problem på sin 22 160 hk Ducato 9vxl aut?
Jag fick aldrig svar på varför vår låda rasade.
Har nu kört ca 600 mil sen vi fick tillbaks bilen.
Har funkat perfekt.
Skrev ett mail till Fiat agenturen i Sverige. Fick inget svar
Kenneth
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Nu har något hänt igen med den förbannade 9 växlade automat lådan på vår Dethleffs 2022 års modell. Globetrotter 7850 Xli
Förra gången efter 640 mil rasade lådan så den fick bytas. Tog ett halvår innan Fiat behagade skicka ny låda till verkstan.
Nu är vi i Stockholm och var på väg hem. Efter ca 4 mil tändes det en gul motorlampa och på displayen kom det upp om controll transmission.
Bilen växlade konstigt, gick upp i varv men inte mycket fart blev det.
Bilen har nu gått 1500 mil
Fick än en gång bärgas till verkstad en söndag.
Vad är det för fel på FIAT egentligen.... Är det mest skit eller är det vi som har otur.
Någon som varit med om detta problem i klubben
Tur att vi har vänner i närheten där vi kan bo över natten.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.754
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Denna 9-växlade automatlåda är ett känt problembarn i chryslerbilar förr.
Det konstiga är att Fiat valde just den lådan till husbilar, när den inte höll måttet i personbilar :swoon:

Sedan 24-årsmodell sitter det en annan 8-växlad automatlåda i Ducato, känner dock inte till hur bra den funkar i husbil.
Synd om alla drabbade :(
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Denna 9-växlade automatlåda är ett känt problembarn i chryslerbilar förr.
Det konstiga är att Fiat valde just den lådan till husbilar, när den inte höll måttet i personbilar :swoon:

Sedan 24-årsmodell sitter det en annan 8-växlad automatlåda i Ducato, känner dock inte till hur bra den funkar i husbil.
Synd om alla drabbade :(
Ja, det är aldrig kul när sånt här händer, man blir så förbannad
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.489
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag läser tyska husbilstidningar, där man har undersökt problemen,det verkar som lådan inte klara den konstant höga vikten av husbilar,följden blir bla. överhettning,sedan bråkar FIAT och påbyggarna av husbilen vems fel det är,långa leveranstider av nya lådor runt 6 månader också.
FIAT har nu bytt till ny 8växlad automat.
Jag har precis bytt bil, och ett krav var att bilen inte skulle ha FIATs 9 växlade.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.665
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag läser tyska husbilstidningar, där man har undersökt problemen,det verkar som lådan inte klara den konstant höga vikten av husbilar,följden blir bla. överhettning,sedan bråkar FIAT och påbyggarna av husbilen vems fel det är,långa leveranstider av nya lådor runt 6 månader också.
FIAT har nu bytt till ny 8växlad automat.
Jag har precis bytt bil, och ett krav var att bilen inte skulle ha FIATs 9 växlade.
Det finns säkert välfungerande 9 vxl automatlådor, precis som det finns välfungerande robotlådor. Men jag följer också tyska husbilstidningar och tyska husbilsforum och har gjort så över tid. Inte minst ett förbaskat bra sätt att hålla kvar tyskan. Men det har gjort att jag valt manuella lådor i våra två senaste bilar. Fiats 6 vxl låda och koppling är väldigt lättjobbade. Visst saknar man automat ibland vid stau och krypkörning, men den mesta tiden trivs jag mycket bra med Fiats manuella låda. I grunden är Fiat Ducato en robust bil, med en robust lastbilsmotor och har varit så i årtionden. Har varit en del strul med vissa tidiga 5 vxl lådor. Men de senaste åren har mycket automatik gjort inträde. Mycket automatik som Fiat inte verkar behärska, eller kan bedöma konsekvenserna av. Så blir det ofta när design tillåts överrösta teknik!
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.489
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det finns säkert välfungerande 9 vxl automatlådor, precis som det finns välfungerande robotlådor. Men jag följer också tyska husbilstidningar och tyska husbilsforum och har gjort så över tid. Inte minst ett förbaskat bra sätt att hålla kvar tyskan. Men det har gjort att jag valt manuella lådor i våra två senaste bilar. Fiats 6 vxl låda och koppling är väldigt lättjobbade. Visst saknar man automat ibland vid stau och krypkörning, men den mesta tiden trivs jag mycket bra med Fiats manuella låda. I grunden är Fiat Ducato en robust bil, med en robust lastbilsmotor och har varit så i årtionden. Har varit en del strul med vissa tidiga 5 vxl lådor. Men de senaste åren har mycket automatik gjort inträde. Mycket automatik som Fiat inte verkar behärska, eller kan bedöma konsekvenserna av. Så blir det ofta när design tillåts överrösta teknik!
Hos vissa tillverkare tex. Carthago kan du inte längre få FIAT med manuell låda, då får du välja Mercedes.
Det är inte bara växellådan FIAT har problem med, avgasreningen med dubbla EGR ventiler EGRkylare osv., på min bil byttes allt på garantin,nu 3år senare har jag samma problem igen, så jag sålde bilen.
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Hos vissa tillverkare tex. Carthago kan du inte längre få FIAT med manuell låda, då får du välja Mercedes.
Det är inte bara växellådan FIAT har problem med, avgasreningen med dubbla EGR ventiler EGRkylare osv., på min bil byttes allt på garantin,nu 3år senare har jag samma problem igen, så jag sålde bilen.
Ja, det är ju så att man är lite nervös att åka iväg för långt med bilen.
Man vet inte vad som händer nästa gång.
Husbilen är bra för övrigt, det är Fiat delen som strular o det är viktigt att den funkar annars kommer man ingenstans.
Litar inte alls på Fiat längre.
Den får ha någon chans till innan fundering på byte av bil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.489
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ja, det är ju så att man är lite nervös att åka iväg för långt med bilen.
Man vet inte vad som händer nästa gång.
Husbilen är bra för övrigt, det är Fiat delen som strular o det är viktigt att den funkar annars kommer man ingenstans.
Litar inte alls på Fiat längre.
Den får ha någon chans till innan fundering på byte av bil.
Håller helt med dig, jag var jättenöjd med påbygget/bodelen allt fungerar perfekt ,men FIATdelen litar jag inte längre på,vi kör långt i Europa måste kunna lita på att man kommer hem, bytt till Mercedes återstår att se om den är bättre.
 
Toppen