Sv: Fiat chassie
Er ting jeg under på. Mao funderinger.... om dette....
Fiat lager chassis for egne produkter med max totalvekt 4000 kg ihht egen reklame på Fiat Professional, jeg finner ingen chassis over dette iallfall. Mao Fiat lager IKKE drivlinjer konstruert for mer enn 4t eller max 4,3t.
Påbyggerne kjøper chassis fra f.eks Fiat, og andre, og overtar alle vektgarantier. Dette ser man når man kjøper en ny husbil, at COC dokumentet, mao "bilens opprinnelse og DNA dokumentasjon er ikke ett Fiat dokument", istedet er utstedt av påbygger for hele kjøretøyet.
Fiat konstruerer mao chassis, motor og drivlinje for 4t og så kommer påbygger og lager påbygg på 4,5 og 5 t og faktisk går over Fiat sine egne grenser for hva redskapen er laget konstruert.
Om man i tillegg kjører redskapen ugunstig, og det ser jeg mye av. F.eks kjøring på for høye gear med tungt trekk, ikke alltid elektronikken velger det gear som gir best levetid på drivlinje. Rygging på steder man ikke bør rygge, f.eks kneiker for på avrette bilen tilfredstillende, om man har omtanke for bilens mekanikk osv... så er dette også en ytre påvirkning i feil retning mht holdbarhet.
Når man bruker slike manuelle robotstyrte kasser, for høy totalvekt og kanskje feil bruk så er ikke jeg overrasket om det blir trøbbel etterhvert.
Mine helt egne betraktninger om tema....