• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatlåda Fiat - Fiat chassie -

K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Tack för tipset. Jag har ringt verkstan och dom skulle kolla.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Nästa tisdag är det 8 veckor sen kopplingen gick sönder. Nästa onsdag skall det komma ett nytt svänghjul så då skall dom plocka ihop den. Ni som har Fiat chassie hoppas att ni har asistansförsäkring om det händer nåt allvarligt.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Får man någon ersättning för stillestånd på en Fiat
På en Mercedes har man rätt till en hyrbil om bilchassit inte blir reparerad innom 2tim
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Jag kommer att begära ersättning. Det skall inte ta 8 veckor att laga en koppling.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Hoppas ni får till bilen och ersättning för era problem
Och kunna lita på grejorna
Var själv och spekulerade på en Chartago 180hk och automat byggd på Fiat men.....jag tror man väntar och ser
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Vi har haft åkeri se 59 men det här är det sämsta jag varit med om. har du kollat på bilderna på kopplingen ?
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Ja har kollat på bilderna hur var det med stödlagret som Wizard tipsade om var det skadat eller saknads det
Samtidigt borde det finnas fler fall om kopplingen och lamell är för klent tillverkat
Är kanske tillverknings fel på ditt lamellcentrum
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Stödlagret var helt. Får se när nya svänghjulet kommer om det är bättre dämpning i det. Det gamla var det ett glapp på ca.2- 3 cm. som man kunde dra fram och tillbaka utan motstånd.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Nio veckor och tre dagar sedan men nu är bilen klar. Det var dubbelmassesvänghjulet som gav upp. Dte är inte BilCitys fel att det tagit så lång tid utan Fiats. Allt är ersatt med orginaldelar så vi får se hur länge det håller. Jag får heller inte förlängd garanti.Det jag fått till svar av Ulf Gidlund på Fiat, Du har väl mskinförsäkring. Hur kul är det om det händer igen och vi är 100 mil bort.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Fick ni ersättningsbil under tiden eller ersättning
Hoppas det funkar nu och om det går sönder så vill man ha snabb service

Lämnar in min bil nu på måndag för elfelen jag har på bodelen
kravet var att jag får likvärdig husbil under tiden bilen är på verkstad
Det fick jag till slut det borde vara självklart på nya bilar som går sönder
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda Fiat

Det er variasjoner/flere utgaver innen Agile-gearbox også,og det leveres gearboxer fra ZF og Allison samt Euro-Tronic som leveres i Fiat/Iveco biler.Nogon sa at ZF ikke brukes lenger,men enkelte av FPT-bilene får også den innmontert.

Kör man litt rundt på internet,er det utrolig hva en kan hitta!!

Det er vel EN spesiell gearbox av dette mangfoldet som er "den dårlige" her,men
hvem er det?

Ottar
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Automatlåda Fiat

Det er variasjoner/flere utgaver innen Agile-gearbox også,og det leveres gearboxer fra ZF og Allison samt Euro-Tronic som leveres i Fiat/Iveco biler.Nogon sa at ZF ikke brukes lenger,men enkelte av FPT-bilene får også den innmontert.

Kör man litt rundt på internet,er det utrolig hva en kan hitta!!

Det er vel EN spesiell gearbox av dette mangfoldet som er "den dårlige" her,men
hvem er det?

Ottar
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, det är samma växellåda i alla sexväxlade 3,0L Fiathusbilar, och även om den är manuellt eller robotväxlad.

M.v.h. JANKRO.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Det är nog inte växellådan som är det största problemet utan en för klen lamell och svänghjul. Grabbarna som rev kopplingen skrattade när dom såg eländet. Jag har inte haft lånebil men jag kommer att kräva ersättning av Fiat.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Hej!
Tror ni på ersättning nu, efter svaret som ni skriver i inlägg 69 från Fiat?
Jag får hoppas att dom (herremännen) viker sej till er fördel på allt!
Undras om det är därför som vi har så dyra försäkringar.
Mvh
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Kabe är också inkopplade nu dom borde ha lite makt, dom köper bra många chassien av Fiat. Enligt Fiat är det här första gången det här inträffat. Tydligen har jag fått ett svänghjul som är felaktigt. Men att det skall ta drygt 9 veckor är helt oaxeptabelt. Jag kommer att kräva stilleståndsersättning,samt för några resor till o från Bollnäs.
 
F

F.d. 9831

Guest
Sv: Automatlåda Fiat

Hej att detta aldrig hänt förr är kvalliffiserat skit snack jag har sett ett likadant ras på en carthago för några år sen. Och jag har bytt några dubbelmassesvänghjul av andra anledningar .Varför tror ni att det tog sån tid att få delar om delarna ligger i tyskland får man dom över natten som sämst tar det två dagar från italien då har dom inte haft några på lager varför då? Det kan ni säkert räkna ut själv det kallas hög efterfrågan!!!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Automatlåda Fiat

Hej att detta aldrig hänt förr är kvalliffiserat skit snack jag har sett ett likadant ras på en carthago för några år sen. Och jag har bytt några dubbelmassesvänghjul av andra anledningar .Varför tror ni att det tog sån tid att få delar om delarna ligger i tyskland får man dom över natten som sämst tar det två dagar från italien då har dom inte haft några på lager varför då? Det kan ni säkert räkna ut själv det kallas hög efterfrågan!!!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Anders, jag är lika nyfiken som vanligt när biltillverkarna hittar på något nytt som blir sämre än det var från början :D.
På den här konstruktionen av svänghjul/koppling, används svänghjulet som ryckutjämnare, och innebär det att fjädrarna i lamellcentrumet är skippade i stället, eller ???.
Och sitter det bara i kombination med robotlådorna eller även i de manuella ?

En nyfiken JANKRO.
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

Om de inte hittar felet, tipsa att de ställer den på en trailer, de flesta kommer hit så från Tyskland.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Automatlåda Fiat

------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej Anders, jag är lika nyfiken som vanligt när biltillverkarna hittar på något nytt som blir sämre än det var från början :D.
På den här konstruktionen av svänghjul/koppling, används svänghjulet som ryckutjämnare, och innebär det att fjädrarna i lamellcentrumet är skippade i stället, eller ???.
Och sitter det bara i kombination med robotlådorna eller även i de manuella ?

En nyfiken JANKRO.

Motorer med tvåmassesvänghjul har inga dämpfjädrar i lamellcentrum.
//W
 
Toppen