Knut
FD HBK Medlem
Sv: Automatlåda Fiat
Agile og Comfortmatic bygger på et utviklingsprosjekt som ble utført av Kongsberg Automation på 1990 tallet - hele resultatet ble solgt til Fiat-konsernet omlag 2002. Grunnprinsippet er en dator som avleser motordata og styrer vekslingen via hydralikk. Det spesielle med denne løsningen er at den kan tilpasses alle nyere motorer og veksellådor med enkel koppling i motsetning til VAG sin dobbelkobling DSG.
Har ikke detaljer på MB sin SprintShift, men det er mulig det var en av pilotene på KA sitt prosjekt, på samme måte som Renault og Fiat.
Svakheten i løsningen er normalt varmgang på koplingen, om en forsøker å kjøre som om det er en tradisjonell automatlåda. Ved køkjøring skal en ikke justere farten med bromsen, men heller stoppe helt opp og la det bli en luke før en tar i gang igjen.
Lådan skal være programert for normal kjørevekt på bilen, eksempelvis så omprogrameres lådan på en Iveco ved montering av drag for de 3 tonn som en kan henge bakpå.
Agile og Comfortmatic bygger på et utviklingsprosjekt som ble utført av Kongsberg Automation på 1990 tallet - hele resultatet ble solgt til Fiat-konsernet omlag 2002. Grunnprinsippet er en dator som avleser motordata og styrer vekslingen via hydralikk. Det spesielle med denne løsningen er at den kan tilpasses alle nyere motorer og veksellådor med enkel koppling i motsetning til VAG sin dobbelkobling DSG.
Har ikke detaljer på MB sin SprintShift, men det er mulig det var en av pilotene på KA sitt prosjekt, på samme måte som Renault og Fiat.
Svakheten i løsningen er normalt varmgang på koplingen, om en forsøker å kjøre som om det er en tradisjonell automatlåda. Ved køkjøring skal en ikke justere farten med bromsen, men heller stoppe helt opp og la det bli en luke før en tar i gang igjen.
Lådan skal være programert for normal kjørevekt på bilen, eksempelvis så omprogrameres lådan på en Iveco ved montering av drag for de 3 tonn som en kan henge bakpå.