• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automatlåda

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Automatlåda

Hej!

Jag har en 08 med robotkoppling. Funkar perfekt förutom att farthållaren vid ikoppling gör att det växlas ner i tid och otid. Sedan är den trög i uppväxlingen. Har löst det så med farthållare kör jag i manuellt läge och då växlar den inte ned.
Programet har uppdaterats, men inte löst problemet helt.

Hälsningar
Hans

Kör alltid med farthållaren, den växlar till 6 vid strax före 80 (GPS). Vid uppförsbackar strax till 6 när man är uppe. Kör jag över ca 90-100 så växlar den knappt ner i vanliga backar.

Man kan inte växla bättre själv.

Kanske är det vikten på bilen som vållar bekymmer?

Leif

Senast ändrad:

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025

Har haft automatlåda på de två senaste husbilarna och båda av märket Fiat. Har bara positiva synpunkter om dessa. Den första var av årsmodell 2004 och var en helautomat som växlade mjukare men med en viss ekonomisvinn på grung av att den slirade mera. Den nyare är en manuell växellåda med kopplingsautomatik. Den växlar mer likt en manuell och blir därför mer ekonomisk i drift. Har kört 700 mil nu och min förbrukning ligger kring 1,15 l/mil, och jag håller samma fart som övriga personbilar. Vilken njutning att sätta på farthållaren och kunna hålla en jämn och fin fart och bilen växlar själv då det behövs.
:mh:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021

Hej Hans Danderyd!
Har samma problem som du beskriver, Programet har uppdaterats i dag, så något uttalande kan jag inte komma med i dag.
Vad menar du med köra med farthållaren i manuellt läge?
då mister du ju hela njutningen!
Mvh.

Kör på manuellt när jag ligger ute på större vägar där det inte behöver växlas. I samhällen etc där det inte är aktuellt medfarthållare lägger jag i autoläget och utnyttjar robotlådan. Där funkar den perfekt.
Vid service nu ska jag se om de fått någon ny uppdatering.

'Hälsningar
Hans

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Hans Danderyd!
Intressant att läsa om hur andra gör för alla är vi olika!
För min del använder jag farthållaren i alla lägen över 30 km/h, tänk så mycket annat jag kan rikta min uppmärksamhet på då, det gäller automat V70.tian & nu Adrian, Min tanke var istället för att åka till Amerika så tar jag hit "Dito" i stället & inte ångrat det en sekund, fast där är skillnad på "lådor".
Man kan tänka sej att där går åt en hel del "tigerbalsam" att smörja upp lederna på vänster ben, om man har manuell låda!!!!!!!
Om inte så skenar bränsle kostnaderna i väg.
Mvh.

Hej Hans Danderyd!
Har samma problem som du beskriver, Programet har uppdaterats i dag, så något uttalande kan jag inte komma med i dag.
Vad menar du med köra med farthållaren i manuellt läge?
då mister du ju hela njutningen!
Mvh.

Kör på manuellt när jag ligger ute på större vägar där det inte behöver växlas. I samhällen etc där det inte är aktuellt medfarthållare lägger jag i autoläget och utnyttjar robotlådan. Där funkar den perfekt.
Vid service nu ska jag se om de fått någon ny uppdatering.

'Hälsningar
Hans

M

Matts Torebring

Guest

Jag fick rådet att inte välja automat p.g.a. högre bränsleförbrukning, upp till 3 dl mer per mil, sa en mindre kunnig säljare. I dag vet jag bättre genom er alla.
Hade jag valt automat hade jag ju fått "halkvarnare" på köpet. Upplever dock inga problem med att växla själv. Jag har automat i min privata Citroen Picasso men den är jag inte speciellt nöjd med. Jag körde en Volvo V 70 automat och den växlade som rena drömmen. Mvh Matts Torebring

F

F.d. 8036

Guest

Jag undrar hur man som säljare kan vara så fullständigt av banan.
Han hade ju varit närmare sanningen om han sagt tvärtom.
Otroligt

Toppen