• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automatlåda

F

F.d. 53132

Guest
Personliga Erfarenheter av Fiats nya Automatlåda fördelar ock nackdelar MVH Adria670

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Sv: Automatlåda

Hej, har haft nuvarande bil (Burstner I 710 G) i två och ett halvt år och hunnit åka drygt
4 000 mil. Jag kan enbart säga gott om den automatiskt växlande lådan.
Nästa bil blir helt klart med samma växellåda.

Hälsar Marianne och Lars

F

F.d. 25182

Guest

Jeg har denne automatiske girshift på min bil, som jeg for øvrig er meget godt fornøyd med.
Men jeg har ennå ikke funnet ut hva som er forskjellen mellom og trykke på "E" slik at det lyser en E på instrumentbordet, - kontra hvis denne E ikke lyser.
Jeg merker ingen forskjell.........

Er det noen som vet............??

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag ångrar att jag inte köpte automatlåda det finns inga nackdelar bara fördelar det är min uppfattning mvh håkan

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Alla som svarar har väl automat. Jag har inte valt automat, det har jag på jobbarbilen som jag far runt i Sthlm med.
Min tanke var att åker man på motorvägar o landsvägar har man inte samma behov av automat, men visst i områden där det behövs växlas mycket är det väl bra.
Sen är det väl inte en riktig automat i Fiat. Oljepumpsbyte kostar ca: 40000:- i transportbils varianten. vad jag hört.
:spinny:

F

F.d. 8036

Guest

Det är samma växellåda som sitter i alla bilar med den skillnaden att en robot växlar åt dig.
Förutom bekvämligheten har det ju också den fördelen att den alltid växlar vid rätt tidpunkt ocg tester har visat att den är bränslesnålare än om man växlar manuellt och det är ju ganska naturligt för vem av oss växlar helt optimalt manuellt?

F

F.d. 52959

Guest

Hej, har haft nuvarande bil (Burstner I 710 G) i två och ett halvt år och hunnit åka drygt
4 000 mil. Jag kan enbart säga gott om den automatiskt växlande lådan.
Nästa bil blir helt klart med samma växellåda.

Hälsar Marianne och Lars

Du har förbisett en mycket viktig sak. Det är att Fiats automatlåda ej går att få
med partikelfilter.

En ny dieselbil idag bör absolut vara försedd med detta filter för vårt framtida
överlevnad.

Sotpartiklar/små sådana såväl som asfaltpartillar från vägslitaget utgör ett
stort faromoment för våra lungor, den smutsiga luft vi inandas.

Det är dessa dieselmotorer som givit dieselarna dess dåliga tykte och höga
beskattning. Därför borde ett absolut krav vara partikelfilter idag.

De som säljer något annat på nya fordon är inte seriösa. Luft och vatten
är det viktigaste vi har.
Mvh

F

F.d. 29876

Guest

Du har förbisett en mycket viktig sak. Det är att Fiats automatlåda ej går att få
med partikelfilter.

En ny dieselbil idag bör absolut vara försedd med detta filter för vårt framtida
överlevnad.

Det är dessa dieselmotorer som givit dieselarna dess dåliga tykte och höga
beskattning. Därför borde ett absolut krav vara partikelfilter idag.

Hej,

Trafikverket ger ingen rabatt på skatten för partikelfiltrer!

Kanske beror detta på att filtret ökar bränsleförbrukningen och därmed också CO2-utsläppet?.

(Sen verkar det ju som problemet kan lösas utan filter med nästa generation dieselmotorer).

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest

Jag skulle ju naturligtvis skrivit 'i alla bilar med samma motor' men ibland tänker man inte på det som man tycker är självklart.

F

F.d. 25182

Guest

......jeg har ennå ikke funnet ut hva som er forskjellen mellom og trykke på "E" slik at det lyser en E på instrumentbordet, - kontra hvis denne E ikke lyser.
Jeg merker ingen forskjell.........

Er det noen som vet............??

Kan de som har denne giring uttale seg vedr. mitt innlegg............??:wideeyed:

idolf

HBK Medlem
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
1290
Medlemskap
2024

Fiat med automatlåda har ej antispinn vilket är en nackdel annars är den toppen
Hans

Oldenborg

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7327
Medlemskap
2025

Hei!

E betyder vel Ekonomi program.
Det sitter et symbol ved siden av knappen som sybolisere en tungt lastet bil.
Om du velger å kjøre med knappen aktiviserat tror jeg motoren skal gå på et høyere varv før den girer opp.
Det er slik det fungere på tyngere kjøretøy med tilsvarende gearsystemer. (eksv. Scania)

Mener i hvertfall det fungere slik på min Fiat.:yes:

Mh.
Ola:D

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Ganska konstigt att det kommer upp nu o då, undrar varför...

Jag har Fiat automat o antispinn. Har skrivit om det förr, man skall beställa när man beställer bilen.

Även förra som var 08 hade ASR/ESP.

Senast ändrad:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021

Hej!

Jag har en 08 med robotkoppling. Funkar perfekt förutom att farthållaren vid ikoppling gör att det växlas ner i tid och otid. Sedan är den trög i uppväxlingen. Har löst det så med farthållare kör jag i manuellt läge och då växlar den inte ned.
Programet har uppdaterats, men inte löst problemet helt.

Hälsningar
Hans

F

F.d. 25182

Guest

Hej!

Jag har en 08 med robotkoppling. Funkar perfekt förutom att farthållaren vid ikoppling gör att det växlas ner i tid och otid. Sedan är den trög i uppväxlingen. Har löst det så med farthållare kör jag i manuellt läge och då växlar den inte ned.

Hälsningar
Hans

Min 2009 modell er helt lik det du beskriver vedr. nedgiring i kombinasjon med fartsholder. Når det blir litt tungt girer den ned to gir i stedet for ett.
Oppgiring er derimot ikke noe problem.

Totalt sett godt fornøyd med å slippe den venstre pedalen i gulvet.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Hans Danderyd!
Har samma problem som du beskriver, Programet har uppdaterats i dag, så något uttalande kan jag inte komma med i dag.
Vad menar du med köra med farthållaren i manuellt läge?
då mister du ju hela njutningen!
Mvh.

Hej!

Hälsningar
Hans

Toppen