• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Automatlåda =robotlåda ?

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Iallafall tidigare byggdes Sprinter och Crafter/Man i samma fabrik på varsin line av Daimler. Isåfall kan automaten vara en G7 eller G9 låda från MB.
DSG är väl 8-växlad.
Enligt generalagentens tekniker utvecklades MAN och Crafter i samma fabrik men tillverkades i varsin linje med några skillnader dem emellan (ej kompatibla datorsystem t.ex.). Automatlådan nyutvecklades gemensamt för dessa bilar. Att Mercedes skulle tillverkas i samma fabrik sade han inget om, behöver därmed inte vara osant.

Från annat håll har jag hört något om samarbete mellan Mercedes och MAN men tror det var någon tidigare modell men det vet jag inte.

Detta är vad jag luskat fram genom muntliga svar; har inga skrivna dokument att stödja detta på och man måste ju tro på folk.
Ett vet jag däremot: BIÖ visste ingenting även om de i övrigt är en mycket trevlig handlare att ha att göra med.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ok, jag kan minnas fel, men som jag förstår det så går Sprinter i en line, och Man/Crafter i den andra line'n, på dessa två skulle det bara skilja typ emblem och sådant.
Har alla samma växellåda så är det troligen en mb-låda, då mb utvecklar alla sina lådor själva.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Ok, jag kan minnas fel, men som jag förstår det så går Sprinter i en line, och Man/Crafter i den andra line'n, på dessa två skulle det bara skilja typ emblem och sådant.
Har alla samma växellåda så är det troligen en mb-låda, då mb utvecklar alla sina lådor själva.
Men Sprinter och MAN/Crafter har väl inte alls samma kaross, motorer etc. Eller?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Men Sprinter och MAN/Crafter har väl inte alls samma kaross, motorer etc. Eller?
Chat GPT anser detta

Volkswagen Crafter och Mercedes-Benz Sprinter delar inte samma automatlåda, även om de har samarbetat tidigare i utvecklingen av vissa modeller. Volkswagen Crafter använder vanligtvis en automatlåda från Aisin, medan Mercedes-Benz Sprinter ofta är utrustad med sina egna transmissioner, som 7G-Tronic eller 9G-Tronic, beroende på modell och årsmodell.

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Så här skriver Wikipedia: Volkswagen Crafter – Wikipedia

"Volkswagen Crafter är efterföljaren till Volkswagens nyttofordon i LT-familjen. LT 2 och Crafter 1 var systerbil med Mercedes-Benz Sprinter och byggdes i DaimlerChrysler Werken i Düsseldorf och Ludwigsfelde. Crafter lanserades 2006 och modellerna utgörs av kombinationer av fyra olika karosstyper, tre hjulbaslängder, två hyttstorlekar och fyra motoralternativ.

Den andra generationens Crafer (2017-) är inte längre ett samarbete med Mercedes-Benz. Den har däremot en systerbil i MAN TGE."

Alltså samarbete "för länge" sedan men inte längre.

Toppen