• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

icon4.gif


Vi köpte vår fabriksnya McLouis Tandy 673G den 29 maj 2012. Den var behäftad med vissa fel. Sovrumslampan (glaset) trasig, 220 V intag på utsidan trasig. Vi kom överens om att de skulle installera ett cykelställ i garaget och solceller på taket.
-Är det panik? Nej vi behöver inte bilen förrän till semestern 29 juni. Efter ca 14 dagar hämtade vi bilen men den var inte klar. 220V intaget saknades och cykelstället var ej heller på plats. Vi kom överens att ordna detta efter semestern. Märk väl nu har det gått en månad efter köp.
Nu kör vi på semester till Norkap och upptäcker 22 !! FEL. Vissa fel var inte kontrollerade vid leverans. Yttre sidolistorna hade lossnat, som tur var hade vi dubbelhäftande tejp med oss. Låset på ugnsluckan gick sönder, takluckans dämpare var trasiga. Mörkläggningsgardinen fastnade, tvålkoppen ramlade ner, köks fläktkåpan ramlade ner på spisen. Ingen signal på TV’n. på något av de två uttagen. Vid första svängen åkte kökslådorna ut TROTS att de var låsta. Skjutdörren till sovdelen gick inte att stänga. Det gick inte att duscha då duschväggen inte var tätad nertill. Röret till värmeutsläppet lossnade. Tätningar på en del skruvar i duschen saknades. Madrassen till dinetten saknades. Kåpan till bilbältet lossnade. Med mera. Inga bruksanvisningar på svenska.
Tillbaka efter semestern meddelar vi Autohallen detta. – Inga problem!!. Kom hit så fixar vi detta och sätter in ert cykelställ. Nu har det gått tre (3) månader.
Vi lämnade in husbilen lör. den 8 sep Och gick igenom alla de nedskrivna punkterna med en annan säljare. Mycket trevlig och han dessutom gjorde egna anteckningar som han skulle redogöra för verkstaden. Bl.a. har han skrivit på TVÅ!! ställen att cykelstället skall sitta i garaget. Han skrev ner 3 telefonnummer till oss om det skulle uppstå några oklarheter.
Ingen ringde och sa att den var klar. Vi fick ringa själv. Idag lördag den 15 sep när vi skall hämta husbilen upptäcker vi till vår fasa att de har satt cykelstället på utsidan !!! trots det var beställt ett för garaget. borrhål rakt igenom vagnen för fästena.
Får till svar att vi limmar igen hålen och polerar och sätter cykelstället i garaget. Kollar även de 22 fel som skulle bli lagad, MEN…. Duschen var otät. Dörren till sovrummet gick inte att stänga. Kåpan till säkerhetsbältet hade de löst med att helt enkelt ta bort det så man såg bulten.
Eftersom vi var så besvikna och förbannade kollade vi inte resten av felen. Säljaren försvann och hänvisade till reparatören som av naturliga skäl inte har befogenheter att deala med oss.
Vi lät husbilen stå kvar för att få någon form av gottgörelse.
Då sa Autohallen –OM NI INTE HÄMTAR BILEN PÅ MÅNDAG DEBITERAR VI HYRA FÖR UPPSTÄLLNING AV BILEN PÅ PARKERINGEN.
Inga ursäkter bara undanflykter och att VI var oförskämda. Dessutom sa montören – De flesta ångrar sig och sätter stället på utsidan !! (Låt oss själv bestämma detta)

Skulle ni i husbilsägare acceptera att de bara limmar igen skadan?
Märk väl det är en NY husbil.
Vad hade ni gjort i en sådan situation?
[FONT=&quot]Se bilder och kommentarer på
https://picasaweb.google.com/115307684287389483680/SkadorPaHusbilen?authuser=0&feat=directlink

[/FONT]
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Beklagar med hela mitt hjärta, tyvärr vet jag hur dåliga dom är. Men törs inte skriva liknande uttalande här för det är alltid någon som kommer säga att dom var helt underbara mot oss och genast tror man att det är fel på den som skrev tråden, fast man måste ju få utlopp för det extremt dåliga och helt regelvidriga bemötande man fått. Man känner sig maktlös och än en gång visar det sig så otrolig ojämn kvalitet våra bilar uppvisar. Ingen efterkontroll sker bara chansa som gäller. Det gäller dom flesta märken, vi har haft en otrolig tur på vår McLouis och undviket att åtgärda felen hos generalagenten utan tagit hjälp av proffs. (värmaren bl a)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Tråkigt - tråkigt viggoboy, tyvärr är det du beskriver en vanligare företeelse än vad som trots allt framgår på dessa HBK sidor.

Problemen du tar upp är generella för husbilsbranschen och enligt mitt förmenande uppenbart "satta i system" dock inte märkes- eller leverantörsbundna och gäller mest husbilarnas påbyggnader. Förmodar att dessa problem ytterst kan härledas till små serier och därmed oftast bristade kompetens hos påbyggarna och än mer hos leverantören till oss som kunder. Att enbart peka ut en av leverantörerna i detta är bara att skjuta en "fågel i högen" vilket inte leder någon vart betr systematiken i jätteproblemet som du tar upp ovan!

De flesta av oss vill inte erkänna eller offentliggöra sina egna tillkortakommanden och offentligheten är inte bra för ev enskilda uppgörelser i samförstånd med aktuell tillv/leverantör - så är det bara tyvärr! De som lyckas få till stånd bra uppgörelser med leverantören binds dessutom upp i olika tysthetskontrakt - därför tystnad när "svåra saker
får en förhandlingslösning"!
Typen av de problem som du framför är i stort sett likartade/representativa inom hela husbranschen från tillverkare till slutleverantör till oss kunder ibland kan trots allt finns inom branschen folk som utan att det är satt i system fungerar vettigt.

Detta kommer säkert att fortgå så länge inte användarna genom sina intresseorganisationer "sätter ner foten" och styr upp detta. De lagar inkl konsumentditon som finns att tillgå är dessutom alltför trubbiga och långsamma - som det nu är så är det effektivast för kunden att hålla "god min i elakt spel" och själv söka förhandla fram bästa möjliga lösning!
 

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Självklart skall du inte acceptera det hela. Stå på dig och dokumentara alla samtal och fel skriftligen och gärna med foto och ge dig inte. Anser du dig ha råd och att konflikten djupnar, tveka inte att ta juridisk hjälp. Hamnar du i ett läge där inget händer, anmäl ärendet till ARN men se då till att du har all dokumentation kring händelseförlopp etc. klart för dig.

Lycka till!
 
I

IngoTiina

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Ge dom tre chanser att få lagat allt.
När du hämtar ut bilen tredje gången så upplys dom att om inte allt är ordnat så kommer du att häva köpet. Du måste ge dom en möjlighet att laga allt (så är det bara) men klarar dom inte det så häv. Vem vill köra runt med en halvmiljons rishög? Ny dessutom.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Detta övertygar mej ännu mer :Aldrig en ny husbil !!! Det verkar ju som om alla får problem med nya husbilar kanske ska man satsa på att bli ägare nr 2 i stället ?????
MVH Gunilla
PS Lider med er DS
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Hej.
Jag har köpt tre nya husbilar och en begagnad,utan problem!
Mvh Jan-E.
 
T

Teddi

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

de har varit mycket med dåliga bilar ock dålig bemötelse från stora underleverantörer den sista tiden,,skriv till dom,,ni som är berörda,,ock att dom kan läsa om sina misstag på öppna klubbforum,,det är ju där kommande köpare finns,,
själv har ja aldrig köpt en bil i sverige,,de behöver ju inte vara bättre i tyskland,,men de vet ja ju inte än,,om det nu är befogat,,
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

I juridiska frågor finns det ofta utrymme för olika tolkningar av lagar och andra bestämmelser. För den som inte är van att göra sådana tolkningar är det lätt att gå vilse i regeldjungeln och slösa tid på sådant som inte leder någonstans – eller gå miste om möjligheten att ta sin rätt till vara. Som medlem i Motormännens Riksförbund får du tillgång till en unik förmån – juridisk rådgivning.

Den juridiska rådgivningen omfattar frågor som rör din bil och ditt bilägande. Det kan röra sig om allt från tvister med verkstäder, bilhandlare och försäkringsbolag till parkeringsböter och körkortsingripande.

Såhär kan ett försäkringsvillkor se ut (ex:)
•​
Rättsskydd

Försäkringen ersätter​
advokat- och rättegångskostnader vid trafikolycka, köp, försäljning och reparation av din bil. Högsta ersättningsbelopp är 225 000 kronor.

Självrisk:​
20 % av kostnaderna, lägst 1 500 kronor.

 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Håller med föregående skribent. Vi skulle ha den möjligheten inom klubben med vår ekonomi.

Om en sån tjänst blir populär kan det kosta en del. När jag engagerade en affärsjurist för ca 5 år sedan tog dom 2500 kr/tim (även för tid att "läsa in relevanta lagrum" - och detta var ingen skumraskfigur utan en av landets mest välrenommerade affärsjurister). Tror inte att taxan sjunkit så jättemycket sedan dess.
Det kostade 25000 kr att besvara ett brev med en stämningsansökan och få motparten att inse att han var ute på djupt vatten. I det fallet en väl värd investering.
:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Tänk vad bra att kunna tala med en klubb jurist , i en sådan här fråga , få råd om hur ni ska gå till väga , strikt juridiskt !
Totte 04

Hej

Jag har svårt att se att klubbens pengar skulle gå till en enskild medlems juridiska hjälp. Då blir det säkert tomt i kassan på nolltid.

Men, finns det ingen i klubben som är jurist eller känner någon som är jurist och som är villig att göra ett bra erbjudande till alla medlemmar. Kan med fördel läggas in under Företagsfurum.

PS. Detta inlägget har inget med de problem som viggoboy har. Du har min fulla sympati och jag hoppas att det löser sig till det bästa. DS.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Bara helt kort !
Det finns olika tekniska lösningar för betalning , du behöver inte drabbas , håll hårt om plånboken !
Totte04
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Det finns ett annat forum som startat ngt som heter Husbilsombudsmannen, HO. Verksamheten är under uppbyggnad och samarbete kommer att ske med andra organisationer. Ett lovvärt och kreativt initiativ. Att en sådan verksamhet behövs framgår ju av åtskilliga ärenden som bl.a. redovisats här på HBK:s forum.
Mvh
Harry Hymer
 

Maje&Sune

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
10493
Medlemskap
2024
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Hej Viggoboy! Beklagligt att få läsa om detta företag som ännu en gång har misskött sig! Vi har upplevt ungefär samma problem och oproffsigt bemötande i Hol & Kungsängen. Jag skrev ett långt inlägg" under markisen." den 3/6 12 men kan tyvärr inte hitta det nu! Om Du vill höra min version får Du gärna höra av Dig. HBK-medlem 10493.Mvh. Maje&Sune
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Hej på er!

Det ska bli intressant att följa HO (husbilsombudsmannen) arbete, hoppas att han/hon kan stoppa en del övertramp vad gäller vissa handlares, minst sagt, dåliga kundkontakter vid uppenbara fel och brister på reparationer o.s.v.

Jag vet inte vad denna HO kommer att ha för möjligheter att juridiskt hjälpa till, men bara det faktum att det nu tydligen finns någon typ av hjälp att få, kommer nog att få konsekvenser för en del handlare, och det är bra.

Personligen har jag inget emot att på olika forum "hänga ut" s.k etablerade handlare om de missköter sig, lite vanlig/normal kundupplysning har alltid varit till gagn för kunder.
Men jag vill verkligen poängtera, att innan man "hänger ut" någon, så ska alla andra möjligheter ha uttömts.

Det finns en sida på nätet som heter fairshopping.se, kolla den också, där kan man ge sin syn på olka firmors bemötande, visserligen handlar det väl mest om elektronik (mobil, bredband, etc etc), men det finns också en ämnesrad som heter motor.
Hamnar företag där brukar det inte dröja länge innan man får ett svar från företaget, för de vill ju inte synas publikt när de misskött sig, så enkelt är det.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: AUTOHALLEN i Lomma har förstört vår nya husbil

Hej Viggoboy! Beklagligt att få läsa om detta företag som ännu en gång har misskött sig! Vi har upplevt ungefär samma problem och oproffsigt bemötande i Hol & Kungsängen. Jag skrev ett långt inlägg" under markisen." den 3/6 12 men kan tyvärr inte hitta det nu! Om Du vill höra min version får Du gärna höra av Dig. HBK-medlem 10493.Mvh. Maje&Sune

Skulle tro att det är det här som du menar: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/455756
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen