• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att välja rätt tätningsmassa

F

F.d. 7794

Guest
Hej alla husbilsmäniskor.

Jag har en pilote580 som jag håller på att byta tak på och med tak menar jag den förstärkningsplatta som man kan gå på.

Den var gjord av plywood med aluminiumplåt på båda sidor, på något sätt har det läckt in vatten i konstruktionen och sakta ruttnat sönder.

Nu är allt borta och själva ndertaket av alminium kvar.

Jag ska nu sätta dit en ny förstärkningskiva som jag mått beställt hos Dalalaminat som är en sandwitch konstruktion, den väger lite och är väldigt stark.

Nu till frågan , jag har läst massor om tätningsmassa och vilken man ska använda.

Jag vill ju använda rätt som håller för jag vill INTE göra om detta jättejobb.

Det finns 3 sorter som jag ser det

Bostik 1590
Terostat 2759
Biltema butyl

Det går ju åt en hel del så priset är ju en faktor

Först ska det vara tätningsmassa mellan plattan och taket och där kanske biltemas funkar
Sen blir det en 45 graders yttre fog runtom plattan och den får inte spricka

Så jag skulle gärna villa ha råd om detta med vilken tätningsmassa som är bäst, framförallt den yttre fogen som är uttsatt för sol och vatten.

Och även var man köper till bästa pris

När det gäller biltemas butyl så läste jag nån stans att den inte var så bra men många andra grejor på biltema brukar ju inte vara dåliga det är ju väldigt bra pris på den.

Hoppas på snar hjälp då jag ska sätta dit den nya plattan under veckan som kommer.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Sikaflex finns som enbart tätningsmassa och som tätningsmassa/lim.
Har precis beställt tätningsmassa till en kontorsvagn som läckte lite i ett av takets hörn.
 
F

F.d. 25279

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej

Det verkar lite som om SIKAFLEX har gått och fått monopol på detta. När jag köpte tätmassa hos en erkänd husvagnsverkstad fick jag något som heter "polymer-sealer 303".
Funkar gôr-bra.
POLYMER SEALER 303

/Ljungberg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Ja det verkar som det är ett bra alternativ till fogen
Så använder jag bostik till luckorna
Var köper man Casco Marin och Teknik billigast ?
--------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen :). Bygg COOP brukar ha Casco's produkter till skapligt pris.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 7794

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej på er
Tack för alla svar skall tydligen var polymer baserat
Så det finns det ju olika tillverkare att välja bland

Tremco har en som heter MS540 85:- per tub
dom har även butylfog

Nån som användt tremcos grejor ??
 
F

F.d. 6737

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Numera använder jaj endast Sikaflex 221. Det får tom användas under vattenlinjen på båtar. är också lite flexibel.Butyl används om du skall ha möjlighet att demontera eller byta ex fönster
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Även jag ska jobba med vår Pilote 580 och till luckor, fönster och dörrar har jag valt Bostik 1590 och under alla kantlister runt hela husbilen en kombination av Bostik 1590 samt butylband.
Frågan är bara vad jag ska ha för att ersätta den breda skarv av "gummi-liknade" lim/tätningsmassan som finns b.l.a. där tak och bakvägg möts.
Casco marin och teknik är tydligen ett bra val enligt många men har någon testat detta?

http://www.wurth.se/kunder/Wurth/WurthProdKat.nsf/p/04400500-2.pdf/$file/04400500-2.pdf

Denna lim/tät massa är mycket använd för alla fordon/produkter där absolut täthet behövs.
Vi brukar den på jobbet och den tål allt som vi ser det.
Min fråga är om någon här har använt den på en husbil/husvagn och hittat dåliga egenskaper?

// Alf
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej Alf,
i stor sett är hela min bil är limmad med Casco Marin och på några ställen Sikaflex.
Har jobbat med Wurth s limmar o tätar på bilar vid karossjobb i många år, Tycker dock att limsträngen frasas upp efter hand så därför blev det Casco trots att jag kunnat handla från Wurth till mycket bättre priser.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej Bror.
Ja om du använde Casco är valet lätt för mig, det blir marin och teknik.
Jag kollade lite på produktdata och Casco marin&teknik hade 20% fogrörelse, Wurth limmar-tätar hade 10%.
Använde du Casco M&T även under alla kantlister?, jag tänkte ha butyl men är inte säker på varför jag tänkte så.
Till luckor/fönster verkar bytul vara ett bra val med tanke på eventuell demontering.
Vår Wurth-säljare var hos oss i dag och han förordade (gissa) limmar-tätar till allt utom det som kan behöva demonteras i framtiden, jag var som sagt inte helt övertygad om att han hade rätt.
Han kunde dock få fram exakt rätt listskruvar i syrafast rostfritt från tyskland så lite nytta har man av Wurth ändå.


Tackar för svaret// Alf
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej igen,
har limmat det mesta med Casco M/T, tillsammans med skruv för att allt skall vara tätt och hänga ihop.
Till fönster och dörr har jag använt Bostik butylband och även på tub, minns inte beteckningen men kan få fram det. Har ett par tuber kvar i garaget. Däremot har jag använt Sikaflex för plasthållarna på taket som håller solcellen.
Listerna på ytterkanten är också limmade med Casco. Kanske inte bra om man behöver ta bort dessa men det får jag ta. Tror istället att det blir riktigt tätt. Förborrat med liten borr ,tryckt i lim i hålet och sedan skruvat fast för gott.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Är även jag på jakt efter tätningsmassa då jag har några skarvar jag skulle vilja bättra på. Blir däremot inte riktigt klok på alla tips och råd. Vissa säger Sikaflex. Andra säger Tec7, och några säger Casco. Är det någon av dessa, eller kanske någon annan, som majoriteten anser vara mest lämplig?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Är även jag på jakt efter tätningsmassa då jag har några skarvar jag skulle vilja bättra på. Blir däremot inte riktigt klok på alla tips och råd. Vissa säger Sikaflex. Andra säger Tec7, och några säger Casco. Är det någon av dessa, eller kanske någon annan, som majoriteten anser vara mest lämplig?

Jag använder mestadels TEC7 för limning & tätning. Har även använt Sikaflex & tycker nog att dessa 2 är ganska likvärdiga. Fördelen med TEC7 är att den finns i olika nyanser & att den finns hos den lokala bygghandeln.

Bennie
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Fabrikaten har nog mindre betydelse. För att täta båt med Sikaflex eller liknande finns minst två varianter, en som man kan gå på efter någon vecka utan att kladda (används mestadels på däcket), en annan variant som tar lång tid att torka men har bättre tätningsegenskaper men kan kladda lång tid efter.
Rekommendation, gå till en båthandel och fråga så får du sannolikt bästa massan, gå ej till byggmarknad. Personligen tycker jag inte 50 kr eller 200 kr för en tub har någon betydelse bara jag vet att det är rätt.
Smålänning och normalt snål
gert
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Blir däremot inte riktigt klok på alla tips och råd. Vissa säger Sikaflex. Andra säger Tec7, och några ......
------------------------------------------
Det skall väl påpekas att den här tråden är sex år gammal och även här på forumet har väl en del av förvirringen lagt sig sedan dess :p:.
Oavsett om man skall ha någon polymermassa som både tätar och limmar fast delen kraftigt, eller om man skall ha en bytylmassa som tätar och håller sig evigt kladdig under delar som är fastskruvade eller fastklämda, och som brukar vara grundskillnaden i vad man vill uppnå, så skall man nog satsa på de mest kända namnen när man handlar.
Skillnaden på Sika, Bostic, Casco, Tec7, Würth och en hel del mindre kända namn i Sverige är nog rätt liten och innehållet troligen noga studerat av alla konkurrenter kors och tvärs :D.
Priset är väl kanske lite mer skillnad på än kvalitén på de kända märkena. Sika är väl i allmänhet dyrast och kanske därmed bäst.... Vem vet.

Det kan väl tilläggas att fastän olika fabrikat har använts till att ex. limma fast solceller på taket på husbilar så är det ingen som skrivit att de blåst bort under alla år p.g.a. en dålig produkt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53676

Guest
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

KOKKAKI: Åmål blir nog en bit att åka, fast att gå till en lokal båttillbehörsfirma är nog ingen dum idé.

Tack igen för alla tips! Ska som sagt börja med att åka förbi den lokala båtfirman och se vad de säger. Annars finns det en firma i byn som är återförsäljare för Tec7. Just Sikaflex 221 verkar svårare att få tag i. Hittar mest "vanliga" Sikaflex typer när jag kolla runt på diverse byggvaruhus hemsidor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Att välja rätt tätningsmassa

Hej Jankro. såg bilder från Tyskland på husbil där solfångare losnnat under färd. Har därför skruvat fast min silfångare-

Jägarn
----------------------------------------------
Ja hejsan Jägarn, det har säkert hänt även om vi här på forumet verkar varit förskonade från eländet, för det måste väl vara några som limmat på ett nyvaxat tak eller på kvarvarande släppmedel på ett nytt glasfibertak.
Måste faktiskt erkänna :oops: att även mina har lite hjälp förutom kladdet (Casco Marin). Det sitter en hel del "poppmuttrar"/ blindmuttrar fastnitade i plåttaket med rostfria skruvar inbakade i marinklistret :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen