• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att tänka på vid köp av gas / kolmonoxidvarnare till husbil?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Jag har en s.k kinesiskt dieselvärmare i husbilen, samt gasol till spis & frys, så jag skulle behöva köpa gas / kolmonoxidvarnare då det tycks sakna i bilen och har ett par frågor gällande detta.

1. Är det skillnad på en gasvarnare och kolmonoxidvarnare, ska man i sådana fall ha båda två?

2. Kan man sätta upp en vanlig sådan som man använder i bostaden, t.ex en sådan: Kolmonoxidvarnare | Portabel utformning | KIDDE 5CO | Jula

Eller finns det andra som kanske passar bättre i husbil av någon anledning, litet utrymme eller så?

Samt,

3. Var bör denne sättas upp. I taket ovanför sängen längst bak i bilen kanske?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Stäng av kylskåp och panna vid tankning. Det är lågan som är förbjuden på mackar. Moderna kylskåp kör 12v under körning och slår automatiskt över till gasolen efter att motorn varit avstängd 15 minuter för att undvika att kylen startar när man tankar.
Tack för svar.

Panna, vad menar du med det - gasolspisen? Gasoltuben är alltså ej nödvändig att stänga av menar du?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har gasolvarnare som aldrig används, köpte den helt i onödan. Under gasoltanken finns ett hål som tar hand om en eventuell läcka. Inne i husbilen stänger vi gasolen innan läggdags genom en liten avstängningskran i köket, ifall något ”annat” oplanerat skulle inträffa från tanken till brännarna. Kylen är eldriven så någon gasol fara inomhus är utesluten.

CO är vi inte oroliga för trots att dieselpannans utbloss ligger bara 30 cm nedanför sovrumsfönstret. Det har aldrig luktat ”inomhus” eller att CO-detektor har blivit aktiverad, så nu med facit i hand, jag kan konstatera att även detta var helt onödigt köp. Vi har detektorn kvar mest för att den har inbyggd termometer och är granne med CP Plus temp-avkännaren vilket ger oss bra koll på pannans start/stopp aktiviteter.
 

Bilagor

  • 5DED3320-6935-45A5-B836-AD3880A825BB.jpeg
    5DED3320-6935-45A5-B836-AD3880A825BB.jpeg
    1 MB · Visningar: 34

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025

"Det är numera lag på (EU-förordning) att man måste ha slangbrottsventil eller krocksensor med avstängning av gasolen om man har kranen öppen på gasolflaskan under färd. Annars ska den vara stängd.

Det gäller fordon från 1/1 2007

Edit:
EU-direktiv 2001/56/EG som skärptes i direktiv 2004/78/EG "
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Värmepannan ska stängas av. Gasolflaskan kan vara öppen. I vissa länder krävs en krocksensor för att få ha gasolen på under resan för vissa årsmodeller, men det gäller inte i Sverige.

Jag upprepar vad jag skrev i ett nästan exakt 4 år gammalt inlägg. Reglerna gäller inom hela EU, och har inte ändrats sedan dess.

Från 1/1 2007 måste alla nya motorfordon uppfylla kraven i direktiv 2001/56/EG ("värmardirektivet") som säger att det måste finnas någon form av automatisk avstängning ("krocksensor") om gasolen ska få vara påslagen under färd.

Kraven skärpts i direktiv 2004/78/EG.


Pålle
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Slangar och duocontrol rekommenderas det byte på var 10'e år, jag bytte ut mitt för något år sedan, då fick det bli både krocksensor och slangbrottsventiler, samt dubbla gasfilter för störningsfriare drift av t.ex kylskåpet.

Angående brandvarnare så har en i taket mitt i husbilen, det övriga gaslarmet mx4 tror jag det heter använder jag nästan aldrig, det sitter i sängen samt under spisen/ugnen.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Stäng av kylskåp och panna vid tankning. Det är lågan som är förbjuden på mackar. Moderna kylskåp kör 12v under körning och slår automatiskt över till gasolen efter att motorn varit avstängd 15 minuter för att undvika att kylen startar när man tankar.

Hej,

Kylskåp och gasolspis då alltså, där en öppen låga finns, men gasoltuben behövs ej skruvas av om jag förstått dig korrekt?

Jag har ett par till frågor då detta med husbil är nytt för mig:

1. Jag har sett på youtube att många rekommenderar att stänga av gasoltuben helt då det anser det vara för riskabelt att ha den på om de skulle krascha. Vad säger ni om det? Gör ni det?

2. En på youtube sade, om jag förstod korrekt, att man alltid ska stänga av badrumsfläkten innan man spolar, annars så kommer lukt upp från toan. Stämmer detta?

3. Hur vet man ifall gasolflaskan är ''godkänd'' för att få fyllas på? På youtube såg jag att i USA ialafall så behöver de kontrollbesiktigas en gång var 10 år eller så. Hur ser det ut med detta i Sverige? Och lämnar man bara in sin gamla gasolflaska så fyller de på? Jag såg något om självbetjäningsautomater också för detta.

4. Hur vet man hur mycket gasol som finns kvar i flaskan, finns det något knep om man inte har en mätare?


Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kylskåp och gasolspis då alltså, där en öppen låga finns, men gasoltuben behövs ej skruvas av om jag förstått dig korrekt?

1. Jag har sett på youtube att många rekommenderar att stänga av gasoltuben helt då det anser det vara för riskabelt att ha den på om de skulle krascha. Vad säger ni om det? Gör ni det?

2. En på youtube sade, om jag förstod korrekt, att man alltid ska stänga av badrumsfläkten innan man spolar, annars så kommer lukt upp från toan. Stämmer detta?

3. Hur vet man ifall gasolflaskan är ''godkänd'' för att få fyllas på? På youtube såg jag att i USA ialafall så behöver de kontrollbesiktigas en gång var 10 år eller så. Hur ser det ut med detta i Sverige? Och lämnar man bara in sin gamla gasolflaska så fyller de på? Jag såg något om självbetjäningsautomater också för detta.

4. Hur vet man hur mycket gasol som finns kvar i flaskan, finns det något knep om man inte har en mätare?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Ingen öppen låga vid bensinstationer.

1. Utan krocksensor = stängd. Med krocksensor = får vara öppen.
2. Finns väldigt många åsikter om det mesta. Testa själv.
3. Det sköter de som fyller på de inlämnade tuberna.
4. Finns väl bara våg om man vill veta exakt. Alternativ är att ha två tuber och skifta slangen när allt stannat.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om flaskorna måste vara stängda eller ej under körning varierar mellan länder. Så en video på nätet kan vara korrekt för landet där den är inspelad och helt meningslös i ett annat land.

De flesta reducerventiler monterade i bilar har en crash-sensor och den gör att man inte behöver stänga flaskorna under färd. Den är en liten knapp på reducerventilen.

För att få grepp om mängden gasol så finns också en liten handhållen pryl från Truma som gör att man kan kolla var vätskenivån i flaskan finns så man kan kolla hur mycket som är kvar. Funkar eftersom Gasol är i vätskeform inne i flaskorna.

MVH
Hans
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om flaskorna måste vara stängda eller ej under körning varierar mellan länder.

Eftersom detta styrs av ett EU-direktiv är reglerna, för alla husbilar registrerade efter 1/1 2007, gemensamma i samtliga EU-länder:

Med kraschsensor = tillåtet att ha gasolflaskans huvudkran öppen under körning.

Utan kraschsensor = ej tillåtet att ha gasolflaskans huvudkran öppen under körning.

För bilar registrerade före detta datum kan reglerna variera.

Pålle
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Eftersom detta styrs av ett EU-direktiv är reglerna, för alla husbilar registrerade efter 1/1 2007, gemensamma i samtliga EU-länder:

Med kraschsensor = tillåtet att ha gasolflaskans huvudkran öppen under körning.

Utan kraschsensor = ej tillåtet att ha gasolflaskans huvudkran öppen under körning.

För bilar registrerade före detta datum kan reglerna variera.

Pålle
Jag tänkte närmast på att en del av de Youtube-filmer Jonathanhusbil hade tittat på kanske kom från USA eller någon annanstans utanför EU.

MVH
Hans
 
Toppen