• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att stjäla en husbil

F

F.d. 2621

Guest
Är det möjligt ö h t att stjäla en modern (åm 2004-2014) husbil utan att ha tillgång till nycklarna??

Det lär det ju inte vara längre när det gäller personbilar av senare åm med den tekniska utveckling som skett på låsområdet mm. Man får ju även intrycket, att de flesta nyare husbilar förses med någon form av larm och extralås både fram, bak och för fönstren.

Om man, som jag, dessutom har en rejäl låskrycka så har jag svårt att förstå hur sådana stölder går till. Kanske har någon insyn i området och / el statistik på hur vanligt förekommande det är.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Att stjäla en husbil

Immobiliser har vært standard på Fiat Ducato chassi i mer enn 15 år, men selv dagens utgave (4de eller 5te generasjon) blir satt ut av funksjon av de profesjonelle skurkene. De fleste dørlåser på biler kan sprenges med vold, raskere enn å ta seg inn gjennom et knust fönster. En ekstra sikkerhetslås gjør bilen mindre fristende - det vil i det minste ta ekstra tid og gjerne kreve mer utstyr.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

Vad avses med immobiliser?

OK att professionella skurkar klarar av spränga dörrlås, andra extralås, rattlås och slå sönder fönster, men att bryta en kraftig rattkrycka lär ta tid även med professionella verktyg. Allt detta till den ljuva musik som tjuvlarmet ger!

Sen kan man ju undra vad någon, som likväl klarar av att stjäla en husbil på sådant sätt, ska med den till. Att använda den själv en tid och att försöka sälja den lär inte vara så enkelt och lockande.

Jag gissar -obs - att i de fall en modern husbil verkligen stjäls, så har bilen ifråga inte haft sina lås- och larmfunktioner aktiverade av en eller annan orsak. Det vore onekligen intressant med litet faktisk statistik, om det nu finns någon att tillgå. Jag har sökt men inte kunnat finna någon.
 
Senast redigerad av en moderator:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Att stjäla en husbil

Jadå dom klarar av att stjäla det mesta trots larm o kodnycklar o allt vad det heter. Vi låg och sov i godan ro med bilen låst och larmad på gården , startspärr, larm och allt vad som hör till , på morgonen när jag gick ut för att hämta tidningen tyckte jag att det såg tomt ut på gårdsplanen sen ramla poletten ner våran Toyota Supra var STULEN :confused: . polisanmälan som resulterade i ingenting men efter en vecka hittades resterna igen ca 50 mil hemifrån, surt
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

helt korrekt så är immobilisern inte ett större hinder än dörrlåsen numera,,effektivast är nog nån form av hemmagjord lösning tex gömd huvudbrytare eller dylikt då dom först måste komma på hur man dödat bilen och sedan var man gjort det,
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Att stjäla en husbil

Tror att det bästa stöldskyddet idag är avtagbar ratt. Kan ju dessutom vara en fördel om man har svängbar förarstol.
Elektroniken i moderna bilar är enkel för den som kan och vill stjäla en bil. Se på alla dyra lyxbilar som hamnar i bl.a Balkikum.
Egentligen finns det inga säkra lås för tjuven tar det han vill ha på ett eller annat sätt. Det gäller att försvåra så mycket som möjligt, typ dolda strömbrytare, larm skalskydd mm.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Att stjäla en husbil

Ett mycket bra komplement är GPS spårare som kopplas bara till + och - samt tändningsström .

Dels får man larm om någon flyttar bilen med Dolly samt kan man ju bara söka på sitt fordon via det telefon/simkortnummret som man har.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

Att anmäla till polisen är tämligen meningslöst. De får bara arbete med att trycka på enter och ett papper spottas ut där det står. Utredning nedlagt på grund av att spaningsuppslag saknas. Jag har några sådana. Tyvärr kräver försäkringsbolagen detta.
Jag har även ett domstolsutslag där Ritva blev tilldömd 5000:- av en inbrottstjuv, för kränkning. Dessa pengar ska vi själva ta ut av brottslingen, som sitter i finkan. Även detta helt meningslöst.
Att sno en husbil eller något annat är i det närmaste riskfritt. Men akta dig om du kommer en km för fort, då fungerar hela rättsprocessen, för det finns pengar att hämta.
Förtroende måste man förtjäna, det går inte att köpa.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Att stjäla en husbil

Är det möjligt ö h t att stjäla en modern (åm 2004-2014) husbil utan att ha tillgång till nycklarna??

Det lär det ju inte vara längre när det gäller personbilar av senare åm med den tekniska utveckling som skett på låsområdet mm. Man får ju även intrycket, att de flesta nyare husbilar förses med någon form av larm och extralås både fram, bak och för fönstren.

Om man, som jag, dessutom har en rejäl låskrycka så har jag svårt att förstå hur sådana stölder går till. Kanske har någon insyn i området och / el statistik på hur vanligt förekommande det är.

Ifall jag inte missminner mej så är det väl ett krav från försäkringsbolag att det skall vara ett stöldskydd som står emot 5min. åverkan för att vara godkänt.
Den elektroniska biten forceras långt snabbare.
Nu menar jag för proffs i branchen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Att stjäla en husbil

... ett domstolsutslag där Ritva blev tilldömd 5000:- av en inbrottstjuv, för kränkning. Dessa pengar ska vi själva ta ut av brottslingen, som sitter i finkan. Även detta helt meningslöst...

Har du krävt ersättningen från den tilltalade? Kan han inte kan betala, så vänder du dig till Kronofogden. När de har konstaterat att tillgångar saknas kan du vända dig till Brottsofferfonden som då kan komma att betala ut ersättningen, helt eller delvis.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

En rattkrycka är nog det minsta bekymret för en avancerad biltjuv.

Så enkelt och svepande kan man ju inte avfärda rattkryckor, Knarrevik! Naturligtvis finns det bra sådana liksom mindre bra - som med allt annat.

Min egen bamsekrycka lär man inte knäcka så lätt, den har så hög kvalitet att man kunde tro att den var tillverkad av Apple!
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

Jag var i kontakt med kronofogden. De hänvisade till brottsofferfonden. Brottsofferfonden hänvisade till kronofogden. Nu ledsnade jag på detta bollande.
På rättegången var det ett väldigt dividerande om Ritva och jag kunde få var sin ersättning för resa till o från rätten. Vi hade ju åkt i samma bil. Nu fick vi 127:- var. Jag lämnade tillbaka 100:-, köp kaffebröd sa jag. De såg ut som fågelholkar båda två i reseptionen. Jag gick bara därifrån, det blev tydligen väldigt komplicerat för dessa personer. Men jag tyckte det var roligt.
Min tid med Ritva är mer värdefull än att slåss för dessa 5000:- och bara bli på dåligt humör.
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Att stjäla en husbil

Så enkelt och svepande kan man ju inte avfärda rattkryckor, Knarrevik! Naturligtvis finns det bra sådana liksom mindre bra - som med allt annat.

Min egen bamsekrycka lär man inte knäcka så lätt, den har så hög kvalitet att man kunde tro att den var tillverkad av Apple!

Nu var det väldigt längesedan som jag arbetade på försäkringsbolag men då var rattkryckan hur lätt som helst att forcera. Bolagets utredare visade för mig hur det gick till, tjuven bände ned ratten bara så var det avklarat.....
Det kanske är annorlunda idag men då var det så iaf..
 
Toppen