• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Att sälja husbil via blocket

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Vi funderar ev. på att sälja vår husbil via blocket.

Vad bör vi tänka på, vad skall vi akta oss för?

Vi har aldrig sålt eller köpt något på blocket, så vi är helt noviser.

Finns det kanske någon som vet mer än vi och kan hjälpa oss?.......

framsidan

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Att sälja husbil via blocket

Hej
Inte lämna i från Er HB innan pengarna är på kontot ,Se upp för personer som KAN sälja HB vi har en löpare åt Er. då är det skumma "gubbar" i farten. (Ett litet tips9

/ Vidhem

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Som Vidhem säger: Lämna inte nycklarna till köparen förrän allt är klart med betalningen.
Följ med i husbilen när de vill provköra.
/smålänningen

PS.glöm inte möjligheten att annonsera paralellt här på HBK. Har sålt ett par saker genom den möjligheten, dock inte någon husbil.

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Jag har de sista åren köpt och sålt 3 båtar på Blocket - inga problem.
Har det sista året köpt 2 Plåtisar osett på Blocket - en privat och en från firma - och sålt en osett på Blocket - inga problem.
Handpenning är ett krav!!!!
Värst är alla snackisar som ringer å funderar högt och kan "prata i timmar" - men en del är roliga - gjorde nog själv så innan första köpet av HB. :)
Försäkring, skatt, besiktning och ev påställningsavgift mm är bra saker att hålla koll på - å vem som ska betala.
Bankväxel fungerar bra.
Sitta vid samma dator och köparen "överför till ditt konto" fungerar också.
Aldrig provkörning utan att du är med.
Köpare bör också kolla så att det är du som äger säljobjektet.
Lycka till! :)

F

F.d. 50097

Guest

Vi har aldrig sålt via Blocket, men vi köpte vår husbil via Blocket. Vi betalade först och fick bilen efter genomförd betalning. Men innan vi förde över pengarna skrev vi ett avtal om summan, om vem som var ägare till bilen efter överförd betalning osv som både säljare och köpare skrev under.

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Inom båtbranchen finns fina ex på färdiga kontrakt till köpare och säljare.
Borde finnas nåt sånt till husbilar också - men var?

F

F.d. 4220

Guest

Jag har haft ute HB som annons på blocket ett par gånger, men det gick aldrig så långt som till försäljning...
Men bägge gångerna ringde en snubbe som "lätt kunde förmedla en försäljning, bara jag ställde den hos honom". Nej tack, jag går inte på sånt.

Vad gäller köpekontrakt och annat så finns det en del matnyttigt på denna sidan:
Kundservice

Förutom köpekontrakt finns också möjlighet att teckna en begagnatförsäkring. Det kan ge en köpare extra trygghet.

//Stefan

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Köpekontrakt?
Ja jag tänkte mera nåt som var specifikt för Bil+bodel=husbil.
Det är ju mycket som handlar om bodelen och dess kringutrustning.
Eller ska vi inom HBK ta fram en vettig?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Värt att tänka på är att ett köpekontrakt eller kvitto inte behöver vara värt ett dugg. Speciellt inte i en privataffär.

Man kan stå där och vifta med pappret när man har blivit lurad. En polisanmälan tar en ingenstans och man måste själva försöka kräva in pengarna.
Det är ju inga vanliga människor med 8-17 jobb som pysslar med bedrägerier så troligen finns inga pengar att kräva in. Det enda man kanske har kvar är köpekontraktet/avtalet...

Nä, pengarna i rätt hand innan man släpper nycklarna eller skriver på ägarbytet.

T

tompaline

Guest

Hej "Framsidan"
Jag har sålt husbilar på blocket kan säga att de flesta människor är ok men visst finns det lurifaxar som låter jättetrevliga. Hade en snubbe som ringde mig vid två olika tillfällen.
Presenterade sig som nån??? säljare från Stockholm som höll på och starta upp en Husbils försäljning. Han erbjöd mig en viss handpening, och som han sa så skulle jag få resten ganska snabbt då han hade en spekulant på just min typ av bil (ha ha ).
Så bli inte dessperata om ni inte får sålt bilen med en gång om en sådan herren erbjuder
sig att ta bilen till försäljning. Blocke tycker jag är ett bra forum annars kolla gärna vad
andra ligger i prislägen men skänk inte bort er bil..
lycka till Tommy i Varberg

Senast redigerad av en moderator:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Tack för alla tips vi har fått för att tänka på vid ev. försäljning av vår HB...

framtiden

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Halloj Framsidan!

Ett tips.Gör ett fukttest innan du säljer den, jag hade min förra husbil till salu under lång tid och det var några som ringde på den, jag gjorde fukttest på den och lade in ett foto på testet. Den blev den såld nästan omgående och intresset för den ökade markant.

Mvh Pelle570

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Hej!
Ang. Blockets "begagnade försäkring" som ngn nämnde, den är mkt bra men gäller ej för husbilar.
Var försiktig med folk som har bråttom och vill komma hem och föra över pengar med handdator. Pengarna i handen eller postväxel på rätt belopp. Se upp med bankväxlar, åkte på en sådan utan täckning för många år sedan, totalförlust av bil.
Åke

F

F.d. 25038

Guest

Hej Stenungssund bil o fritid kanske är ett alternativ till blocket har sålt både båtar bilar och motorcyklar på blocket utan problem sen att det finns snackpellar med kompis bästa pris eller byte med flygande mattor eller kameler hör väl också till och tycker att affärer via dator och dosa har varit de smidigaste så fort man sett pengarna på kontot affären klar
lycka till :mcride:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Bankvärlden är långsam , även om man ser överföringen göras så tar det några dagar att se pengarna på egna kontot. Det finns möjlighet att någon annan sitter och återkallar överföringen. Stark varning. Tyska bilhandlare skulle aldrig acceptera detta förfarande.
Synlig äkta vara på kontot eller kontrollerad postväxel sedan är det dax för bilnycklarna!

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Vi tänkte ju på postväxel.

Men vad kan gå fel med bankväxel? Vi skulle då gå till banken med köparen så att banken kan kolla upp den.

Men nu får vi vänta och se.... Hjärtat blöder men hälsan sviker. Kanske den blir bättre ifall vi får såld:) då skulle vi säkert åka till tyskland och köpa en annan

framsidan

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Framsidan
Tråkigt om jag skrämde upp er med min varning för bankväxlar men den typen av bankväxel som jag för många år sedan råkade ut för var en växelblankett med bank, utställare och summa som en person hade fyllt i för hand. Jag tog emot den och lämnade över nycklar och kvitto plus besiktningsinstrument som det hette då. Bilen såldes omedelbart vidare och gick ej att få tillbaka.
Postväxeln kallas ofta för bankväxel men utfärdas av banken med maskinskrift på speciellt papper och skrivs under manuellt av bankkassören. Om ni inte känner er säkra eller bekväma att ta emot en sådan som är utställd på er som betalning kan ni göra upp affären i banken efter kontroll av täckning. Vill ni köparen skall göra en överföring via internetbank och ni har samma bank så ser ni överföringen direkt men har ni olika banker kan köparen om det är en skojare, återkalla överföringen inom några timmar efter det den gjorts, det var det jag varnade för. Lycka till!
/Åke

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har husbilen ute Blocket och genast ringer det någon som undrar lite om skicket och sedan snabbt kommer in på att han förmedlar husbilar och har en köpare till just min bil. Det är inte fråga om att pruta utan bara att leverera den till industrig. 3 i Södertälje så får man kontrakt och bankgaranti från Swedbank och sedan pengarna garanterat inom 14 dagar. Han hänvisade till sitt företag, Caravanhallen i Södertälje att det var solvent.

Fick telefonnumret och det gick som väntat till ett oregistrerat kontantkort. Ringde Caravanhallen och berättade och fick de uppgifter jag lyckades luska ut.

Tråkigt med dessa skurkar som försöker lura av en bilen. Får väl rigga en fälla och spöa upp dom!

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Alla bilaffärer på Blocket gör jag som följer:

Jag möter alltid köparen på en neutral plats i närheten, inte hemma.
Då kan man kolla av typen innan man visar var man bor eller var bilen står.

Provkörning sker alltid med mig och beroende på vad man säljer även nån jag känner i bilen.

Överföring av pengar (HELA beloppet) direkt via MIN dator hemma hos mig.
(Eller cash då.)
När jag ser att pengarna finns på mitt konto fyller vi tillsammans i ägarbytespappren. Helst åker vi tillsammans och lägger pappren på brevlådan, men annars gör JAG det.

Jag ser till att ta en kopia på det av båda parter ifyllda ägarbytet innan det skickas och skriver ett kvitto på att fordonet är sålt och levererat i befintligt skick dagens datum och ser till att bägge parter skriver på och har en kopia.

Är det någon som av nån anledning inte kan gå med på detta så tackar jag för mig och avbryter affären.

Detta är väl kanske inte heller vattentätt i ALLA lägen, men är det nån som inte har helt ärliga avsikter så brukar dom i alla fall ha dragit sig ur innan man kommer så långt som till att pengar ska byta ägare och man ska lämna ifrån sig bilen!

Toppen