• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att köpa e-bok

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Kindle har stängt in sig och epub tycks vara vanligast. Men vad gör iPad i den här samlingen? Den har väl ingen funktion som gör att den konkurrera med en riktig e-bokläsare?

ebo.JPG
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Att köpa e-bok

Jag läser varken papperstidning eller e-tidning i direkt solsken men under ett mörkt parasoll har jag inga svårigheter att läsa från iPad. Föredrar faktiskt att läsa morgontidningen på plattan framför papperstidningen. Inget prassel, behändigt format och inget behov av läslampa.

Jag får dock tillstå att jag bara läst någon enstaka bok lånad från biblioteket direkt i plattan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Jag laddade ner Gyllenhammars e-bok "Oberoende är stark" för 145 spänn på iPaden och hamnade plötsligt i 2000-talet på riktigt! Fullständigt enastående; varför har ingen upplyst mig om detta tidigare?

gyll.jpg

På skoj laddade jag ner boken i en androidlur på 5,5 tum och där blev resultatet fullständigt lysande! Euforiskt! Fantastiskt!

I nästa vecka kommer en riktig läsplatta från Kina och jag har svårt att tro att den kommer att kunna överträffa den upplevelse jag avnjöt idag!

Vi får se! I kväll blir det Gyllenhammars bok! Mycket nyfiken!

Jappe
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Att köpa e-bok

Fördelen för mig med Kindle är att jag kommer åt alla titlar på Amazon. Jag läser väldigt mycket (minst 2-3tim om dagen normalt), utbudet är enormt, priserna låga, helt nya böcker knappa £9, normalt £1-£4.
Amazons system att efter vad jag beställt för böcker kommer med förslag på liknande böcker till reducerat pris (£0.99) har gjort att jag läst mängder av böcker från författare jag aldrig tidigare hört talas om.
Jag läser även på platta ibland, när frugan ska upp tidigt läser jag på min Nexus 7 med svart bakgrund och vit text, fungerar bra när det är mörkt i rummet. e-ink är dock mycket bättre för längre läspass, ser fram mot att få nya Kindle paperwhite.

Peter :)
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Provade att ladda ner tiil min Sony.-platta från biblioteket. Lite strul med appen. Men resultatet var ju glänsande.
Kostar ju dessutom gratis.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Finns det några intressanta böcker på biblioteken nuförtiden? Är det inte bara dussindeckare och tantsnusk? Kanske lite sportromantik och motor?

Jag vet inte; har inte läst en bok på decennier. Jag försökte häromåret men lyckades inte.

Jappe :D
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Att köpa e-bok

Finns det några intressanta böcker på biblioteken nuförtiden? Är det inte bara dussindeckare och tantsnusk? Kanske lite sportromantik och motor?

Jag vet inte; har inte läst en bok på decennier. Jag försökte häromåret men lyckades inte.

Jappe :D

Det finns allt från klassiker till tantsnusk. Mycket bra nyutgåvor av äldre klassiker. Läser själv just nu nyutgivningen av Stig Trenters böcker. Mest för att jag tycker om de gamla stockholmsskildringarna. Men njuter också av Hjalmar Söderberg. Men utbudet är fantastiskt. Biblioteken har dock problem med nya svenska böcker av populära författare. Av kostnadsskäl. Men dom brukar dyka upp efter några månader. Det finns hur många titlar som helst.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Nu har jag läst 20 sidor av Pehr Gyllenhammars biografi "Oberoende är stark". Den hittar man nog inte på biblioteken på länge än. Priset var 145 kr igår och idag 189 kronor. Nästan som en Volvoaktie på den tiden "det begav sig"! Kolossalt intressant läsning men förmodligen bara för dem som var med under den tiden.

Det intressanta med e-böckerna är att skriften ändrar sig efter storleken på läsapparaten. Möjligen kan det bli lite konstigt med avstavning men förstår man någorlunda varför det blir så, är det inte så störande. IT-världen är ju inte fullkomlig och (språkvård skiter dom fullständigt i)!

Jag ser fram mot ankomsten nästa vecka av Kinaläsplattan (vad heter det egentligen?) med stor förväntan. Det här kan väl inte bli mycket bättre!?

Jappe
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Att köpa e-bok

Nu har jag läst 20 sidor av Pehr Gyllenhammars biografi "Oberoende är stark". Den hittar man nog inte på biblioteken på länge än. Priset var 145 kr igår och idag 189 kronor. Nästan som en Volvoaktie på den tiden "det begav sig"! Kolossalt intressant läsning men förmodligen bara för dem som var med under den tiden.

Det intressanta med e-böckerna är att skriften ändrar sig efter storleken på läsapparaten. Möjligen kan det bli lite konstigt med avstavning men förstår man någorlunda varför det blir så, är det inte så störande. IT-världen är ju inte fullkomlig och (språkvård skiter dom fullständigt i)!

Jag ser fram mot ankomsten nästa vecka av Kinaläsplattan (vad heter det egentligen?) med stor förväntan. Det här kan väl inte bli mycket bättre!?

Jappe
Finns det webbläsare på den du beställt? Annars kan det bli lite jobbigt att föra över. Men det funkar ju det också. Slutade själv att använda läsplatta för ett par år sen. Minipaddan funkar utmärkt. Kul att snabbt växla mellan internet och boken. Nackdelen är som någon skrev, att paddan blir svår att läsa i direkt solljus. Men då sätter jag mig i skuggan. Svårare är det inte. Det är också enkelt att ladda ner från Elib till paddan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

Jag vet inte men jag har så många andra apparater så det löser sig nog ändå. Paddan var billig och med tanke på min bokkonsumtion de senaste decennierna (en 2/3-dels bok per 20 år) så har det mindre betydelse. Min förhoppning är att den takten ska öka betydligt med hjälp av modern teknik. Jag är helt begeistrad av det här just nu! Lite bildning innan döden inträder har väl ingen dött av! :D

paddo.JPG
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Finns det några intressanta böcker på biblioteken nuförtiden? Är det inte bara dussindeckare och tantsnusk? Kanske lite sportromantik och motor?

Jag vet inte; har inte läst en bok på decennier. Jag försökte häromåret men lyckades inte.

Jappe :D

Jag läser gärna deckare och romaner. Finns en hel del på biblioteken av den sorten.
Dock oroande signaler för framtiden. Avtalen om e-böcker sägs dels vara för dyra för biblioteken - alltför många verkar ha hakat på trenden. Dels säger någon av leverantörerna att dom får för lite betalt - e-bok-lånen kannibaliserar på bokförsäljningen...
Får se vart det tar vägen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Nu har jag läst 20 sidor av Pehr Gyllenhammars biografi "Oberoende är stark". Den hittar man nog inte på biblioteken på länge än. Priset var 145 kr igår och idag 189 kronor. Nästan som en Volvoaktie på den tiden "det begav sig"! Kolossalt intressant läsning men förmodligen bara för dem som var med under den tiden.

Det intressanta med e-böckerna är att skriften ändrar sig efter storleken på läsapparaten. Möjligen kan det bli lite konstigt med avstavning men förstår man någorlunda varför det blir så, är det inte så störande. IT-världen är ju inte fullkomlig och (språkvård skiter dom fullständigt i)!

Jag ser fram mot ankomsten nästa vecka av Kinaläsplattan (vad heter det egentligen?) med stor förväntan. Det här kan väl inte bli mycket bättre!?

Jappe

Teckenstorleken kan ändras. Sony läsplattans teckenstorlek är lätt att ändra, det enda man märker är att en sida på boken kan vara 2-3 sidor i läsaren, dock märkta alltid med rätt sidonummer i skriften.

Även vi läser alla tidningarna på paddan, den har liksom större skärm, än läsplattan och prenumerationerna funkar fint med appen. Men böckerna läses bara med läsplattan, har provat iPad, men bara vikten gör att man väljer hellre en läsplatta, den väger en bråttdel av iPad..

Hälsning jyrki
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Finns det några intressanta böcker på biblioteken nuförtiden? Är det inte bara dussindeckare och tantsnusk? Kanske lite sportromantik och motor?

Jag vet inte; har inte läst en bok på decennier. Jag försökte häromåret men lyckades inte.

Jappe :D

Efter ett arbetsliv där varje ledig minut gick åt till att plöja medicinsk facklitteratur känner jag mig numera som en kalv på grönbete. Jag kan ta mig tid att läsa vad helst jag vill. Deckare, romaner, tantsnusk, biografier - you name it - jag tuggar i mig det mesta med god aptit!
:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Att köpa e-bok

image.jpg

Typiskt! Det är där jag har mitt lånekort. Samma sak på Orust! Kan man fixa lånekort var som helst i riket och vilken plats är i så fall att föredra?

Jag antar att utbudet i Stenungsund är begränsat i jämförelse med t.ex. Stockholm.

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Att köpa e-bok

Visa bilaga 88954

Typiskt! Det är där jag har mitt lånekort. Samma sak på Orust! Kan man fixa lånekort var som helst i riket och vilken plats är i så fall att föredra?

Jag antar att utbudet i Stenungsund är begränsat i jämförelse med t.ex. Stockholm.

Jappe

Man kan nog skaffa lånekort var som helst (jag hade inga problem att skaffa kort utanför hemkommunen). Biblioteken samarbetar regionvis - tror det lönar sig att skaffa kort i olika regioner - Bromölla och Sölvesborg, där jag har mina kort, tillhör olika regioner.
 
Toppen