• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att ha husbil i Sverige?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej.

Jag funderar lite kring hur det är att ha husbil, om ens intresse inte är att stå på campingar just.

Jag funderar på att köpa en husbil, men mer i syfte om att resa och sova längs vägen, åka och fiska och ställa mig vid sidan av någon sjö m.m. Ogärna nära andra som campar. Hur ser möjligheterna ut för detta i Sverige?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej.

Jag funderar lite kring hur det är att ha husbil, om ens intresse inte är att stå på campingar just.

Jag funderar på att köpa en husbil, men mer i syfte om att resa och sova längs vägen, åka och fiska och ställa mig vid sidan av någon sjö m.m. Ogärna nära andra som campar. Hur ser möjligheterna ut för detta i Sverige?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
Många av oss som åker husbil står inte på campingar,möjligheter att parkera sin bil finns på många ställen,allemansrätten gäller men man bör tänka till för att inte störa andra eller köra i terrängen tex.
Sverige är tämligen unikt när det gäller detta,kommer du ut i Europa så är det striktare regler ofta fricamping förbjudet.
Mång använder som bil som du beskriver,att hyra en bil och prova kan vara ett alternativ, innan du slår till,mycket kunskap finns på detta forum, medlemskap kostar 100kr.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Många av oss som åker husbil står inte på campingar,möjligheter att parkera sin bil finns på många ställen,allemansrätten gäller men man bör tänka till för att inte störa andra eller köra i terrängen tex.
Sverige är tämligen unikt när det gäller detta,kommer du ut i Europa så är det striktare regler ofta fricamping förbjudet.
Mång använder som bil som du beskriver,att hyra en bil och prova kan vara ett alternativ, innan du slår till,mycket kunskap finns på detta forum, medlemskap kostar 100kr.
Hej,

Jasså. Tack för informationen.

Ja, jag läste något om att köra i terräng är förbjudet. Vad menas med terräng då, grusvägar ut till en sjö är måste väl vara tillåtet? Med en tvåhjulsdriven, 3,5 ton tung och 90 hästkrafter stark husbil med låg markhöjd så har jag nog inga större terrängplaner än så.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Grusväg till en sjö är inte "terräng", "Terräng" är när man kör utanför vägarna även om man ofta kan (t.o.m. skall) ställa vid sidan om vägen om det är en liten grusplan eller dylikt.

I den databas med husbilsplatser som vi har så finns säkert ett tusental platser i Sverige som passar dina krav/behov. Du kommer åt dom när du blir medlem. Speciellt norröver, i Norrland, är det ganska glest med bilar på många ställen. Visserligen kan man få dela en grus/gräsplan längs en älv ned några (1-3) andra, men trångt är det sällan. Sedan finns det faktiskt en hel del ställen som visserligen kallar sig "Camp" eller "Camping" som kan vara nog så trevliga. TypexempelEmils Fiskecamp (se bild) i Kraddsele vid Vindelälven NV Sorsele. En stor gräsäng där man ställer bilen och har älven några tiotal meter framför sig. Andra där också (alla fiskar!), men inte så det stör.

När du tittar på bilar så var uppmärksam på vikten. Skall du hålla dig under 3.5 ton kan det för en del bilmodeller bli snålt med möjligheter att lasta så mycket som du kanske hade tänkt dig. Finns massor med trådar i Forumet om just vikt och övervikt.

DSC_0295.JPG

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Många av oss som åker husbil står inte på campingar,möjligheter att parkera sin bil finns på många ställen,allemansrätten gäller men man bör tänka till för att inte störa andra eller köra i terrängen tex.
Sverige är tämligen unikt när det gäller detta,kommer du ut i Europa så är det striktare regler ofta fricamping förbjudet.
Mång använder som bil som du beskriver,att hyra en bil och prova kan vara ett alternativ, innan du slår till,mycket kunskap finns på detta forum, medlemskap kostar 100kr.
Hej !
Såvitt jag vet gäller inte allemansrätten för fordonstrafik och uppställning av fordon för övernattning.
BBa
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Tack för svar. Vad bra o veta att man inte bara behöver ha campingplatser i sikte när man köper husbil då.

Jag är fortfarande lite kluven vilket som passar oss (mig och min partner) bäst. Vi behöver något att åka till jobbet med, åka och handla med, resa med och sova längs vägen, åka och fiska med... Året om egentligen. En Husbil är ju ena alternativet (Fiat Ducato kollar vi på) Eller en Wolksvagen multivan med disel eller bensinvärmare.... Wv multivan har ju både säten som kan göras om till säng samt bord. Externt gasolkök kan man ju ta med sig och gå på toaletten kan man ju göra ute.

Går det att köra på semester med en Wv multivan med diesel/bensinvärmare i flera dagar året runt? & Går det att använda en husbil som både semesterfordon & vardagsfordon? Vilket kan vara bäst tro?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja den frågan är det många som funderat på wv är nog ett bra val men de är mindre och väldigt dyra. En typ 540 plåtis borde passa om man kan lika sej med tvärbäddad. och priset kan nog bli vettigt privat.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tror också att en mindre s.k. plåtis (på Fiat eller Mercedes) funkar bäst som kompromiss mellan vardagssysslor och att luffa runt på vägarna. Jag har en större bil (7.5 m lång) som passar mig utmärkt för att luffa runt, men att använda den dagligdags skulle jag aldrig göra. Alltför klumpig för det.

Ha i bakhuvudet att det regnar ju ibland i Sverige :) och då kan det vara skönt att man kan stå någorlunda rak inne i bilen.

MVH
Hans
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Välkommen till klubben Jonathan!

Jag har nu bott permanent i min husbil, sedan två och ett halvt år. Använder den som enda bil.

Har inga problem med att åka och handla.

Fricamping fungerar utmärkt, både i Sverige och i utlandet.

Lycka till med ditt nya liv!
Tack så mycket.

Jasså, det var roligt att höra att det går bra.

Tack för alla svar i tråden, dom kommer till nytta :msn_thumbup:.

Ja det blir nog antingen en 5-5.5 meters Fiat Ducato LMC eller dylikt, eller en minibuss så som Wolksvagen multivan 2.5 med dieselvärmare. Ska kolla upp ''540 plåtis'' också som bengtic nämnde.

Fler tips på liknande modeller Wolksvagen multivan 2.5, om så finnes, (minibuss med utfällbar säng samt bord) mottages gärna. Samt även tips på lösningar gällande hur man kan värma bilen på natten om man inte har tillgång till eluttag.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Hej !
Såvitt jag vet gäller inte allemansrätten för fordonstrafik och uppställning av fordon för övernattning.
BBa
Nej, det är ju helt riktigt att allemansrätten inte gäller fordonet, dess framförande och parkering. Här gäller naturligtvis Trafikförordningen. Däremot gäller allemansrätten verksamheten i övrigt, omkring husbilen; uppställandet av möbler och bord, grillning och vistelsen i naturen, etc. Det är så som man kan tillämpade av allemansrätten som jag ser det.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De ferdig innrede van (plåtis) har en form for oppvarming fra gass eller diesel. Europeiske har som regel endel mer isolasjon enn van de utgaven.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej.

Jag funderar lite kring hur det är att ha husbil, om ens intresse inte är att stå på campingar just.

Jag funderar på att köpa en husbil, men mer i syfte om att resa och sova längs vägen, åka och fiska och ställa mig vid sidan av någon sjö m.m. Ogärna nära andra som campar. Hur ser möjligheterna ut för detta i Sverige?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
Ju längre norrut du kör i Sverige desto enklare att hitta en vacker plats för sig själv. Vi sommarfiskar i Jämtland och har sällan problem att någon annan tränger sig på där vi står.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Samt även tips på lösningar gällande hur man kan värma bilen på natten om man inte har tillgång till eluttag.
Köper du en fabriksbyggd bil så finns det ju redan värme. Du bör komplettera med solceller som laddar batteriet om inte det redan finns. Jag har en 5,90 lång bil och har inga problem med att komma fram med den. Finns ju Ducato som är 5,99 med långbäddar, en sån hade jag satsat på om jag inte hade byggt min själv. Den ryms inom en parkeringsruta så du kan parera lätt på köpcentra o dyl. Lycka till med husbilsköpet!
 
Toppen