Sv: Att flytta ut i husbil.
17/8 2009
Hejsan alla goa vänner, nu var det ett tag sedan jag skrev något i denna tråden, närmare bestämt 6 veckor, har haft en riktigt lååång semester, det var verkligen skönt efter allt med flytten mm.
Vi startade vår resa med första målet Söderköping där våra vänner Eddie o Madde hade släkt, vi besökte där även glassresturangen, ett besök som jag gör varje år, glassen där är helt fantastisk. Därefter satte vi kosan mot Grisslehamn med planen att åka över till Åland, biljett och allt var beställt, när vi satt och väntade på färjan så kollade vi vilka tullbestämmelser som gällde för Åland, det visade sig att man bara fick föra in 1 flaska starksprit och några liter vin mm. Jag hade ju ett halvt systembolag med mig med öl och sprit så jag blev lite fundersam, ringde terminalen och frågade, jo jag kunde nog åka dit för grov varusmuggling både dit och hem fick jag veta, därmed var det bara att hoppa av detta med Åland och åka vidare. Vi fortsatte nu mot fjällen och Fatmomakke där vi skulle möta upp fler av våra vänner, Bengt-Uno o Lotta, Evald o Elsie-Mari, och Totteratzzi o Kerstin. Hade några underbara dagar däruppe innan vi fortsatte neråt, vi hade bestämt att åka förbi HusvangnSvennson i Lidköping på vägen neråt, vi var två bilar som styrde kosan mot detta, på vägen några mil från Lidköping körde en Volvo förbi och tutade och blinkade med varningsblinkersen, jag hade hör en liten smäll något tidigare och anade ugglor i mossen, mycket riktigt, jag hade tappat en taklucka, så det var bara att köpa en nu hos Husv.Sv. och montera, typiskt så var det takluckan över köket med fläkt så den kostad 2500kr, det visade sig när jag monterade av de gamla delarna som var kvar att den varit lagad med plastikpadding, så det var inte underligt att den pajjade trotts att den var stängd. Efter detta fortsatte vi mot Skåne och Öland där vi sammanstrålade igen med Bengt-Uno o Lotta, hade några underbara dagar på ön, det var lite kul när vi kom upp till Böda hamn så kom en man fram och sa, du behöver ingen el va? Nej sa jag, jag har elverk, jag vet sa han, det är min gamla bil, han var förste ägaren på den, han visade allt han gjort så jag lärde mig mycket nytt, så frågade han om jag tänkte trimma den med chipps, jo jag funderade på ett KCR sa jag, du kan få köpa det som jag hade i sa han, det ligger i min bil, jag monterar det om du vill, så jag klippte till direkt och köpte detta, bilen är nu betydligt bättre tycker jag. Det var lite om semestertrippen. Åter till allvaret.
Nu börjar dock besvären att visa sig, några kreditgivare har hört av sig och vill inte godkänna Poste Restante adress, jag blir så trött, skatteverket har ju godkänt att jag och hustrun är skriven på Varbergs församling men det bryr dom sig inte om, jag saknade t.ex. mitt skattekvitto för Concorden, ringde transportstyrelsen och undrade, du har ju ingen adress sa dom så dom kunde inte skicka ut märket, du får kontakta folkbokföringen blev svaret, ringde dit och efter många omkopplingar blev jag kopplad till ”han som hade hand om mitt ärende”, jag måste vara betraktad som en mycket skum individ, har ju en ”egen” handläggare. Han skulle se till att Poste Restante blev ok för min del sa han, jag undrar hur många dokument som svävar i luften och undrar var jag finns, just nu känns det tungt med att ej bli betraktad som en vanlig medborgare, det märks tydligt även bland gamla vänner att man nog är en kufisk typ.
Jag får ibland känslan att jag nog har gjort fel i detta, men skall försöka hålla ut ett tag till, man vill ju inte ge upp riktigt ännu, märker dock att en adress är ett måste, vet inte riktigt i dagsläget hur jag skall lösa detta, man har ju satsat på att ”hyrespengarna” skall gå till avbetalning på bilen så att ha lägenhet också går ej ekonomiskt ihop. Har även insett att jag nog måste ha en bil ”bredvid” att åka med, Concorden är för stor att köra med i innerstaden, när man skall till tandläkare mm. Detta blir ju en stor utgift med.
Så sammantaget go vänner, idag, första arbetsdagen på sex veckor så är det väl lite neråt, hoppas att det vänder.
Fortsättning följer.