• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Assistansbolaget

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Räddning ingår i alla halv/helförsäkringar. Tilläggsförsäkringarna (assistansförsäkring) tar självrisken vid händelse av bränslestopp, inlåsta nycklar, punktering mm.
Jo jag vet,
I ena fallet betalar man om något händer och man behöver hjälp.
I andra betalar man även om man inte behöver hjälp.

Jag kanske har haft tur, behöft hjälp en gång på 20år med campingfordon.
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
Sveriges vägnät omfattar 58 400 mil väg. Av dessa är 10 000 mil statliga vägar som förvaltas av Trafikverket, 4 400 mil är kommunala vägar och 44 000 mil är enskilda vägar (M Sverige granskar: De g(l)ömda vägarna).

Detta betyder att Assistansblagets försäkring – enligt det citerade svaret i inlägg #13 – endast gäller på knappt 25% av det svenska vägnätet. Lägg till detta alla de P-platser (t.ex. utanför köpcentra), privata garageuppfarter och alla andra ställen där försäkringen – enligt samma citerade svar – inte heller gäller.

Pålle
Som jag skrev tidigare gällande min nerfart till garaget. Det är ju inte allmän väg. Fick detta svar: ”Ifall det inte är på allmän väg gäller inte försäkringen” Då svarade jag: ”Tack för svar! Vet du vad du har gett dig in på? Vi kommer att säga upp försäkringarna och mina följare på husbilsklubben likaså. Ni borde nog göra om. De har reagerat starkt på att försäkringen inte gäller på campingplatser, egen tomt o.s.v. övriga bolag har andra regler. Tack och adjö”
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag har avtal med REDGO assistans (f.d. Falk) och hittar detta bland undantagen i villkoren:

"Driftstopp till följd av färd på is, terräng och i vattendrag. Driftstopp till följd av krig, revolution, ....."

Kan inte se varken parkeringar, campingar eller ställplatser som terräng så jag känner mig lugn. Denna försäkring rekommenderades jag av Länsförsäkringar då det inte ingick assistans i deras försäkring.
Skall göra ett litet förtydligande:
Det var egentligen inte Länsförsäkringar jag hade försäkringen hos utan Viskadalens sockenförsäkringsbolag som inte själva hade bilförsäkringar utan använde sig av Länsförsäkringar till detta. Numera använder man sig av Dina försäkringar och i deras husbilsförsäkring ingår räddning samt skydd vid feltankning och nyckelförlust men ingen egentlig assistansförsäkring så bilen fraktas till verkstad och där får man ta vara på sig själv så gott man kan. Assistans kan tecknas som tillägg men jag har stannat kvar i den assistansförsäkring jag hade från början.

Om man servar bilen på verkstad ingår en assistansförsäkring men där kommer Assistansbolaget in och det har vi nu fått veta vad den är värd.

Hur det ligger till hos andra försäkringsbolag har jag inte forskat i.
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
Skall göra ett litet förtydligande:
Det var egentligen inte Länsförsäkringar jag hade försäkringen hos utan Viskadalens sockenförsäkringsbolag som inte själva hade bilförsäkringar utan använde sig av Länsförsäkringar till detta. Numera använder man sig av Dina försäkringar och i deras husbilsförsäkring ingår räddning samt skydd vid feltankning och nyckelförlust men ingen egentlig assistansförsäkring så bilen fraktas till verkstad och där får man ta vara på sig själv så gott man kan. Assistans kan tecknas som tillägg men jag har stannat kvar i den assistansförsäkring jag hade från början.

Om man servar bilen på verkstad ingår en assistansförsäkring men där kommer Assistansbolaget in och det har vi nu fått veta vad den är värd.

Hur det ligger till hos andra försäkringsbolag har jag inte forskat i.
Jag har skrivit till Folksam och Dina försäkringar och ställt frågan vad som gäller. Får väl svar nästa vecka
 

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Kan du lägga upp en kopia (bild) från avtalet på detta?
I avtalet från Assistansbolaget
5.1 SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
Du måste se till att: • fordonet ej körs ut på is, i terrängen (bortom allmän väg) eller i vattendrag
• föraren inte gör sig skyldig till trafikbrott
• tillverkarens rekommendationer rörande drivmedel följs
Om du bryter mot någon säkerhetsföreskrift kan ersättningen komma att sättas ned eller helt utebli.

5.2 FÖRSÄKRINGEN GÄLLER INTE:
• om fordonet används under motortävling, träning inför motortävling och terrängkörning • om fordonet används när det är belagt med körförbud • fordon som är registrerade som taxi, ambulans, militär-, bud-, körskolefordon eller används i yrkesmässig trafik • vid krig, krigsliknande händelse, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse s.k. force majeure • för skada eller fabrikationsfel som leverantör eller annan ansvarar för enligt lag, försäkring, garanti eller liknande åtagande • för tjänster bilägaren eller annan person beställt, utan godkännande av Assistansbolaget, se vidare under punkt 7
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I avtalet från Assistansbolaget
5.1 SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
Du måste se till att: • fordonet ej körs ut på is, i terrängen (bortom allmän väg) eller i vattendrag
• föraren inte gör sig skyldig till trafikbrott
• tillverkarens rekommendationer rörande drivmedel följs
Om du bryter mot någon säkerhetsföreskrift kan ersättningen komma att sättas ned eller helt utebli.

5.2 FÖRSÄKRINGEN GÄLLER INTE:
• om fordonet används under motortävling, träning inför motortävling och terrängkörning • om fordonet används när det är belagt med körförbud • fordon som är registrerade som taxi, ambulans, militär-, bud-, körskolefordon eller används i yrkesmässig trafik • vid krig, krigsliknande händelse, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse s.k. force majeure • för skada eller fabrikationsfel som leverantör eller annan ansvarar för enligt lag, försäkring, garanti eller liknande åtagande • för tjänster bilägaren eller annan person beställt, utan godkännande av Assistansbolaget, se vidare under punkt 7
Tack för texten...
Som jag ser det så står det ju inget om att körning på en campingplats skall anses som terräng körning...

Om jag inte har helt fel så får en försäkring inte vara otydlig i vad som gäller i avtalet...

Är det du som har lagt till den feta texten (bortom allmän väg)
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
I avtalet från Assistansbolaget
5.1 SÄKERHETSFÖRESKRIFTER
Du måste se till att: • fordonet ej körs ut på is, i terrängen (bortom allmän väg) eller i vattendrag
• föraren inte gör sig skyldig till trafikbrott
• tillverkarens rekommendationer rörande drivmedel följs
Om du bryter mot någon säkerhetsföreskrift kan ersättningen komma att sättas ned eller helt utebli.

5.2 FÖRSÄKRINGEN GÄLLER INTE:
• om fordonet används under motortävling, träning inför motortävling och terrängkörning • om fordonet används när det är belagt med körförbud • fordon som är registrerade som taxi, ambulans, militär-, bud-, körskolefordon eller används i yrkesmässig trafik • vid krig, krigsliknande händelse, myndighetsåtgärd, strejk, lockout, blockad eller liknande händelse s.k. force majeure • för skada eller fabrikationsfel som leverantör eller annan ansvarar för enligt lag, försäkring, garanti eller liknande åtagande • för tjänster bilägaren eller annan person beställt, utan godkännande av Assistansbolaget, se vidare under punkt 7
Just det som du ”bortom allmän väg” är det som skiljer Assistansbolsget mot övriga bolag. Dom vägrar att svara på min senaste fråga
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
Skall göra ett litet förtydligande:
Det var egentligen inte Länsförsäkringar jag hade försäkringen hos utan Viskadalens sockenförsäkringsbolag som inte själva hade bilförsäkringar utan använde sig av Länsförsäkringar till detta. Numera använder man sig av Dina försäkringar och i deras husbilsförsäkring ingår räddning samt skydd vid feltankning och nyckelförlust men ingen egentlig assistansförsäkring så bilen fraktas till verkstad och där får man ta vara på sig själv så gott man kan. Assistans kan tecknas som tillägg men jag har stannat kvar i den assistansförsäkring jag hade från början.

Om man servar bilen på verkstad ingår en assistansförsäkring men där kommer Assistansbolaget in och det har vi nu fått veta vad den är värd.

Hur det ligger till hos andra försäkringsbolag har jag inte forskat i.
Jag har kollat med 2 bolag hittills, If och Dina försäkringar. Båda har skrivit att assistansförsäkringen gäller på allmänna vägar, enskilda vägar samt campingar och privat mark
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
Är det verkligen så att Assistansförsäkringen bara gäller på ”allmän plats”?
Om du får problem när du står på t.ex. en ställplats/camping gäller inte försäkringen.

Finns det något bolag som täcker även ett haveri på en camping?
Jag har kollat med 2 bolag hittills, If och Dina försäkringar. Båda har skrivit att assistansförsäkringen gäller på allmänna vägar, enskilda vägar samt campingar och privat mark
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
Fick nyss erfarenhet av Assistansbolaget. Vi står på en camping. Ingen hjälp. Campingen räknas som privat mark
Jag har kollat med 2 bolag hittills, If och Dina försäkringar. Båda har skrivit att assistansförsäkringen gäller på allmänna vägar, enskilda vägar samt campingar och privat mark
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Är det inte så med assistansförsäkringar som det är med garantier, att det är försäkringsbolaget resp. garantigivaren som bestämmer villkoren?

Pålle
 

Roggarock

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
41165
Medlemskap
2024
Är det inte så med assistansförsäkringar som det är med garantier, att det är försäkringsbolaget resp. garantigivaren som bestämmer villkoren?

Pålle
Stämmer. Man ser ju skillnaden mellan Assistansbolaget och övriga försäkringsbolag. Nämnde tidigare att If och Dina försäkringar har inga undantag. Assistans gäller överallt
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag får flera brev varje år med en faktura att betala till assitansbolaget, vilket jag inte gör kör ju Toyota. Men märkligt nog har jag aldrig någonsin fått samma erbjudande på mina husbilar, väldigt märkligt eller så vill de inte assistera över 30år gamla husbilar. Kanske går att anmäla till Do. Jag känner mej kränkt och särbehandlad å min husbils vägnar.
Nej det är kunden som bestämmer villkoren dvs. att inte använda försäkringar med dåliga villkor, och vad händer då - de går i konkurs!
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Hmm, i jämtland och många andra ställen har vi allmänna isvägar( på vintern) som sköts av ” färjerederiet”.. nån form av statlig väg antar jag… hur gäller det där..??? Egentligen inte intresserad, men som kommentar till …körs ut på is””…
 
Toppen