• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Armbågslucka

F

F.d. 55374

Guest
Vi stod några dagar i Hudik (hamnplan), alla som har varit där vet att det finns
hur mycket plats som helst. På fredagseftermiddag kom det ett Holländskt par
i en plåtis av något slag och ställdes bara 2,5m från oss, varför? Förstår att det
är trångt om platser där dom kommer ifrån. Skulle vara intressant att veta varför
dom vill stå så nära. Kunde inte fråga (språket). Det är inte så trevligt att ha någon
som äter frukost utanför sitt toafönster.

Tommy R

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Armbågslucka

Du vet väl att människan är ett flockdjur? De flesta av oss i varje fall?! :)

Senast ändrad:
F

F.d. 9667

Guest

Detta är en tyvärr vanlig kultur ute i Europa.2,5m är ganska mycket.Vi har varit med om att en hb har stått så nära att jag ej kunde öppna garagedörren till husbilen men då sade jag ifrån.Det var också en Holländare.Han hade svårt att förstå mitt argument men flyttade sig så jag fick upp dörren.
Holländare är annars ett mycket trevligt folk tycker jag.
Lasse:)

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Han hadde nog alla hästar hemma men en del hade nog gått till fel spilta. Om alla hade lite sunt förnuft och kunde titta en extra gång innan dom parkerar så tror jag det inte vore så stort problem. :D

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

eftersom det är en allmän Pplats så rättar många in sig efter det, men det vore klart bättre att lämna en tom plats i mellan , för det är bättre att ha en personbil där om det skulle behövas,hälsningar Lasse

F

F.d. 55554

Guest

Det sker ofta på parkingen söder om Råå, en stor grusplan utan markerade rutor.
Ändå ställer sig husbilar sidan om oss trots att vi står i ena hörnet på parkeringen.
Kan det vara så att då finns det folk (vi) som har koll på deras husbil?
Toppen var då vi var enda fordonet på hela parkeringen, då kommer det en personbil oh ställer sig 2 från vår husbil.
:twitcy:

F

F.d. 25023

Guest

Vad är det för fel med 2,5 meter...

Om man tycker om att vara ensam, kan man ju säga till eller parkera vid bortresta ändan i hamnen :)

Vi bryr oss inte så mycket, bara man kan öppna dörren!

Man campar ju inte i hamnen, således kan man inte ta ut sina möbler, markiser, grillar osv. Hudiksvalls hamn är ju bara en fri övernattningsplats, ej campingplats... Dvs att man behöver ingen tomt runt sig!

hälsning
jyrki

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Kanske var det samma fenomen som när vi parkerar vid någon stormarknad eller köpcentra. Vi brukar ställa oss längst från ingången.

Det är inte ovanligt att det på sådana platser finns 100% parkeringsplatser, 10% är upptagna av bilar som då står i närheten av ingången och någon enstaka bil står kanske lite för sig själv med ett par platser mellan sig och resten och så vi då som står längst bort. När vi kommer tillbaka efter en stund är det nästan regel att det står en bil parkerad bredvid oss eller i bästa fall med en tom plats emellan. Övrig parkering har kanske blivit belagd till 20%. Varför är det så?

Finns det folk som på allvar tror att bilar behöver sällskap på parkeringen och tycker synd om den ensamma bilen längst bort? Jag kan förstå den bil som, en solig dag, utnyttjar skuggan från en husbil, speciellt om det finns djur i bilen. Men en vanlig, liten personbil? Inte mycket till skugga från en sådan.

F

F.d. 55374

Guest

Vad är det för fel med 2,5 meter...

Om man tycker om att vara ensam, kan man ju säga till eller parkera vid bortresta ändan i hamnen :)

Vi bryr oss inte så mycket, bara man kan öppna dörren!

Man campar ju inte i hamnen, således kan man inte ta ut sina möbler, markiser, grillar osv. Hudiksvalls hamn är ju bara en fri övernattningsplats, ej campingplats... Dvs att man behöver ingen tomt runt sig!

hälsning
jyrki

Menar du att vi skall flytta på oss bara för att en Holländare vill stå "limmad" med oss.
Jag vet också vad Kattvikskajen är för plats efter många besök.
Vill bara förstå varför man vill stå på detta sätt.
Själva skulle vi aldrig kunna förstöra för andra genom att stå så nära.

Tommy R

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Om Sverige hade haft samma folktäthet som Holland skulle det ha funnits 200 miljoner svenskar. Då skulle det bli trångt här o där.
Bjud på lite svensk lagrad ost så löser det sig. Kanske de bjudet på en genever till... ;)

Senast ändrad:

leif.o

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5836
Medlemskap
2025

Det är mest Holländare som har svårt att se eller
förstå varför vi backar in eller ställer husvagnsdraget utåt mot vägen,vi har rest runt i Danmark Holland Tyskland o Sverige , om det är någon som står fel javisst ja Holländare.

F

F.d. 50069

Guest

Allt är ju en fråga om att anpassa sig;),eller hur?
Vissa ställplatser är ju trängre och det får man ta....om man själv kommer fram lite senare och det är lite trångt (lite mindre än de berömda 4metrarna), så handen på hjärtat....åker man vidare då?

Vi försöker iaf flytta på oss för att kunna få in nån extra som behöver komma till ro.......en lönsam vana:), en och annan pilsner har det blivit på det sättet!

Om vi kommer sent och det står en husbil med alla pryttlar ute för att markera revir och tar extra stor plats, så inte fasiken bjuder jag på en pilsner då inte utan det blir nog en extremt näramarkisparkering istället!

Nää, sunt förnuft och lite hjälpsamhet är nog bäst i längden.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har haft svenskar som gnider sig mot min husbil, så jag undrar också varför? Speciellt när det är gott om plats.
Pratar vi typ Kivik (fest), så accepterar jag bögparkering, men inte normalt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Kanske var det samma fenomen som när vi parkerar vid någon stormarknad eller köpcentra. Vi brukar ställa oss längst från ingången.

Det är inte ovanligt att det på sådana platser finns 100% parkeringsplatser, 10% är upptagna av bilar som då står i närheten av ingången och någon enstaka bil står kanske lite för sig själv med ett par platser mellan sig och resten och så vi då som står längst bort. När vi kommer tillbaka efter en stund är det nästan regel att det står en bil parkerad bredvid oss eller i bästa fall med en tom plats emellan. Övrig parkering har kanske blivit belagd till 20%. Varför är det så?

Finns det folk som på allvar tror att bilar behöver sällskap på parkeringen och tycker synd om den ensamma bilen längst bort? Jag kan förstå den bil som, en solig dag, utnyttjar skuggan från en husbil, speciellt om det finns djur i bilen. Men en vanlig, liten personbil? Inte mycket till skugga från en sådan.
-----------------------------------------------------------------------------------

Hej Michael. Fenomenet med en liten bil bredvid en husbil är väldigt vanligt. Jag tror att som du skriver, i många fall vid bra väder så har den lilla bilen (eller husse) helt enkelt sökt skugga bakom våra husbilar.
Det andra fenomenet är svårare att förklara....Vanlig bil bredvid vanlig bil. Skärskilt om man har en ny fin bil eller en hobbybil som man är jätterädd om. Då flockas andra bilar i massor runt den...... Kan det montro vara en beskyddarinstinkt som de drabbas av:D.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55374

Guest

Är överraskad att så många tycker att 2,5m är ett normalt avstånd mellan bilar.

Tommy R

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej

2,5 meter....... Inga dåliga armbågar :D

Skämt åsido, jag tror att man söker lite trygghet i att ställa sig i närheten av en "husbilskamrat"

F

F.d. 53498

Guest

Vi är ju många som kommer från båtlivet. Där ifrån är vi vana att om man ligger fint fritt tyst och för sig själv så kommer det in en båt till i viken. Ofta lägger sig den så nära att man får lägga ut fendertarna, (puttifrånpåsarna för er som inte kommer från båtlivet). Vi människor är flockdjur, vi söker oss till tryggheten hos varandra om vi är på för oss okänd plats. Detta gör vi dock inte på restaurang. En svensk restaurang fylls från hörnor och långväggar. Så långt från varandra man kan. I andra länder fylls en restaurang från hörnan och innåt. Man söker närhet och kontakt. Uj så filosofisk och förklarande jag blev. Men är vi osäkra söker vi människor oss till varandra, framför allt till dem som synes vara liktänkande och likartad, (stamfränder). Där är vi trygga och i van miljö, vi kan koppla av.
Detta är min kvasivetenskap utvecklad från ett 30 års segelbåtsliv och 10 års husbilsfarande. Så tror jag, jag kan ha fel, men det är ovanligt!!!!
Anders

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

På vår første husbilstur til Italia fikk vi et råd fra noen tyskere når det gjaldt steder å stå - spesiellt i Toscana: Se om det står noen italienske husbiler på en parkering og parker ved siden av disse - det er det tryggeste. Og avstanden mellom bilene ble normalt omlag 1 m. På en parkering en ettermiddag kom noen av "naboene" og ga beskjed om at vi alle måtte flytte til en annen P-plass, de hadde oppservert fortroppen til en gruppe "reisende" i andre enden av den plassen vi var på og da var den ikke lengre trygg.

Toppen