• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Användaren får en varning:

"20 MB innan 1GB har uppnåtts får medlemmen ett erbjudande att köpa ett nytt paket. Väljer man att inte köpa ett nytt paket och fortsätter att surfa så debiteras man det grundpris för dataroaming som varje enskild kund har."

Jag tycker ni jobbat bra med detta, problemen är stora för oss, i mitt fall vi som är företagare och ska sköta våra jobb när vi är utomlands både på semester, men ofta hos leverantörer.
Problemet är att Telenors system är svaga, förmodligen för dataroaming att man passerar olika länder och jag har flertal ggr varit med om att en kod ej surfpasskod (inte SURF50) inte tas emot hos Telenor, du får inget svar via sm; varsågod att börja surfa, alltså fungerar det inte.
Det här kanske ändå är bättre, för som det är nu kan det vara så att du får en fråga om att köpa mobilt bredband i Danmark, men vill kanske inte köpa ett förrän dagen senare när du när i Tyskland, då fungerar inte erbjudandet 1-2 dygn senare och du får inget nytt i Tyskland - det har jag råkat ut för flera ggr.
Detta verkar bättre för nu kan man själv styra med koden, men problemet kan fortfarande vara när man går över gränserna i dataroaming, hänger det sig.

Är det inte lite tidigt att få en ny fråga om att köpa, redan vid 20MB, när man har köpt 1GB, då 1GB är 1000MB, man borde få frågan vid 800MB, då man har 200MB kvar?

Jag är väldigt intresserad av det här, så det vore kul med en återkoppling i tråden. :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor har problem med SMS-beställning av tjänster, alltså inte bara med SURF50. Detta är olyckligt då vi nu drar igång detta alternativ.

Telenor säger:
Vi fortsätter att felsöka för att hitta orsaken till varför detta inte riktigt fungerar som det ska. Vi har tyvärr ingen alternativ beställningsprocess etablerad för detta så sms-beställning är enda möjligheten vi kan erbjuda. Telenor har testa tjänsten en hel del under dagen och ser att man i snitt får beställa två gånger innan beställning går igenom och att man där efter får bekräftelse på köpet. För att få en bättre förståelse för när beställningen gått igenom respektive när den misslyckats har vi tagit med exempel på det svar man får efter beställning.

Exempel på sms-svar vid misslyckad beställning:
Detta är inget giltigt alternativ. Mvh Telenor

Exempel på sms-svar vid lyckad beställning:
Sms 1: Tack för din beställning. Du kommer att få ett sms när tjänsten är aktiverad. Hälsningar Telenor

Sms 2: Tack för ditt köp av datapaket utomlands. Ditt saldo har fyllts på och är klart att användas. Hälsningar Telenor



Telenors anmärkning gällande tvillingkort:
Vad gäller användning av extra simkort utomlands så måste beställning göras från respektive simkort, dvs varje simkort är helt individuellt vad gäller beställning och förbrukning av trafik utomlands.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

SirMcLain:
Jag förstår inte din skrivning.

Du betalar för SURF50 en summa (se i avtalet) för 1GB data under max 7 dagar.

Kostnadskoll säkrar din kostnad med max 29kr och max 100MB data per dygn om du inte uppmärksammat att du behöver köpa ett nytt tilläggspaket SURF50.

Jappe ringde mig och förklarade att jag fattat fel.:) Jag trodde kostnadskoll begränsade till max 100 MB/dag och eftersom 1GB ska räcka i max en vecka fick jag till den mattematiken.:D

Men om kostnadskoll gäller efter 1GB är slut är det helt ok. Det blir nog att jag byter från mitt ena abb 3 till Telenor före jag åker till hösten.
 

Lovelylook

FD HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
15269
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Telenor har problem med SMS-beställning av tjänster, alltså inte bara med SURF50. Detta är olyckligt då vi nu drar igång detta alternativ.

Telenor säger:
Vi fortsätter att felsöka för att hitta orsaken till varför detta inte riktigt fungerar som det ska. Vi har tyvärr ingen alternativ beställningsprocess etablerad för detta så sms-beställning är enda möjligheten vi kan erbjuda. Telenor har testa tjänsten en hel del under dagen och ser att man i snitt får beställa två gånger innan beställning går igenom och att man där efter får bekräftelse på köpet. För att få en bättre förståelse för när beställningen gått igenom respektive när den misslyckats har vi tagit med exempel på det svar man får efter beställning.

Exempel på sms-svar vid misslyckad beställning:
Detta är inget giltigt alternativ. Mvh Telenor

Exempel på sms-svar vid lyckad beställning:
Sms 1: Tack för din beställning. Du kommer att få ett sms när tjänsten är aktiverad. Hälsningar Telenor

Sms 2: Tack för ditt köp av datapaket utomlands. Ditt saldo har fyllts på och är klart att användas. Hälsningar Telenor



Telenors anmärkning gällande tvillingkort:
Vad gäller användning av extra simkort utomlands så måste beställning göras från respektive simkort, dvs varje simkort är helt individuellt vad gäller beställning och förbrukning av trafik utomlands.


Ursäkta jag läste slarvigt man får alltså ett meddelande om att handla nytt 20MB innan 1GB tar slut.
Helt korrekt, jag har beställt surf utomlands för 79kr 3 ggr på raken utan att få igång det, så nog har Telenor stora problem. När jag då ringt Telenor från utlandet har jag också fått 3 kostnader x 79kr, som de tar bort så klart. I modern tid känns det enklare att beställa Wi-fi om man campar, men då får man som i Italien vid Gardasjön, sitta uppe vid receptionen och jobba, inte så kul när man behöver koncentrera sig.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Jag har inte fått svar angående APN-frågan.
Under hela testperioden använde jag samma APN som i Sverige, dvs jag ändrade inte några inställningar.
Jag utgår därmed från att den APN som gäller i Sverige också gäller utanför Sverige i denna lösning. Data-roaming påslagen som i Sverige.

Det är ju så vi vill ha det, ingen förändring av inställningarna bara beställ SURF50 som börjar "ticka" när man lämnar Sverige.

Telenor jobbar på att lösa problemen med surfbeställningen som nämns i inlägg #63.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tänkte nu gå in och byta från 3 till telenor.

1. Mitt abb på 3 kostar 99kr/mån
2. Telenor:s billigaste abb kostar 199kr/mån

Nu ska jag försöka mig på mattematik trots tidigare misslyckanden.

+1200 kr i merkostnad för Telenor per år
+1424 kr 16 veckor (Tyskland, Frankrike, Portugal.) per år
-1160 kr kostnader som jag har idag med endast 1 GB/mån 290 kr under 4 månader (Comviq)

Resterande tid är jag i Sverige eller Spanien där jag har billigare abb.

Hmm! Jag förlorar 1484 kr/år om jag byter till Telenor. Dock i Portugal under ca: 2 månader får jag tillgång till ytterligare 6GB att använda.:) Under resa i Tyskland/Frankrike går det inte åt så mycket.

Väntar en stund till. Synd att vi inte har ett HBK abb hos Telenor för 99kr i månaden...

smartphone_world.png
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Ja och vill man dessutom inte ha ett abonnemang utan köra med kontantkort var det stopp, får bli Holidayphone och 7gb data för 599 kr gällandes i 30dgr denna 4v tripp :) Men tycker det är kanon att vi försöker få till det, bra jobbat i övrigt gruppen..
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Angående telefoni/SMS/MMS.
I avtalstexten står det bl.a.
"Ett avtal för tal och SMS specifikt för Husbilsklubben kommer senare."

Arbetsgruppen kommer att jobba med den frågan för att kunna få till stånd ett komplett, praktiskt, ekonomiskt och väl anpassat paket för Husbilsklubben.se
Nu sker en paus i projektarbetet under semesterperioden.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Det är möjligt att jag är ensam om min uppfattning men jag tycker att det räcker bra med nätuppkoppling. SMS:a kan man ju göra billigt med sin ordinarie hemmauppkoppling och även telefonerandet är ju rimligt dyrt numera om man inte är telefonmarodör vill säga. Viber och Skype m.fl. finns ju om man vill maratonprata i luren.

Ska Telenor fixa fler tjänster åt HBK så är nog risken stor att det blir det rörigt och förvirrande med olika taxor och div. finesser hit och dit. Det aktuella abonnemanget är ju föredömligt enkelt, tydligt och relativt billigt även gentemot konkurrenterna nere i Europa.

Fresta inte Telenor i onödan! Rör inte ett vinnande koncept!

Så tycker jag.

Jappe
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Tilläggstjänsten SURF50 förutsätter att man har ett abonnemang hos Telenor.
För de som redan har ett abonnemang hos Telenor är det bara att beställa tilläggstjänsten.

För de som vill ha SURF50 men som inte har ett abonnemang hos Telenor, där måste vi hitta ett konkurrenskraftigt alternativ hos Telenor.
Det skall vi jobba med när våra kontaktpersoner på Telenor är tillbaka efter semestern.
Håll ut!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Dagens gapskratt!

Xavier Bettel, Luxemburgs premiärminister och minister för kommunikation och medier tillika rådets ordförande, säger: "Överenskommelsen om att slopa roamingavgifterna till juni 2017 visar att Europeiska unionen kan ge de europeiska medborgarna konkreta fördelar. Europa kan leverera."

Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Sitter nu Altötting och hittills har det fungerat nära på klockrent med internet. Danmark. Tyskland. En skvätt av Tjeckien och nu tillbaka i Tyskland. När vi kom från danmark till Tyskland så ville inte internet fungera på direkten. Slog telefonen på flygläge & sedan direkt tillbaka... internet har gått zuper sedan dess.

Sätter upp dom där 89 kr på boendekostnaderna. Blir så enkelt att hitta bra gratis ställplatser med bara en gnutta internet.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

@StefanJennie
Vad kul med lite positiv återkoppling!
Oftast är det "hälsan tiger still" som gäller dvs när det är positivt så är det tyst.

Jag har meddelat Telenor vår önskan om mobilt bredband med olika volymer men till ett konkurrenskraftigt Husbilsklubbs-pris/erbjudande.
Fortsatta förhandlingar i augusti.
Lyckas vi med det så har vi ett bra alternativ fram till 2017 då det förhoppningsvis blir en förändring av roamingavgifterna.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Efter mycket hit och dit blev även jag med Telenor. 3 fick stryka på foten...:D

Åker in i Norge i morgon, så jag såg en fördel med detta.

bbk_resultat (6).jpg
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Resan går vidare. Internet var lite trögt på uppe på Grosslockner. Men inga problem med gränsövergångar. Tyskland - österike- italien - slovenien. .. allt har fungerat utan anmärkning.. just nu i bovec och har tillgång till wifi. Då är det klart att jag då spar på min 1gb och frisurfar. Dottern (15år) har ju en del surfbehov som man inte kan styra över.. 549mb förbrukade sedan lördag morgon. Jäklar vad det här fungerar bra !
 

Lasse&AC

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
13640
Medlemskap
2024
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bytte också till Telenor idag
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Bytte också till Telenor idag

Nackdelen med att byta operatör är i regel att man får så mycket sämre villkor både vad det gäller volym som månadsavgift. Om man är s.k. trogen kund har man i regel mindre än halva avgiften med fria samtal och sms.

Därför ser jag mig tvungen att avstå och invänta fri roaming senast 2017. Om tjänsten funkat med kontantkort hade läget varit ett annat.
 
Toppen