Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:
Fick följande svar av Telenor idag, på min fråga (som ligger först):
Meddelande: Hej!
Ni har ju nu ändrat er om 30-dagars regeln så den gäller bara utanför EU. Den är ju på SIM-korts nivå även med Familjepaketet.
Kvar finns ju 4-månader med max 50% utomlands regeln. Hur skall man räkna där? Två scenarier:
1. Reser ut 5 veckor, är hemma några veckor, reser ut igen 2 månader, hemma 4 veckor och sticker iväg 5 månader - hur många månader har jag då att utnyttja 50% av surfen utomlands.
2. Är utomlands 3 månader och 29 dagar (koll på skottår!) och i Sverige 1 dag, kan man då börja på nästa 3 månader och 29 dagar med 50% utomlands.
Surfmängden i ett familjepaket (använder medvetet ordet paket) inte SIM-knuten så hur räknar ni den i exemplen ovan? Vi har 3 SIM-kort som rör sig lite individuellt i Sverige och utomlands. Hur räknar ni fram 50% -kvoten?
Ett förtydligande av era villkor vore verkligen på plats.
Hälsningar
Anders Bengs
Hej Anders!
Tack för ditt mail. Vi vill börja med om ursäkt för sent svar!
Vi har tagit en närmare titt på dina frågor och nedan gjort en sammanställning på vårt svar:
1. För att få reda på hur lång tid du har kvar att roama beror helt på hur länge du är i Sverige efter din första utresa. Räknar vi på att du är hemma under 3 veckor, har du på din sista utresa 76 dagar kvar att utnyttja roamingen i utlandet. Om du utomlands i 5 veckor och därefter stannar i Sverige i 3 veckor, har du då "tjänat in" dessa 3 veckor som du sedan kan utnyttja inom EU och EES-länderna. Du som kund får roama max hälften av tiden och användadet inom EU/EES under 4 månader i sträck. Efter denna tid kommer du få ett sms utskickat att du har 2 veckor att förändra ditt roamingbeteende och om du väljer att inte göra detta kan vi debitera dig extra. Vi efterdebiterar dig då från dag 1 i tvåveckorsperioden, dvs du kommer att betala i efterskott för den användning som överstiger 4 månader.
2. Svaret är nej på denna frågan. För att du ska kunna utnyttja roamingen kostnadsfritt behöver du ha varit i Sverige under lika lång tid som du varit utomlands för att tiden ska nollställa sig i praktiken. Du kan alltså inte åka till Sverige en dag och sedan tillbaka till utlandet och då få en ny tidsperiod att utnyttja.
3. De nya villkoren gäller per användare. Detta påverkar inte resten av familjen om en medlem är utomlands och förbrukar sin del av roamingen. Surfmängden kommer fortfarande ligga öppen så länge ni inte sätter surfgränser för detta. Roaming innefattar samtal, sms, mms och surf utanför Sveriges nät.
Du vet väl att du kan få svar på många av dina frågor på
Support - Kundservice - Telenor Privat, logga in på Mina sidor eller ladda ner Telenor appen. På Mina sidor kan du även göra inställningar, se ditt användande och dina fakturor, stöldspärra och mycket mer.
Vi vill ha din hjälp att förbättra kvaliteten i vår kundservice och hoppas att du har möjlighet att svara på ett par korta frågor på länken nedan:
https://response.easyresearch.se/s.asp?WID=942090&Pwd=65893876&foreignid=1-177ANUD
Med vänlig hälsning
xxxxxxxx
Telenor Sverige AB
Kundservice
Vilket föranledde mig att ställa följdfrågor enligt nedan:
Hej!
Tack för svar. Några följdfrågor.
Måste man börja föra bok över dina resor. Kan ju bli ganska komplicerat för de som reser mycket att veta "saldot".
Gäller 4 månader och 50% eller bara "eller". Med andra ord, ligger man under 50% under 4 månader eller mer så blir det aldrig något "case" utan man kan fortsätta surfa?
Om man inte fördelar surfmängden per SIM-kort, hur räknar ni då olika personers resor?
Hälsningar/Regards
Anders
Några förtydligande. Blir ju väldigt rörigt att hålla redan på veckorna/dagarna om man reser mycket. Skall man dessutom hålla redan på surfvolymen varje dag utomlands blir det ju löjligt rörigt.
I Famljepaketet måste man ju inte fördela surfmängden per SIM-kort, därav den sista frågan.
Anders
ps. Sorry Monica och Robert om jag överlappar ert arbete men med tanke på hur Telenor talar i skägget kan det ju vara bra att få en "vanlig" kunds upplevelse. ds.