• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbetsgruppen för Gränslös Mobil Kommunikation informerar:

För att kunna ta del av Husbilsklubbens avtal med Telenor måste ditt namn eller din partners namn finnas med i det register som vi sänder till Telenor.

Husbilsklubben får inte utan ditt samtycke distribuera dina medlemsuppgifter till någon extern part.
Så, för att komma med i registret till Telenor måste Ja i Samtycke PUL vara markerat.

Du hittar den uppgiften i Kontrollpanelen, Redigera Profil och längst ner i första avdelningen.
HBK-PUL.JPG

Jorma

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024

Bra Jobbat Robert !

Idag kom de ett besked från telenor.
Detta passar alldeles utmärkt då vi reser till Spain i Januari med husbilen.
Behöver jag göra några inställningar för de skall fungera automatiskt, skall roamingen vara på ?

Hej Jorma,

Du har nu tjänsten Husbilklubben Roaming MBB aktiverat på ditt Mobila Bredband.

Tjänsten ger 1 GB data kostnadsfritt vid resa inom EU/EES samt i Schweiz.
Vid förbrukning över 1 GB per månad debiteras 89 kr för varje ny påbörjad GB upp till total förbrukning av 6 GB. Därefter debiteras 29 kr/dag för 100 MB.

Vid frågor kontakta Kundservice: +46 708 222 222

Med vänlig hälsning
Roamingavdelningen
Telenor Sverige AB

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har jag fattat avtalet rätt? Man tecknar ett mobilt bredband på 50GB för 249:-/mån och kan av dessa 50 använda 1GB utomlands för 89:-
Om detta är rätt, är detta ett avtal som för mig kostar dubbelt upp mot de flesta andra.
För min del som inte behöver så mycket GB utanför semestertid räcker det jag får hos Telia 20GB. Detta får jag sedan för 99:-/mån (gör av med 5-7GB/mån).
Dessutom har jag ingen avgift för roamingen i de nordiska länderna. Jag lovade tidigare att jag skulle vänta tills avtalet var klart men jag väljer Telia.:):)

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

@Jorma
Det är nu du får se effekten av Gränslös Mobil Kommunikation.
Du skall ha roaming påslagen så som du har inom Sverige.
När du lämnar Sverige så kan du använda 1GB av de 40GB som avtalet omfattar, inom EU/EES plus Schweiz. Du har redan betalat för den 1GB.
När den 1GB håller på att ta slut så får du ett sms med meddelande om att fortsätter du att surfa så fylls din pott automatiskt på med 1GB för 89Kr. Denna automatiska påfyllning kan ske 5 gånger. Skulle du förbruka ännu mer GB så debiteras du 29Kr/dygn för 100MB. Allt detta inom en och samma faktureringsmånad.
Vi skapade den automatiska påfyllningen för att det är ibland svårare att hantera inkommande sms via ett mobilt bredband.
PS
Skall du vara en längre period i ett och samma land kanske du skall kontrollera om det finns någon lokal operatör som kan erbjuda ett mer ekonomiskt alternativ.
DS

@Tommy & Elisabeth
Kanske du finner svaret i ovanstående skrivning. Eftersom du har några år kvar till 65 så kan du inte erhålla rabatten på 30Kr/mån.
Datamängden är 40GB/mån varav 1GB av dessa kan användas utan extra kostnad inom EU/EES plus Schweiz. När den 1GB tar slut fylls automatiskt på med ytterligare 1GB. Detta upp till 5 gånger per faktureringsmånad.

Bästa medlemmar, har ni några frågor så ställ dem gärna här så att flera kan ta del av dialogen.

Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Ja då var det som jag trodde. Jag ska ha ett abonnemang för mobilt bredband som kostar 249:-/mån, 2988:- för ett år. För detta får jag 40GB/mån och fri utlandssurf upp till 1GB/mån (har användning för 5-7GB/mån på min jobb laptop).
Hos Telia betalar jag 99:-/mån, 1188:- för ett år med 20GB/mån. Detta blir 1800:- billigare än Telenor, skulle det dessutom krävas mer GB så blir det 89:-/GB till hos Telenor. För dessa 1800:- kan jag använda dator, telefon o platta en hel del utan att årskostnaden kommer i närheten av vad Telenor alternativet.
Tyvärr är inte detta något för oss men tackar ändå för nedlagt arbete och hoppas många kommer att få fördel av avtalet.
God Fortsättning o Gott Nytt År. :):)

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

@Tommy & Elisabeth
Du har nog ett väldigt lågt pris på ditt abonnemang för ordinarie pris för 40GB hos Telia är 299Kr/mån. Att surfa utomlands med det abonnemanget kostar.
Jämför det med 40GB hos Telenor för 219Kr/mån eller orabatterat 249Kr/mån med 1GB fri surf per månad utanför Sverige och sedan 89Kr per ytterligare GB.
Så här ser konkurrensläget ut:

Bilagor

• HBK-MBB.JPG
    HBK-MBB.JPG
    67,1 KB · Visningar: 81

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den tabellen stämmer dåligt!
Som trogen kund är avgifterna mindre än hälften.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tabellen visar aktuella priser hämtade från respektive operatörs hemsida och gäller nytecknande av abonnemang.

Det vi strävade efter var att få till en funktion som just innebar Gränslös Mobil Kommunikation som innebar slut på problemet med okontrollerade roamingpriser. Nu kan vi rulla runt i alla EU/EES-länder plus Schweiz utan att behöva bekymra oss för roaming på eller av.
I tillägg till surf-avtalet kom vi fram till ett avtal för mobilt bredband med ungefär samma surf-funktion.
Det är viktigt att man inte jämför "äpplen med päron" vilket ofta sker i jämförelser.

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Teliaabonnemang förtydligande:

För att ha 99:-/mån för 20GB och 199:-/mån för 40 GB,
kräver att man har Telias fasta bredband,
annars kostar 20GB 199:-/mån och 40GB 299:-/mån.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Teliaabonnemang förtydligande:

För att ha 99:-/mån för 20GB och 199:-/mån för 40 GB,
kräver att man har Telias fasta bredband,
annars kostar 20GB 199:-/mån och 40GB 299:-/mån.

Jag har inte påstått något annat. Jag bara förklarade att jag kan få mobilt bredband från Telia för 99:-/mån. Om jag hade fått betala 199:-/mån hade det ändå varit 50:-/mån billigare 600:- på ett helt år.:):)

Runar

HBK Medlem (P)
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

En undran! Om man redan har ett abonnemang på Telenor med 20Gb måste man ändra det till 40Gb för att få detta nya erbjudande?

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

@Runar:
Jag skickar din fråga vidare till min kontaktperson på Telenor.
Svar kommer tidigast efter helgerna.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

@Tommy & Elisabeth
Du har nog ett väldigt lågt pris på ditt abonnemang för ordinarie pris för 40GB hos Telia är 299Kr/mån. Att surfa utomlands med det abonnemanget kostar.
Jämför det med 40GB hos Telenor för 219Kr/mån eller orabatterat 249Kr/mån med 1GB fri surf per månad utanför Sverige och sedan 89Kr per ytterligare GB.
Så här ser konkurrensläget ut:

Tabellen stämmer inte riktigt.
Om man väljer abbonemang utan (nästan) bredband kommer man billigare undan. Tele2 har från 49 kr/månad ordinarie abb enl. hemsida. Passar mig bra då jag är borta från Sverige i många månader och inte är i behov av svenskt bredband.

Abonnemang utan telefon - Tele2

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

@Runar
För att ta del av Husbilsklubbens surf-funktion för Mobilt Bredband måste du ha abonnemanget med 40GB.

@SirMcLain
När arbetsgruppen drog upp riktlinjerna för ett surf-avtal med Mobilt Bredband satte vi lägsta gräns vid 5GB/mån. Därav att datamängd understigande 5GB inte finns med som jämförelsealternativ.
Undantaget är Glocalnet som bara hade 4GB/mån och som var med i första frågeomgången.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024

Hur svårt kan det vara?
De som tycker de har ett bra avtal idag fortsätter med det de har. De som tycker HBK:s Telenor erbjudande låter bra tecknar det avtalet.

Slutet gott och alla nöjda och glada :mcride:. Det är en fri marknad vi lever i.

Gott nytt år :music-icon:!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Så här ska det se ut! Mycket nöjd!

[FONT=&quot]Hej Jan, [/FONT]

[FONT=&quot]Tack för ditt mail.[/FONT]

[FONT=&quot]Du har nu tjänsten Husbilsklubben Roaming MBB aktiverad på ditt Mobila Bredbandsabonnemang.[/FONT]

[FONT=&quot]Tjänsten ger 1 GB data kostnadsfritt vid resa inom EU/EES samt i Schweiz. Vid förbrukning över 1 GB per månad debiteras 89 kronor för varje ny påbörjad GB upp till total förbrukning av 6 GB. Därefter debiteras 29 kronor/dag för 100 MB.[/FONT]

[FONT=&quot]Vid frågor kontakta kundservice på tel: *+46 708 222 222.[/FONT]

[FONT=&quot]Med vänlig hälsning[/FONT]
[FONT=&quot]Roamingavdelningen[/FONT]
[FONT=&quot]Telenor Sverige AB[/FONT]

[FONT=&quot]Jappe
[/FONT]

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag undrar om inte operatörerna ur konkurrenssynpunkt tjuvstartar med fri roaming redan i sommar även söder om Danmark.

Toppen