• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aqua kem i Holken - Tänk på att...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Till er som använder Aqua kem blue i Toan och är känsliga bör läsa MSDS för detta. (Material saftey data sheet)

Ett urklipp visar följande gällande hantering av detta ämne.

Respiratory Protection:
Wear a vapor mask with organic vapor or formaldehyde cartridge for small spills. Use a self-contained breathing apparatus for uncontrolled releases.

Engineering Controls:
Maintain adequate ventilation to keep vapors below exposure limit.

Protective Gloves:
Rubber or neoprene gloves. Eye Protection:
Face shield with safety glasses or safety goggles.

Other Protective Clothing or Equipment:
Protective clothing to avoid skin contact. Eyewash station and safety shower.

Work/Hygienic Practices
Avoid unnecessary and prolonged contact. Avoid breathing vapors. Wash thoroughly after handling.


Det finns mer att läsa i bifogad länk till detta. Men det är inte nyttigt om man har problem sedan tidigare med luftvägarna..
http://www.thetford.com/Portals/0/pdf/Aqua%20Kem%20Rev%202012.pdf


Ha det gött ;)

//Freddy
 

arnda

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Linköping
HBK-Nr
9580
Medlemskap
2024
Sv: Aqua kem i Holken - Tänk på att...

Det använder jag också, enkelt att hantera och tar bort lukten. Det bästa som jag har haft under mina ca 35 år som campare./Arne:wink:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Aqua kem i Holken - Tänk på att...

Så länge det luktar människospillning känner jag inga betänkligheter inför att tömma i trekammarbrunnen eller toaletten där hemma, den plats där jag oftast tömmer. Bakteriedödande gifter får naturligtvis inte komma i närheten av anläggningen.

Så har jag handskats med problemet redan innan SOG fanns och på den tiden var det betydligt jobbigare, nu finns det verkligen inget att gnälla över!

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Aqua kem i Holken - Tänk på att...

Har inte tänkt på det. Hur påverkas trekammarbrunnen av t.ex Aqua kem ?


Jag har ingen koll på vad de moderna "saneringsvätskorna" innehåller. Tidigare innehöll dessa vätskor formaldehyd, ett ämne som säkerligen skulle allvarligt störa nedbrytningsprocesserna i trekammarbrunnen. Numera förbjudet för sådant bruk.
Jag ser inget skäl att fundera på frågan eftersom jag inte har något behov av slika vätskor nu sedan SOG har kommit.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aqua kem i Holken - Tänk på att...

Campingplasser har ofte en egen sluten tank til latrintømmingen på grunn av kjemikaliene, tømmes et par ganger i sesongen for behandling i mekaniske/kjemiske reningsverk. Trekammar og biologiske reningsverk blir skadet av kjemikaliene (det finnes unntak og da står det tydlig på embalasjen at disse er trygge for biologiske anlegg). Men hvorfor betale for kjemikalier når du ikke trenger det - en SOG installasjon betaler seg fort :D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Aqua kem i Holken - Tänk på att...

Normalt trenger en ikke aktiv ventilasjon på en fast tank, kvern og pumpe hindrer luft fra tanken å komme inn i bilen - en passiv ventilasjon tar vekk overtrykk i tanken og det var det hele.

Ellers så finnes det for enkelte tankløsninger et produkt fra SOG, men jeg har ikke noen erfaring fra dette.
 
Toppen