• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

använda thetfordtoalett

F

F.d. 25203

Guest
Hej jag har aldrig använt en thetfordtoalett. Så nu undrar jag hur ni gör.
Öppnar ni alltid bladet innan ni gör era behov eller spolar ni i lite vatten och sen släpper ned allt? har provat hälla i vatten med bladet stängt men vattnet läckte ner i behållaren ska de va så eller är min otät. Sen så öppnar bladet inte hela vägen när man har kassetten monterad men tar man ut den så kan man vrida bladet hela vägen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: använda thetfordtoalett

Byt ut själva kassetten, den är faktiskt inte särskilt dyr. Det skall inte läcka med stängt blad och det skall gå att öppna helt.

Tips vid användning: Lägg ett papper på bladet före användning. Efter användning, stäng toalocket, öppna bladet, spola. STÄNG NU INTE BLADET DIREKT. Öppna toalocket och kontrollera att allt papper har spolats ner. Det kan hänga halvvägs ibland och fastnar då i den springa som bladet åker in i. Skitsvårt (ursäkta vitsen) att få bort.

Töm kassetten en gång per dygn vare sig du tycker det behövs eller inte. Står du på ett ställe där det går att tömma, töm då varje morgon. Spola rent noga efter varje tömning.

Har följt dessa rutiner sedan 1995. Helt problemfritt.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

Tar jag ut kassetten och vrider direkt på vredet på kassetten så öppnar bladet fullt. så verkar va nåt knasigt med manövern av bladet. mm vad får man betala för en sån? finns det flera modeller eller är alla lika?

Så du gör behoven på tortblad med papper på? fastnar det inte mycket då i toan?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: använda thetfordtoalett

Med SOG montert er rutinen motsatt!
Her åpner en bladet før en setter seg, skyller litt etter bruk før en lukker bladet. En slipper på denne måten all lukt og får en renere toa.

Det er rett at en kan se ca. 1 cm av bladet ved full åpning i stolen.
En skal kunne fylle vann i skålen og la det stå der i noen timer, pakningen som sitter rundt åpningen koster noen få kroner og kan lett byttes, men den burde holde i mange år. Gjorde ren pakningen etter 8 år på forrige bil, selve pakningen var fin og myk men det var blitt endel krystaller som reduserte tettheten noe.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Procedur vid stora besöket= (skita).

Öppnar bladet lägger ett papper baktill och ett papper framtill, spolar sedan ner pappren i
Skålen. Slipper därmed rengöring. Anm: Har Sog.

Jägarn:D
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Om luckan/hålet öppnar helt när du har casetten ute men inte när den är inne så bör det ju vara glapp i vridmekanismen i själva "sittenheten" .
När det gäller handhavandet så öppnar vi den jämt före och detta innan vi öppnar toalocket så det lite blir skvätt i nyllet när man står där framåtlutad .
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Om luckan/hålet öppnar helt när du har casetten ute men inte när den är inne så bör det ju vara glapp i vridmekanismen i själva "sittenheten" .
När det gäller handhavandet så öppnar vi den jämt före och detta innan vi öppnar toalocket så det lite blir skvätt i nyllet när man står där framåtlutad .
Ja då man reser har man alltid något att berätta.. Första gången med Potta Porti spolade jag lite lätt och skulle kolla hur bladet öppnades... var tryck i tanken. Då var man glad att man inte hade skitit innan... Hur mycket tryck tål dessa tankar? Min hade jag inte tömt på ett tag och den stod bara och gungade på golvet. De hade varit grand finale om den spruckit i bilen...:twitcy:
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Byt ut själva kassetten, den är faktiskt inte särskilt dyr. Det skall inte läcka med stängt blad och det skall gå att öppna helt.

Tips vid användning: Lägg ett papper på bladet före användning. Efter användning, stäng toalocket, öppna bladet, spola. STÄNG NU INTE BLADET DIREKT. Öppna toalocket och kontrollera att allt papper har spolats ner. Det kan hänga halvvägs ibland och fastnar då i den springa som bladet åker in i. Skitsvårt (ursäkta vitsen) att få bort.

Töm kassetten en gång per dygn vare sig du tycker det behövs eller inte. Står du på ett ställe där det går att tömma, töm då varje morgon. Spola rent noga efter varje tömning.

Har följt dessa rutiner sedan 1995. Helt problemfritt.

Precis så gör jag också , och då behövs inget chem!!!!!!!
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Öppna locket, vrid bort skivan, gör behoven, spola, stäng skivan och på med locket, töm kassetten när den är nästan full, spola ur med rent vatten, sätt tillbaka kassetten, klart slut...glöm inte tvätta händerna...
Elisabeth;)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Ja då man reser har man alltid något att berätta.. Första gången med Potta Porti spolade jag lite lätt och skulle kolla hur bladet öppnades... var tryck i tanken. Då var man glad att man inte hade skitit innan... Hur mycket tryck tål dessa tankar? Min hade jag inte tömt på ett tag och den stod bara och gungade på golvet. De hade varit grand finale om den spruckit i bilen...:twitcy:


Jag har aldrig en reagerat på detta att man har möjligheten att göra båda 1:an och 2:an med luckan stängd för att det är ju inte säkert att packningen mellan den man sitter på och casetten är 100% tät och då kommer ju allt rinna ner i det utrymmet där man öppnar luckan på utsidan .

Vem kom på att göra allt detta med stängd lucka ??



... redigerat ..
Jag läste nu instruktionsboken och där stod det att man kunde göra båda alternativen ..
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

Vi brukar göra så här:

Öppnar alltid luckan innan.
Slänger pappret i separat behållare.

Erfarenheten visar att med en kasset med några år på nacken så håller inte luckan 100% tätt..... det som sipprar igenom hamnar således i bilen förvaringsutrymme och inte i kassetten.

Proceduren med pappret brevid underlättar oerhört vid tömning. Blir aldrig några klumpar som plaskar etc.

Smaken e som baken =)
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Hej!

När vi köpte vå bil, vår första husbil, så höll packningen inte tätt och det tog ett tag innan jag förstod att den var skadad. Den var deformerad, troligen hade tidigare ägare brukat något som skadat gummipackningen. Jag köpte en ny packning till tanken och hela anläggningen blev som ny. Vill minnas att denna packning kostade ca 190 kr.

Kjelle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: använda thetfordtoalett

För att hålla tanken ren och blank slår jag alltid i en skvätt grönsåpa när jag tömt och sätter tillbaka tanken/kasetten. Ser ut som ny invändigt. Tidigare blev det alltid beläggningar i tanken. Inbillar mig också att det är bra för gummipackningarna. Därom (gummipackningar) kanske någon sakkunnig kan uttala sig.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: använda thetfordtoalett

Hej!
Jag har lärt mig att smörja in luckan och packningen med olivolja inför förvaring och när man skall börja använda toaletten igen. Dessutom att spraya lite med en spryflaska i toaletten innan man använder och efter 1 för att spara vatten.
Jag har en egenkonstruerad utvädringskonstruktion från tanken med en fläkt från Biltema för under hundra kronor. (SOG ca. 1600:)
Dessutom "luktätarspary" från Clas Olsson som inte bara maskerar lukt vilket är det vanligaste.
//Conny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: använda thetfordtoalett

Vi brukar göra så här:

Öppnar alltid luckan innan.
Slänger pappret i separat behållare.

Erfarenheten visar att med en kasset med några år på nacken så håller inte luckan 100% tätt..... det som sipprar igenom hamnar således i bilen förvaringsutrymme och inte i kassetten.

Proceduren med pappret brevid underlättar oerhört vid tömning. Blir aldrig några klumpar som plaskar etc.

Smaken e som baken =)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Prova med att montera en ny gummipackning och gör ren ytan nere i skålen som packningen ligger an mot så borde det täta, för hamnar det i förvaringsutrymmet så är det inte luckan som är problemet utan ytan ovanför mellan packningen och skålen.
Prova även med Thetfords toapapper, det finns även en del vanliga papper som funkar......De löser upp sig fullständigt och det blir bara "gröt" utan klumpar efter några mils åkning, och man slipper både separat behållare, plask och kluck m.m.:D

JANKRO.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

Öppna locket, vrid bort skivan, gör behoven, spola, stäng skivan och på med locket, töm kassetten när den är nästan full, spola ur med rent vatten, sätt tillbaka kassetten, klart slut...glöm inte tvätta händerna...
Elisabeth;)
Håller med gör det inte svårare än det behövs. Enda tillägget är att slå i en liten slatt flytande grönsåpa innan man börjar använda toan efter tömmning. Tanken håller sig ren och fin och ingen lukt vid användning.
Ove.G
 
J

Jimbo

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Prova med att montera en ny gummipackning och gör ren ytan nere i skålen som packningen ligger an mot så borde det täta, för hamnar det i förvaringsutrymmet så är det inte luckan som är problemet utan ytan ovanför mellan packningen och skålen.
Prova även med Thetfords toapapper, det finns även en del vanliga papper som funkar......De löser upp sig fullständigt och det blir bara "gröt" utan klumpar efter några mils åkning, och man slipper både separat behållare, plask och kluck m.m.:D

JANKRO.

Tack för tipset men detta problem är ett minne blott. Delade bara med mig av lite erfarenheter. Man lär sig ju....

Precis som du säger finns papper som löses upp....men det förutsätter att bilen är i rörelse så det får skvalpa lite. Funkar sådär när man står ett tag....
Personligen tycker jag pappret brevid funkar ypperligt....då kan man ta vilket papper som helst och det blir inga otrevligheter vid tömning.

Sen är en ventilerad kassett att föredra för då slipper man skvättet i ansiktet när man öppnar luckan i wc-stolen. De flesta nya har sådan finess som standard men det går även att bygga själv på äldre kassetter.

/Jimbo
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4755

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

Vi brukar göra så här:

Öppnar alltid luckan innan.
Slänger pappret i separat behållare.


Proceduren med pappret brevid underlättar oerhört vid tömning. Blir aldrig några klumpar som plaskar etc.

Slik er vår prosedyre også. Kan bruke "valig" toapapir som koster en brøkdel av hva såkalt oppløselig papir koster. (Oppløselig papir må ikke være av resirkulert fiber)
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: använda thetfordtoalett

Hej!
Jag har lärt mig att smörja in luckan och packningen med olivolja inför förvaring och när man skall börja använda toaletten igen.

Dessutom "luktätarspary" från Clas Olsson som inte bara maskerar lukt vilket är det vanligaste.
//Conny

Vi bruker en matolje eller vaselinolje på samme måte. Holder gummipakningene smidige. Ellers blir jeg som kjemiker imponert over "ätarsprayen". Hvis den ikke kun maskerer, betyr det at det må foregå en kjemisk reaksjon i luften hvor du har sprayet. Merkaptaner (som er det som gir skitlukten) må da omdannes, og det fortere enn jeg klarer å si "æsh!!"

Personlig tror jeg at her har reklamen virket best. Men hvis det nå skule forholde seg slik at den ÄTER, så skal jeg:
1. ikke spraye det i luft jeg eller andre kan komme til puste inn, og
2. jeg skal se meg over skulderen neste gang jeg beveger meg inn i Clas Olssons butikker. :wink:
 
Toppen