• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använda plåtis till vardags

johbo

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Västerås
Hej!
Önskar tips och råd av lite olika slag. :)
Vi är två vuxna med fem hundar, varav 4 av stor ras. Vi är mycket aktiva inom hundsport och tjänstehundsverksamhet vilket gör att vi åker mycket land och rike runt och borta långa dagar och helger.
När vi är iväg och ska övernatta hela bunten så har vi med vår Polar 680 och den har vi för avsikt att ha kvar för detta syfte.
Men vi funderar på att byta ut vår VW Multivan mot en plåtis som kombinerad vardagsbil och resebil. Tanken är inte att vi ska bo i plåtisen annat än att en av oss vid enstaka tillfällen kan sova hyfsat vettigt en natt eller två. Det är framför allt kunna ha tillgång till praktikaliteter som wc, värme, vatten, mm när vi är iväg på långa träningshelger. (medelåldern och ökad bekvämlighet har börjat krypa inpå... ;-) )

Vår tanke är att bygga burar till hundarna bak på sängen och då vid behov antingen bädda enkelt med en madrass på golvet vid enstaka övernattningar eller bädda ner dinetten som jag ser går att göra i vissa plåtisar.

Frågor och tips nu som jag önskar hjälp med:
- Kan man ha en 6,4-plåtis med hjulbas 4100 mm och parkera på vanliga parkeringsplatser eller är 6,0 m maxgräns? Fått olika bud från olika håll. Vi har inte för avsikt att åka över broar eller färjor mer än högst enstaka tillfällen så det är inte dimensionerande.
- Räcker kupévärmen för att driva värmen hyfsat i hela bilen under färd vintertid? Hundarna behöver inte 20 grader men gärna 17-18 i alla fall på vintern och möjlighet att få luftväxling på sommaren under färd.
- och så tips på bästa plåtisen, då baserat på våra tankar ovan och övriga bra-att-ha-tips. ;-) - Plus att den ska kunna dra vår Polar på 2000 kg. Har BE-kort så det är inte ett bekymmer. :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det finns plåtisar med höjbar bädd bak så ni kan ha hundarna under bädden. Att ta bort sängen och bygga hundburar bak borde också gå bra. Det finns tvärbädd att arrangera vid dinetten. Det är samma hjulbas på 6.0 och 6.40 meters bilarna. Så hjulen hamnar i parkeringsrutan. Utsticket kan ske över en gräsplätt eller dylikt. Bilens kupevärmare räcker inte ensam till att hålla värmen i alla vrår och skåp vid tvåsiffriga minusgrader. Jag kör med gasolen på och pannan tänd i de lägena för att säkert hålla frostfritt och behagligt i bädden. Har en duo eller mono control så att gasolen stängs vid olycka. Dieselvärmare borde också fungera bra.
 
Senast ändrad:

Mamma

HBK Medlem (P)
Inlägg
419
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Du kan fortfarande inte parkera där där står endast pb1, då dom är registrerar som pb2,
 

johbo

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Västerås
Du kan fortfarande inte parkera där där står endast pb1, då dom är registrerar som pb2,
Hm, googlade och hittade denna info:
"Sitter det en tilläggstavla med en personbilssymbol under p-märket får endast personbilar parkera där, men även husbilar som är personbil klass II i den mån de ryms inom markerade p-rutor."

Då torde det vara ok att parkera en plåtis 6,4 m som är en PB2 om jag tolkar det rätt, då den har samma hjulbas som en 6,0 m....?
 
Toppen