• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

F

F.d. 55451

Guest
Med DRL ljus och AGM-batterier får du snabbt stort överskott av ström när batterierna är fulladdade ( 1 -2 timmar ).
För att undvika överspänning med förhöjd risk lampor och utrustning går sönder (> 14,5 volt konstant) - ström till kylskåpet kan användas som en spänning minskning.
Det är bättre avkänning och säkerhet av bränsle tankning och möjlighet för el till kylskåpet på färjan.
Jag i förslaget (teori) gjort några diagram för manuell drift och automatisk växling från gas till el.

manuel fra förasätet enkel strøm kylskab.jpg

automatisk variabel med temperatur kompensation princip køleskab automatik.jpg

Om du inte riktigt förstår varför kylskåpet inte automatiskt bara använder ström från generatorn under körning - då läsa på det komplicerade förhållandet här:

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/423618
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56476-2/#post465503
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56476-2/#post465615
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Relax
Kommer överens om priset (11 kg ~15€) för användning av gasol är mycket billigare.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t56476-2/#post423691

Meeen det här, kommer jag att göra mycket för att undvika
media_xl_1044229.jpg
, Visa bilaga 73180

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/561625

Den enda grundläggande förändring är en ledning till inverteraren.

Men Bengt :), jag tror du har missförstått motivet lite.
Om motivet är att stänga av kyl/frys vid tankning pga brandrisk (bilden), så är ju alternativet att trycka på en redan befintlig till/från knapp! Inte så besvärligt, man tankar ju inte varje dag precis, varför då komplicera/fördyra vår värld mer än nödvändigt?

Mitt motiv med inlägget var, bla;
¤ man bör inte omedvetet dra på sig helt onödiga drifts- och investeringskostnader, risker eller ombyggnadsarbete, mm.
¤ eltekniskt mindre bevandlade bör absolut avstå från att förändra husbilens originalinstallationer, även om der "bara" gäller 12v.
¤ egen felaktig ombyggnad av befintliga 12v system kan i sig ge upphov till brandrisker och därigenom också ex tvivel om bil- och andra försäkringars giltighet - kan i sig vara lika farligt som 230v och högre.

Inte ens lågspänningssystem är något man bör leka med i onödan och speciellt inte om man inte har klart för sig vad man vill uppnå eller kan uppnå!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Bengt :)
Stannar du t.ex. på motorvägen innan macken och stängar av gasen och slår på 12 volt - senare efter tankning, av el och gnist-antänder gasen, flera gånger om dagen på väg söderut ?
Förutom temperaturökningen i frysen ca. ½ timme vid varje övergång.
Jag kan se temperaturen i frysen från förarsätet - så jag vet.

Du kan lära dig en hel del i de länkade trådarna - även om mycket mer än din egen husbil.
Ha en bra dag :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

BredoMobil, nu skapar du väl ändå problem som av sådant som normalt inte är problem för oss husbilister;

¤ mackarna ligger som bekant aldrig i direkt anslutning till motorvägen = dvs det finns alltid gott om plats vid/inom dessa mackområden för att vid behov säkert kunna stanna till före ev tankning, mm!
¤ varför skulle man behöva koppla in 12v för kyl/frysen vid tankning, det gör ju inte ens AES styrda diton, de gör oftast ca 15min uppehåll i energitillförseln vid ALLA stopp av motorn?
¤ tror absolut inte att en fungerande kyl/frys tappar i temp av ngn betydelse vid stopp på 1 tim eller så, isf är det dags att underhålla el byta ut kylen men knappast att bygga om bilen pga kylen (= att gå över ån efter vatten)!
¤ tankningar "flera ggr om dagen(?) då torde det bli dagsetapper om 150-200 mil och med en normal husbil - så långt tror jag inte många av oss kör och i varje fall inte med husbil!
¤ mäta temp i kyl .. nej det gör jag inte, vet tillräckligt ändå om hur dessa fungerar och nöjer mig med det (= ej kontrollfreek).

Väljer att lägga min tid på väsentligheter i mina ögon kontroller, t.ex kolla hjul, inte köra för långa etapper och bara söka vara eller rent av slappa och trivas!

Jag är inne på min 4:e husbil med stora kyl/frysar, de tre första med AES styrning nuvarande 2012:a utan AES. Jag måste nu ställa om manuellt mellan 12v (under körning), gasol eller 230v, konstaterar att jag nu aldrig ställer om till 12v, det finns absolut inget i mina ögon att vinna med det!

Om säger om, så kan man om man vill köra 150-200 mil om dagen ställa om till 12v och därmed "slippa trycka på någon knapp vid tankningarna" - kylen klarar sig isf utmärkt utan energitillförsel vid/omkring ev raster på någon eller ett par timmar!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Använd ström till kylskåpet NÄR batterierna är fulladdade.

Bengt - vet inta dit syfta - men dit syfta är inta trådens syfta.
Skap din egan tråd.

Denna tråd syns redan fördunklat, av annat en som Elförsörjning

Jag får vel da skapa en ny tråd :(
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen