• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Antenner för 3G/4G och wifi i plåtis.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag vet att ämnet har dryftats här på forumet i många trådar och för att ytterligare öka förvirringen så lägger jag till en tråd.

Wifi-antenn som jag kopplar direkt till datorn har jag och jag inbillar mig att den gör nytta men jag undrar om det finns en antenn som har vad som krävs för att möjliggöra bra mottagning av både wifi och mobilt bredband i plåtisen. Metallhöljet skärmar av signalerna rejält.

Alltså, en kombinerad antenn på utsidan, antingen fast eller "lös" för att via kabel leda in signalen i bilen. Vad behövs då inne i bilen? En router för 12V kanske? Jag har googlat på router och det tycks finnas en uppsjö av olika typer! Förvirringen är total!

Hjälp! :msn_weird:

Jappe (prima ballerina)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Antenner för 3G/4G och wifi i plåtis.

Super antenne, og om en tar med en av de routere som er med på siden så skulle en være godt dekket. Men det koster å velge proff utstyr!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jo, men vi fattigpensionärer föredrar nog en annan prisklass!

Jappe (prima ballerina som inte har debuterat på de stora scenerna så pengarna har inte börjat strömma in än)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Svag förstärkning på den antennen, men den verkar praktiskt liten.
Det är svårt att få en antenn som klarar hela bandbredden med bra förstärkning.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

OK! Jag hade väl sådana tankar också. Man får nog välja mellan 2G/3G/4G och wifi. Eftersom jag har en bra wifiantenn så ändrar jag min fråga till att gälla en bra antenn och lämplig router till mobilt bredband.

Gunillas Kenth förespråkade en antenn som heter MidiMag som verkar intressant. Att hitta en lämplig 12voltsrouter till den skulle väl inte vara så svårt, kanske. Förslag någon? Skulle routern också fungera (efter omkoppling) till wifi-antennen så blir lyckan total i mitt husbilshem!

Tack på förhand!

Jappe (prima ballerina, i varje fall på hal is)

F

F.d. 25023

Guest

Jag har haft med mig en sån här för wifi,

P1040342 (Large).JPG

P1040346 (Large).JPG

Den kopplar man till WiFi-förstärkaren du har separat (tror jag), och du får en enastående räckvidd! Denna är inte rundstrålande, men skall riktas mot sändaren. Förstärkning över 14dB. Kolla TP-Link:

TP-LINK TL-ANT2414A Out/Indoor Antenna
2.4GHz 14dBi Directional Antenna, RP-SMA Male connector

TL-ANT2414A från TP-Link är en riktad antenn på 2,4 GHz med en förstärkning på 14 decibel som förbättrar räckvidden ditt trådlösa nätverk. 
TL-ANT2414A fungerar både inomhus och utomhus, har en kabel på 100 cm och levereras med ett monteringskit.

Tillverkares artikelnr: TL-ANT2414A
Vikt med emballage: 1.14 kg
Fabriksgaranti (mån): 36

Highlights:
Compliant with 802.11b/g/n
14dBi signal gain
100cm low loss CFD-200 cable
14dBi directional operation provides extended point to point connection or indoor and outdoor area coverage
Features 100cm CFD-200 low loss cable for flexible deployment
RP-SMA Male connector, works with most of access points / wireless routers
Provides easy installation mounting kits

Easy To Use 
Installation of the TL-ANT2414A is simple and straight forward. It is compatible with most wireless devices (Access Points, Routers, Bridges and Network Adapters) on the market with removable external antennas.

What This Product Does 
Directional Antenna TL-ANT2414A operates in the 2.4GHz band and provides 14dBi directional operation, which largely extends the wireless range and delivers much better wireless performance. The antenna offers the RP-SMA male connector guaranteeing wider compatibility with most of the wireless equipments.
Enjoy the benefits of wireless connectivity at greater distances and throughput throughout your indoor wireless zone. No configuration or installation software required ."

Jag brukade sätta den stående mellan taket och takluckan och bara rikta till fyra olika väderlek, och hittade alltid någon fri wifi även i Tyskland.

På campingar hade man största nyttan! Bara rikta mot campingens sändare och voila!

Den kan också fästas på TV-antennröret!

Du kan få den, men den finns i Stockholm....

hälsning
jyrki

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029
Toppen