Sv: Anslutningskabel 2,5kvmm
34 inlägg och mer än 2.200 visningar, trots att ämnet tidigare ältats "i det oändliga".
Man upphör aldrig att förvånas!!!
-------------------------------------------------------------------------
Varför skall man inte kunna ställa frågan varför, om man är nyfiken och vetgirig, och ännu inte fått svar
.
När nya regler eller anvisningar kommer enbart här uppe norr, och dessutom hittils bara inom campingvärlden (tror jag) och går utanför allt som tidigare har varit inom normen.
Det är väl fullt klart att man undrar tycker jag.
Jag vill också påpeka att jag ju i mina tidigare frågor inte alls ifrågasätter kabelarian eller ältar ämnet för att jag tycker det är dumt, jag använder ju själv ofta en 2,5mm² kabel (visserligen mest för att slippa otäta adaptersnuttar i ändarna) även där kravet inte finns.......
Utan jag vill helt enkelt bara veta vad det är för nytta/vinst med att använda en 2,5mm² sladd av "normallängd" när det kanske sitter 4Amp. säkring i stolpen.
Samtidigt som en del stackare som ev. helt ovetande bara använder en 1,5mm² kabel, riskerar att bli bedömd som en ansvarslös idiot av andra pålästa campare.
M. mycket v.h. JANKRO
-----------------------------------------------
Svaren finns delvis redan, men jag tycker frågorna var intressanta:
A) Impedansen i kretsen ökar. Om du dubbelviker en spik i vägguttaget i husbilen (tro mig, testa ej
)kommer strömmen i spiken att vara lägre med 1,5mm2 än 2,5mm2, och det tar längre tid innan säkringen löser.
Eller, ett fel på kabeln "i början" KAN innebära att säkringen löser, men inte om det sker "längre bort". Dvs säkringen "når kortare" och kanske inte hela vägen fram i brödrosten.
B) Spänningsfallet ökar också, för ex vis ett element minskar då strömmen, men en motor kanske inte orkar snurra igång och den drar då startström en längre tid, vilket oftast gör att en säkring löser (och i värsta fall löser den inte, utan motorn blir varmare o varmare..). Elektroniska lådor har olika sätt att regera på.
C) Jodå!
Elinstallatören har kontrollerat konstruktören's beräkningar med hänsyn till "utetemperatur", kabeltyp, uppvärmning från andra kablar på stegen (dvs hur de ligger relativt varandra, det kan variera efter längden), ev nedsmutsning bland annat. Han fastställer sedan kabelarea och max säkring för att uppfylla spänningsfall's- och utlösningsvilkor både vid start och drift av motorn eller vad det är för maskin.
Samma sak gäller din bostad.
--------
Hej SunCityfam. och tack
.
Jo jag vet att på en tillräckligt lång kabel kan man tvinna samman fas och nolla och använda den som värmekabel utan att proppen ryker, och som även Göte J påpekar, att blir kabeln för lång eller rättare sagt för klen i förhållande till längden, och då bromsar strömrusningen så kan proppen fördröjas ett tag innan den ryker....
(Jag har visst någon gammal begränsad behörighet som sitter i en pärm, men jag har mest sysslat med mekaniken och delvis elektroniken till 98%, så jag blir lite vilse när spänningen ökar, och blir då tråkigt fundersam när inte kablar och reläer är instängda i ett plåtskåp.)
.... Det är ju därför det finns någon (oskriven?) regel att det inte skall säljas längre skarvkablar än 20 meter, även om så sker, och ju längre kabeln är ju grövre behöver den då ju också vara.
Man kan väl då också ifrågasätta campingar som placerar stolpar längre bort än så från campingrutan, och då tvingar fram grövre kablar till ovetande campare.
Så med risk att ni tröttnar fullständigt på mig, ber jag åter
om ursäkt och frågar.
Under mera normala förhållanden och avstånd.
Finns det någon vinst/fördel/större säkerhet, om man i en stolpe med en 4Amp. "propp" ansluter en kanske 6 meters 2,5mm² kabel i stället för en 6 meters 1,5mm² kabel, som redan den har större aria än det egentligen behövs, och också duger bra på andra ställen där det sitter en 10Amp. eller t.o.m. en 13Amp. propp.
Om campingen har snålat med sin markkabel i förhållande till längden, och ev. har för klen kabel i förhållande till vad camparna gemensamt kan ta ut från stolpen och dess proppar.
Hur och varför skulle då min 2,5mm² kabel kunna skynda på utlösningsfaktorn vid problem, när redan en 1,5mm² kabel med råge täcker upp "min" 4Amp. propp, och på vilket ställe fördröjs utlösningsfaktorn.
Campingens långa kanske för klena matarkabel med för högt motstånd/impedans borde väl bara bromsa upp så att campingens matarkabel blir varm eller att huvudproppen till den kabeln får svårare att brista vid jättekortis.
Ja jag vet att det finns kraftigare proppar på många campingar och ännu kraftigare på vintercamping, men då börjar det bli mer avancerat än normal camping.
M. jättestor
v. h. från jobbig
JANKRO.
(Jag lovar att sluta fråga om kablar nu.)