• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ansl. av solcellsreg.?

Stellanova

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023
Vi har med hjälp av verkstad fått solpanel inkopplad. (Moove panel inkl. regulator)
Regulatorn har anslutits direkt till bodelsbatteriet ej till fabriksmonterat Electroblock Schaude EBL226C som är placerat bredvid bodelsbatteriet, är detta verkligen den bästa lösningen för att nyttja solcellen optimalt. Electroblocket har ju anslutningar för att ansluta solpanelen, som inte nyttjas. Tacksam för ev. synpunkter, vill ju att panelen nyttjas för alla funktioner, oxå underhållsladda bilbatteriet, Tacksam för synpunkter/råd.
:rolleyes:

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025
Sv: Ansl. av solcellsreg.?

Du ska koppla solpanelen via Schaudt LR 1218 solcellsregulator till ditt elblock. Då kan du även avläsa laddningen som solpanelen ger på panelen samt att den laddar även startbatteriet. Lycka till.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Fördelen med att koppla via elblocket med Schaudt LR 1218 är att det även laddar startbatteriet. Samt att du ser solpanelens ladd strömmen på panelen om du nu har amperemeter i panelen.

Om du nu inte köpt ett paket med denna regulator är det ingen katastrof.
LR 1218 är inte den bästa regulatorn, en MPPT är bättre.

Du skriver inte vilken regulator du har.

Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Den bästa lösningen baserat på vad? Alla tycker vi olika.
Precis som EPersson skriver så är det avläsningen som är fördelen med att koppla via EB. Har du en MPPT-regulator idag, så tycker jag det är bättre att gå direkt till batterierna (speciellt om kablarna är grova och kortare än att gå via EB). Det du tappar är uppladdning av startbatteriet.
Den bästa lösningen tycker jag är en C-Tek 250s Dual kopplad direkt till batterierna. Kompletterat med en Nasa BM-1. Då har man "allt"-

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag har en Votronic 240 MPPT som är kopplad direkt på bodelsbatterierna. Den laddar även startbatteriet när bodelen är fulladdad. Man kan ansluta en signalkabel till ebl om man vill ha laddningsstatus i bilens befintliga panel.
Regulatorn kan även styra över en kyl med automatik till eldrift om panelerna producerar överskott. Kan det bli bättre ;).

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

På min Ebl finns tre kontakter att ansluta regulatorn till (oavsett vilket märke regulatorn har).
Nr 1 är minuskabelns plats, nr 2 är pluskabel till att ladda startbatteriet, nr 3 är pluskabel till att ladda bodelsbatteriet.
Detta förutsätter att din regulator har två plusutgångar, de brukar ha det.
Då ser man på Amp mätaren hur mycket som laddas i respektive batteri.

Viktigt! Kontrollera på ditt elschema så det är likadant på din Ebl, men det brukar vara så.

Jag har bara en plusutgång på regulatorn därför kopplar jag bara in bodelsbatteriet, mitt bilbatteri laddar jag när jag kör, det räcker och behövs inget mera om man inte förbrukar nått från det när man står stilla.
/Leif

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Normalt finns 3 utgångar: in från solen, ut till batteriet och ut till förbrukning. Kan det vara plus till batteri o förbrukning (=2st +) som du menar?

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Jag kopplade MPPT regulatorn direkt till bodelsbatterierna. Pluskabeln är dragen genom en manuell omkastare, med detta kan jag enkelt slå över laddningen till startbatteriet om behov skulle uppstå, vilket sällan sker.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Den bästa lösningen baserat på vad? Alla tycker vi olika.
Precis som EPersson skriver så är det avläsningen som är fördelen med att koppla via EB. Har du en MPPT-regulator idag, så tycker jag det är bättre att gå direkt till batterierna (speciellt om kablarna är grova och kortare än att gå via EB). Det du tappar är uppladdning av startbatteriet.
Den bästa lösningen tycker jag är en C-Tek 250s Dual kopplad direkt till batterierna. Kompletterat med en Nasa BM-1. Då har man "allt"-

Har precis den lösningen på dubbla 92Ah AGM, vi har alltid mer ström än vi gör av med.

Peter :)

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Normalt finns 3 utgångar: in från solen, ut till batteriet och ut till förbrukning. Kan det vara plus till batteri o förbrukning (=2st +) som du menar?

Jag köpte inte någon med flera utgång, men när jag tittade på dem så uppfattade jag dubbla plusutgångar som möjlighet att ladda två enheter.
Om det inte är så så får man göra som Stig gjort, vilket är en enkel och bra lösning, koppla den kabeln som ska ladda bilbatteriet till Ebl kontakt 2. Då ser man laddningen i båda lägena.
/ Leif

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Vissa elblock klarar av att också ladda bilbatteriet, andra inte. Jag har haft en bil som laddade bilbatteriet när bobatteriet blivit fulladdat (med solregulatorn ansluten direkt till bobatteriet)

Stellanova

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023

Vi har med hjälp av verkstad fått solpanel inkopplad. (Moove panel inkl. regulator)
Regulatorn har anslutits direkt till bodelsbatteriet ej till fabriksmonterat Electroblock Schaude EBL226C som är placerat bredvid bodelsbatteriet, är detta verkligen den bästa lösningen för att nyttja solcellen optimalt. Electroblocket har ju anslutningar för att ansluta solpanelen, som inte nyttjas. Tacksam för ev. synpunkter, vill ju att panelen nyttjas för alla funktioner, oxå underhållsladda bilbatteriet, Tacksam för synpunkter/råd.
:rolleyes:

Tack för alla goda synpunkter och råd tyvärr är jag ganska okunnig i detta ämne, försöker förstå , min regulator är av fabrikat moove och har utgångar för att kunna ladda 2 st batterier men endast en utgång är utnyttjad till bodelsbatteriet, tyvärr har jag inget produktblad på svenska, enbart fransk

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tack för alla goda synpunkter och råd tyvärr är jag ganska okunnig i detta ämne, försöker förstå , min regulator är av fabrikat moove och har utgångar för att kunna ladda 2 st batterier men endast en utgång är utnyttjad till bodelsbatteriet, tyvärr har jag inget produktblad på svenska, enbart fransk

Kanske denna Moove?
Svenskt och allt.

http://www.kamafritid.fi/Documents/BRUKSANVISNINGAR/E30-32.01_Moove regulator.pdf

Stellanova

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
11488
Medlemskap
2023

Du ska koppla solpanelen via Schaudt LR 1218 solcellsregulator till ditt elblock. Då kan du även avläsa laddningen som solpanelen ger på panelen samt att den laddar även startbatteriet. Lycka till.

Det är ju den lösningen jag vill ha, det vore optimalt , följande utrustning är installerad.

Move solcell 100 W
Moove regulator för 2 batterier E30-32
Schaudt Led panel LT 313 A
Schaudt Elektroblock EBL 226 C + OVP

Undrar om det går att få den funktionen med bef. utrustning . Stig nämner en regulator som heter Schaudt 1218 vilken jag inte har.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hej!

Jag har Peak Power MPPT-regulator villket är det bästa att välja av inställningarna då jag inte har en aning själv någon som vet?

Inställningar
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Man kan ställa in tre olika parametrar genom att använda strömbrytaren som sitter under den lilla displayen uppe till höger på regulatorn.
1. Timerfunktion 1
2. Timerfunktion 2
3. Batterityp, slutet ( seald ), gele ( gel ) eller öppet blybatteri ( liquid )
Genom att trycka på strömbrytaren rullar man menyn, önskar man ändra på något värde hålls knappen nedtryckt ca 5 sek tills displayen börjar blinka. Med snabba tryck på knappen ändras värdena till önskad inställning. Efter ca 10 sek sparas inställda värden och displayen slutar blinka.
[/FONT]
[/FONT]För timerfunktion 1 gäller följande
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]0 = Ström ut så fort det blir skymmning ( ingen ström från panelen ), 10 min fördröjning.
1-15 = Ström ut motsvarande timmar efter skymmning.
16 = Test av systemet, samma som 0 ( noll ) fast utan fördröjning.
17 = Strömbrytaren används som på/av för att få ström ut till lasterna, djupurladdningsskydd.
[/FONT]
[/FONT]För timerfunktion 2 gäller följande
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]1-15 = Ström ut motsvarande timmar före soluppgång.
[/FONT]
[/FONT]OBS ! [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Om timer 1 är inställd på 0, 16 eller 17 är timer 2 ej aktiv.
PeakPower är förinställd på att natten är 10 tim, det tar ett antal dagar för den att lära sig den verkliga tiden och den anpassar sig efter årstiderna.

Mvh Pelle
[/FONT]
[/FONT]

Toppen