Vi har blivit med ny husbil. Det känns skönt att slippa alkoven som vi nästan aldrig använt och i stället få enkelsängar bak som vi tycker är bekvämare. Vi hämtade den, en Adriatik Coral S660SL, i Trollhättan fredagen den 23:e maj.

Direkt blev det en jungfrutur till Öckerö och brofästet till Fotö. Eftersom vi lämnade vår gamla bil i inbyte var det enkelt att ta med en del husgeråd, sängkläder mm för att klara en långhelg. Proviantering gjordes på vägen ut till skärgården och bäddmadrasser inhandlade vi när vi passerade IKEA på Hisingen.
Väl hemkomna efter en lyckad helg vidtog ett idogt arbete med att anpassa bilen till våra önskemål och sätt att resa. Det första jag tog itu med var att göra en passage mellan bodelen och den del av garaget som skulle bli hundkoja. Under de gångna månaderna innan leverans hade jag funderat en hel del och kommit fram till att det borde vara möjligt att bygga om trappan så att de nedersta trappstegen skulle gå att fälla upp när vi ville att hundarna skulle kunna komma in i bodelen.

Följaktligen angrep jag denna del med skruvmejseln i högsta hugg. Efter att ha demonterat varenda synlig skruv i trappområdet var det fortfarande omöjligt att rubba några av de ingående delarna. Det visade sig att allt var hopfogat med träpluggar tillsammans med skruvar. Jag fick ge upp huvudplanen och ta till reservplanen. Den gick ut på att demontera garderoben och några hyllfack som satt i väggen mellan garderob och garage. Samtidigt kunde jag ta bort en transformator till golvvärmen samt stuva undan det tillhörande kablaget. Golvvärme är inget som vi kommer att använda eftersom vi aldrig står vid 220V. Därmed sparade jag in 4kg last. Garderoben blev mindre men fullt funktionsduglig. En dörr gjorde jag av en bit plyfa som perforerades med ca 76mm hål så att hundarna skulle ha kontakt med oss även om de var instängda i hundkojan.
Dörren fick en dubbelfunktion, nämligen även som garderobsdörr när hundkojan var öppen. På så sätt är det ingen risk att någon hund skulle förirra sig in där och rumstera om bland kläderna.
Nästa projekt blev den lilla soffan, eller snarare fåtöljen, bakom passagerarsätet.
Den hade en fiffig konstruktion med tre olika funktioner. Förutom som ”fåtölj” hade den dels en utdragsfunktion för att skapa en extra säng ihop med soffan och bordet och dels kunna byggas om till ett bilsäte för färd baklänges med midjebälte och nackstöd. Inget av dessa extrafunktioner har vi något behov av. Stålkonstruktioner, nackstöd, sängutdrag och bälte demonterades
och ersattes med en 7mm plyfaskiva. På detta sätt sparade jag 17kg vikt. Välbehövliga kilon eftersom jag skulle ha ett extra batteri i denna soffa. Det väger 30kg och är ett identiskt 85Ah GEL-batteri som redan fanns i bilen. För att utnyttja utrymmet
maximalt flyttade jag EBL-enheten ett par centimeter vilket möjliggjorde att orginalbatteriet kunde få en bättre placering och det nya få en plats utefter ytterväggen. Ovanför det ena batteriet fick jag också plats med en 600W inverter, en säkringscentral för 12V extrautrustning samt två uttag, 12V respektive 220V. När jag ändå hade ute all utrustning i denna ”låda” passade jag på att dra kablar för 220V och 12V under det upphöjda golvet under bordet till den låda som finns utefter ytterväggen under bordet.
Under matbordet har Adria placerat en värmeväxlare med tillhörande fläkt. Ovanför denna finns en avlång låda där bordets iläggsskiva skall förvaras. Denna skiva bor numera i skafferiet. I stället har jag här placerat en liten strömuttagsenhet för 220V och 12V, två av vardera samt en strömbrytare och kontrollampa till invertern.
Anledningen är att jag vill ha möjlighet att kunna sitta vid bordet med laptoppen och vykortsskrivaren.
Nästa projekt var den höga smala garderoben vid köket. Den har vi inte behov av som klädförvaring. Jag har därför omvandlat den till kombinerat porslinsskåp och skafferi.
Nederst finns spår att skjuta in skärbräda, iläggsskiva, diskställ och stekpanna i.

Ovanför kommer en utdragbar hylla för koppar, skålar, assietter och tallrikar samt de kombinerade äggkopparna/nubbeglasen. En fast hylla har hållare för vin- och ölglas.
Allt är utskuret respektive hålsågat ur ett skummaterial som är lagom mjukt men ändå hårt nog att bearbetas med såg och kniv. Det hela avslutas med två vanliga hyllor för proviant mm. Vid gångjärnssidan satte jag upp en lång lysdiodslist och en mikrobrytare som tänder ljuset när dörren öppnas.
Det svåraste projektet var vår tavla som för tredje gången skulle sättas upp. Den är nämligen ett kärt minne från tiden för vår första husbil. Själva uppsättningen var inte särskilt svår, men jag skulle fram med el till tavelbelysningen.
Eftersom jag inte är förtjust i synliga sladdar så blev det lite problem. Väggen är nämligen till toaletten och det fanns inget att dölja sladden med, vare sig på framsidan eller baksidan. Jag fick helt enkelt ta bort den idiotiska handdukshängaren som fanns och bygga en specialanpassad dito som samtidigt kunde bli en kabelkanal. Jag hade lite tur och hittade ett lådhandtag och en bit anodiserat aluminiumrör i mina gömmor. En klädkrok i plast kom också väl till pass. Efter mycket mätande, fräsande i plasten och sågning kunde jag till slut få kabeln osynlig från tavlans plats till badrumsskåpets. Detta skåp fick jag ta loss för att kunna tråckla upp tråden till taket där jag kunde trä den igenom väggen till överskåpet över bordet. En strömbrytare avslutade det hela.
En kabelkanal som ser ut som en handdukshängare.
Ganska snart, det vill säga första natten vi sov i bilen, kom vi fram till att en liten hylla att lägga glasögon och nycklar på mellan sängarna vore inte fel. Eftersom jag också ville ha in en extra bilradio bak i bilen samt att vi ville ha plats för lite böcker fick det bli en kombinerad bokhylla, radiokonsol och prylhylla.
Svårigheten med alla byggen är materialavsaknad. Det går ju inte att knalla in på första bästa bygghandel och köpa en bit plywood med rätt mönster på ytskiktet. Därför fick jag knycka några hyllskivor som låg ovanför kombipannan bredvid garaget. När vi ändå är i garaget så skulle hundarna få sin hundkoja. Det blev en upphöjd del för hundarna med plats för campingbord och två stolar under samt bakom en mellanvägg en förrådsdel för allt mellan vattenkanna och reservsäkringar.

Ibland undrar jag över de som projekterar en ny husbil. Hur tänker de? Provar de sina alster själva? Antagligen inte. Vi har en köksbänk med spisen till vänster och diskhon till höger. Eftersom jag skruvat isär stora delar av inredningen så vet jag att det finns en anledning till dessa placeringar. Det har att göra med kylskåpshöjder, hjulhusplaceringar och måtthushållning. Men varför placeras vattenkranen till vänster om diskhon?
Kanske bra för de som är vänsterhänta? Men det är inte bra för oss som är högerhänta. Vi håller diskborsten med högerhanden och porslinet med vänster hand. När vi så skall skölja så måste vi antingen byta hand eller öppna kranen med höger hand korslagd över den vänstra som håller exempelvis ett glas som skall sköljas. Idiotiskt, kort och gott! Därför har jag monterat en ny vattenkran på höger sida om diskhon, tagit bort glaslocket som bara var i vägen samt ersatt den gamla blandaren med en diskmedelspump. Nu är det mycket enklare att diska.

Skall man ha ett barskåp? Det är kanske inte det mest nödvändiga i en husbil men en kul grej är det. Finns det dessutom ett skåp som är tänkt för TV som vi inte skall ha så är det lätt hänt att det blir ett barskåp av det. Lite överblivet skivmaterial och det fina skummaterialet blev till slut detta:

Kanske det kommer en automatisk belysning också så småningom. Men det blir nog inte blå lysdioder, möjligen vita eller varför inte gula?
Något som jag som ickerökare alltid förvånas över i bilar är dessa cigarettändare som verkar vara obligatoriska. Nu har jag bytt ut denna samt det intilliggande eluttaget mot två lika som dessutom hämtar kraften från bodelsbatteriet.
Den vanliga bilradion blev också inkopplad på denna ledning när jag ändå var i farten.
Med detta så börjar bilen bli som vi vill ha den. Mattan är tillskuren och på plats,
vatten påfyllt och dieseltanken full. Nu är det bara att vänta på att semestern kan börja. En och annan kort tur skall vi väl hinna med så att eventuella fel och brister kan upptäckas eller kanske några finurliga inredningsidéer som kan förverkligas.

Direkt blev det en jungfrutur till Öckerö och brofästet till Fotö. Eftersom vi lämnade vår gamla bil i inbyte var det enkelt att ta med en del husgeråd, sängkläder mm för att klara en långhelg. Proviantering gjordes på vägen ut till skärgården och bäddmadrasser inhandlade vi när vi passerade IKEA på Hisingen.
Väl hemkomna efter en lyckad helg vidtog ett idogt arbete med att anpassa bilen till våra önskemål och sätt att resa. Det första jag tog itu med var att göra en passage mellan bodelen och den del av garaget som skulle bli hundkoja. Under de gångna månaderna innan leverans hade jag funderat en hel del och kommit fram till att det borde vara möjligt att bygga om trappan så att de nedersta trappstegen skulle gå att fälla upp när vi ville att hundarna skulle kunna komma in i bodelen.

Följaktligen angrep jag denna del med skruvmejseln i högsta hugg. Efter att ha demonterat varenda synlig skruv i trappområdet var det fortfarande omöjligt att rubba några av de ingående delarna. Det visade sig att allt var hopfogat med träpluggar tillsammans med skruvar. Jag fick ge upp huvudplanen och ta till reservplanen. Den gick ut på att demontera garderoben och några hyllfack som satt i väggen mellan garderob och garage. Samtidigt kunde jag ta bort en transformator till golvvärmen samt stuva undan det tillhörande kablaget. Golvvärme är inget som vi kommer att använda eftersom vi aldrig står vid 220V. Därmed sparade jag in 4kg last. Garderoben blev mindre men fullt funktionsduglig. En dörr gjorde jag av en bit plyfa som perforerades med ca 76mm hål så att hundarna skulle ha kontakt med oss även om de var instängda i hundkojan.

Dörren fick en dubbelfunktion, nämligen även som garderobsdörr när hundkojan var öppen. På så sätt är det ingen risk att någon hund skulle förirra sig in där och rumstera om bland kläderna.
Nästa projekt blev den lilla soffan, eller snarare fåtöljen, bakom passagerarsätet.

Den hade en fiffig konstruktion med tre olika funktioner. Förutom som ”fåtölj” hade den dels en utdragsfunktion för att skapa en extra säng ihop med soffan och bordet och dels kunna byggas om till ett bilsäte för färd baklänges med midjebälte och nackstöd. Inget av dessa extrafunktioner har vi något behov av. Stålkonstruktioner, nackstöd, sängutdrag och bälte demonterades

och ersattes med en 7mm plyfaskiva. På detta sätt sparade jag 17kg vikt. Välbehövliga kilon eftersom jag skulle ha ett extra batteri i denna soffa. Det väger 30kg och är ett identiskt 85Ah GEL-batteri som redan fanns i bilen. För att utnyttja utrymmet

maximalt flyttade jag EBL-enheten ett par centimeter vilket möjliggjorde att orginalbatteriet kunde få en bättre placering och det nya få en plats utefter ytterväggen. Ovanför det ena batteriet fick jag också plats med en 600W inverter, en säkringscentral för 12V extrautrustning samt två uttag, 12V respektive 220V. När jag ändå hade ute all utrustning i denna ”låda” passade jag på att dra kablar för 220V och 12V under det upphöjda golvet under bordet till den låda som finns utefter ytterväggen under bordet.
Under matbordet har Adria placerat en värmeväxlare med tillhörande fläkt. Ovanför denna finns en avlång låda där bordets iläggsskiva skall förvaras. Denna skiva bor numera i skafferiet. I stället har jag här placerat en liten strömuttagsenhet för 220V och 12V, två av vardera samt en strömbrytare och kontrollampa till invertern.

Anledningen är att jag vill ha möjlighet att kunna sitta vid bordet med laptoppen och vykortsskrivaren.
Nästa projekt var den höga smala garderoben vid köket. Den har vi inte behov av som klädförvaring. Jag har därför omvandlat den till kombinerat porslinsskåp och skafferi.

Nederst finns spår att skjuta in skärbräda, iläggsskiva, diskställ och stekpanna i.

Ovanför kommer en utdragbar hylla för koppar, skålar, assietter och tallrikar samt de kombinerade äggkopparna/nubbeglasen. En fast hylla har hållare för vin- och ölglas.

Allt är utskuret respektive hålsågat ur ett skummaterial som är lagom mjukt men ändå hårt nog att bearbetas med såg och kniv. Det hela avslutas med två vanliga hyllor för proviant mm. Vid gångjärnssidan satte jag upp en lång lysdiodslist och en mikrobrytare som tänder ljuset när dörren öppnas.
Det svåraste projektet var vår tavla som för tredje gången skulle sättas upp. Den är nämligen ett kärt minne från tiden för vår första husbil. Själva uppsättningen var inte särskilt svår, men jag skulle fram med el till tavelbelysningen.

Eftersom jag inte är förtjust i synliga sladdar så blev det lite problem. Väggen är nämligen till toaletten och det fanns inget att dölja sladden med, vare sig på framsidan eller baksidan. Jag fick helt enkelt ta bort den idiotiska handdukshängaren som fanns och bygga en specialanpassad dito som samtidigt kunde bli en kabelkanal. Jag hade lite tur och hittade ett lådhandtag och en bit anodiserat aluminiumrör i mina gömmor. En klädkrok i plast kom också väl till pass. Efter mycket mätande, fräsande i plasten och sågning kunde jag till slut få kabeln osynlig från tavlans plats till badrumsskåpets. Detta skåp fick jag ta loss för att kunna tråckla upp tråden till taket där jag kunde trä den igenom väggen till överskåpet över bordet. En strömbrytare avslutade det hela.

Ganska snart, det vill säga första natten vi sov i bilen, kom vi fram till att en liten hylla att lägga glasögon och nycklar på mellan sängarna vore inte fel. Eftersom jag också ville ha in en extra bilradio bak i bilen samt att vi ville ha plats för lite böcker fick det bli en kombinerad bokhylla, radiokonsol och prylhylla.

Svårigheten med alla byggen är materialavsaknad. Det går ju inte att knalla in på första bästa bygghandel och köpa en bit plywood med rätt mönster på ytskiktet. Därför fick jag knycka några hyllskivor som låg ovanför kombipannan bredvid garaget. När vi ändå är i garaget så skulle hundarna få sin hundkoja. Det blev en upphöjd del för hundarna med plats för campingbord och två stolar under samt bakom en mellanvägg en förrådsdel för allt mellan vattenkanna och reservsäkringar.

Ibland undrar jag över de som projekterar en ny husbil. Hur tänker de? Provar de sina alster själva? Antagligen inte. Vi har en köksbänk med spisen till vänster och diskhon till höger. Eftersom jag skruvat isär stora delar av inredningen så vet jag att det finns en anledning till dessa placeringar. Det har att göra med kylskåpshöjder, hjulhusplaceringar och måtthushållning. Men varför placeras vattenkranen till vänster om diskhon?

Kanske bra för de som är vänsterhänta? Men det är inte bra för oss som är högerhänta. Vi håller diskborsten med högerhanden och porslinet med vänster hand. När vi så skall skölja så måste vi antingen byta hand eller öppna kranen med höger hand korslagd över den vänstra som håller exempelvis ett glas som skall sköljas. Idiotiskt, kort och gott! Därför har jag monterat en ny vattenkran på höger sida om diskhon, tagit bort glaslocket som bara var i vägen samt ersatt den gamla blandaren med en diskmedelspump. Nu är det mycket enklare att diska.

Skall man ha ett barskåp? Det är kanske inte det mest nödvändiga i en husbil men en kul grej är det. Finns det dessutom ett skåp som är tänkt för TV som vi inte skall ha så är det lätt hänt att det blir ett barskåp av det. Lite överblivet skivmaterial och det fina skummaterialet blev till slut detta:

Kanske det kommer en automatisk belysning också så småningom. Men det blir nog inte blå lysdioder, möjligen vita eller varför inte gula?
Något som jag som ickerökare alltid förvånas över i bilar är dessa cigarettändare som verkar vara obligatoriska. Nu har jag bytt ut denna samt det intilliggande eluttaget mot två lika som dessutom hämtar kraften från bodelsbatteriet.

Den vanliga bilradion blev också inkopplad på denna ledning när jag ändå var i farten.
Med detta så börjar bilen bli som vi vill ha den. Mattan är tillskuren och på plats,

vatten påfyllt och dieseltanken full. Nu är det bara att vänta på att semestern kan börja. En och annan kort tur skall vi väl hinna med så att eventuella fel och brister kan upptäckas eller kanske några finurliga inredningsidéer som kan förverkligas.