Ja en bra surfplatta med bra appar är nog minst lika bra, min har 10,8" skärm så säkert samma storlek. Att ha en pekfunktion ända till kanten gör att man inte kan hålla i den eftersom man oavsiktligt kommer åt funktioner.
Sen har jag kommit fram till att visserligen är en stor platta bättre men risken är att man i huvudet tänker tv och tittar mindre på vägen -verkligheten. Det förefaller att hjärnan fungerar så.
En mobil på 6" eller en liten surfplatta fungerar säkert lika bra jag har provat alla varianter. Ibland alla på en gång.
Det viktigaste är programvaran och att ljusstyrkan är tillräcklig när solen skiner och har en bra automatisk reglering. Ett bra ljud är också viktigt. I personbilen har jag en äldre samsung J3 mobil som bara fungerar som gps utan simkort. den har 5" skärm och fungerar utmärkt. Det jag saknar är att man skulle vilja kunna sitta med datorn och husbilsplatser och google maps och sen skicka hela planeringen trådlöst till mobilens gps eller surfplatta. Då kunde man sitta en stund på kvällen och planera hela nästa dag och få den direkt till gps så att man nästa dag har allt klart utan krångel med olika appar.
Sen priset motsvarar inte det man får verkar det som men har man en husbil för 1 miljon så kanske man kan stå ut med det. Sen har jag ett horn i sidan till Garmin sedan länge och tomtom köpte jag för några år sedan nästan helt ny och den var så jobbig att jag sålde den fort, de gamla var bättre.
Har aldrig gillat att peka på skärmen man kladdar på den och det blir inexakt, mycket bättre med en mouse eller liknande.
Fast har upplevt problem med bluetoth eftersom det inte verkar som om det inte stöds fullt ut.