• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Annorlunda husdjur

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jag har hunnit med 1. grodor (från yngelstadiet i terrarium) i 8-årsåldern 2. Sötvattensköldpaddor 12 st (akvarium 600 liter) i 21-30 årsåldern,
3. Två katter och sen inget alls under många år, varefter en varelse dök upp på sensommaren och blev kvar i flera månader men nyligen har försvunnit, till viss sorg och saknad.
Helt asocial, men pålitlig och nyttig, orsakade inga besvär och satt oftast på samma plats, försvann någon vecka men återkom till samma plats, eller åt upp sin bostad och tillverkade en ny.
Gissa vad??

Under tiden presenterar jag bild på en crysemus scripta (vattenpadda) -verkligt trevliga, personliga och snabba både i vatten och på land:
Denna fick namnet Emma!

Emma.JPG
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Kul att ni gillar Emma. Endel av såna kan bli hur tama som helst. Jämfört med tex kärrsköldpaddan är de klart trevligare. Hade även en sån i samma akvarium och den var alltid aggressiv mot de andra. De här kommer från södra USA och norra Mexico men har brett ut sig bl.a. genom att folk plockat hem dem och sen tröttnat och släppt ut dem, illa nog.
Scripta är världens populäraste sköldpadda som husdjur. De behöver ett landområde i akvariet och går gärna upp och "solar" sig under lampan. Jag hoppades på tillökning men det lyckades inte.
Hanarna drabbades av ögonproblem så man fick försöka med ögondroppar.
De dog pga svält då de såg dåligt.
Detta var många år sen.

Det hemliga lilla djuret som bosatte sig i vårt kök utan att betala hyra eller ens fråga, kommer kanske däremot att väcka avsky.
Men denna sort är väldigt oförarglig och angriper inte människor.
Han/hon minskar antalet pyttesmå flugor som jag haft svårt att få bukt med.
Jag har aldrig förut gillat såna här..
Så här ser den ut, och fick namnet Algobert.
(kan inte förklara varför)

Spindeln Algobert.jpg
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
De brukar ha ett kors på ryggen som syns olika mycket.
Det är en korsspindel.

De som folk tycker är mycket obehagliga här i landet är hoppspindeln.
Den ser ut som en trist husspindel med långa ben.
Korsspindeln har korta, kraftigare ben och kan röra sig oerhört snabbt över sitt nät.
Kul att se både när den spinner nytt, eller äter upp nätet och flyttar.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
På gården vi ägde fanns i hydrofonkällaren några ganska stora kraftiga spindlar. Några nät byggdes aldrig däremot byggde den påsar som hängde ned från taket där den lade ägg. Efter ett tag kläcktes äggen och det blev hur många ytterst små spindlar som helst. Dessa blev uppätna så småningom och antalet stora spindlar blev aldrig fler än tillgången på flugor och andra småkryp tillät.

Källaren hölls fri från all annan ohyra.

Nu är gården såld och jag tror de nya ägarna lät den renhållningsapparaten vara ifred.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
På gården vi ägde fanns i hydrofonkällaren några ganska stora kraftiga spindlar. Några nät byggdes aldrig däremot byggde den påsar som hängde ned från taket där den lade ägg. Efter ett tag kläcktes äggen och det blev hur många ytterst små spindlar som helst. Dessa blev uppätna så småningom och antalet stora spindlar blev aldrig fler än tillgången på flugor och andra småkryp tillät.

Källaren hölls fri från all annan ohyra.

Nu är gården såld och jag tror de nya ägarna lät den renhållningsapparaten vara ifred.

Ja de valde hydrofonkällaren för att få rätt luftfuktighet.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Kul en annan har ju varit "nörd" på akvariefisk från amazonas O de bästa fiskarna får man ju själv åka över o hämta. :)100.jpg
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Kul en annan har ju varit "nörd" på akvariefisk från amazonas O de bästa fiskarna får man ju själv åka över o hämta. :)
Skvalpskyddat akvarium i husbilen?
De rödörade sötvattenpaddorna var belagda med importförbud under den tiden jag hade såna pga risk för salmonella. Jag köpte mina i zoobutik eller privat.
 
Toppen