• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Annorlunda batteribank

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
I min hb har tillverkaren gjort en annorlunda [ tror jag ] batteribank.
I stället för 1 eller 2 batterier har de byggt in 32 st 7 Amp batterier.
24 under fönsret i dinetten och 8 vid hjulhuset under kylskåpet.
Problemet kommer väl när det är dags att byta ut batterierna.
Klas

Bilagor

• 20120425_175343.jpg
    20120425_175343.jpg
    494,6 KB · Visningar: 40
  • 20120425_175313.jpg
    20120425_175313.jpg
    1,6 MB · Visningar: 25

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Annorlunda batteribank

En mulighet kunne være å benytte 4 enkeltceller LiFePO4 eller LiFeYPO4 som du seriekobler. Sørg for at de er balanserte før montering = ladet til samme nivå - minst 3,6V maks 3,7. Bruk grov kabel med påpressede kontakter mellom cellene om du ikke har plass til å bygge en pakke.

Komplette "12V" LiFe-batterier kan være en mulighet, finnes i flere marin-shops i Tyskland. Disse er små i fysisk dimensjon men store på strøm.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Annorlunda batteribank

Hej, svårt att säga vad som är bäst :).

Men om du vill ha koll på vilka batterier som är ok. och vilka som är kassa så skulle du ha en intelligent laddare typ en som används innom modellflyget (kanske går att låna en av någon, kostar från ca 400:- och uppåt beroende på hur intelligent den är).
Där kan man välja bat.typ, och cykla batteriet en eller flera gånger. Man kan därefter läsa av hur mycket man får ut, och får in, i varje batteri (ett i taget, men laddaren klarar sig själv och har minne inbyggt).
När du har gått genom alla batterier så vet du vilka som är kass, dåliga, skapliga, bra o.s.v. och då kan det kanske vara lättare att ta ett beslut.

M.v.h. JANKRO.

Toppen