• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ang. Go-box

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Ang. Go-box

Verkar lockande om man bara ser till Österrike men mindre lockande när man tittar på priset över Öresundsbron.

Visa bilaga 82737

Varför uttalar Du dig om prisjämförelsen utan att kolla fakta?!
SnabbTurs avgiften gäller bara om man kör Ut o Hem inom sex timmar och dessutom bara mellan 17.00-24.00 på vardagar, men dygnet runt på helgerna.

/Stefan

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Tror han tänkte på priset som står gällande Easygo och är ju givetvis dyrare om man inte redan har en dosa för Bropass som jag redan anskaffat, men har tänkt mig och knyta min Easygo+ dosa till Bropass avtalet men går inte det får jag köra med båda dosorna beroende på situation.

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

Varför uttalar Du dig om prisjämförelsen utan att kolla fakta?!
SnabbTurs avgiften gäller bara om man kör Ut o Hem inom sex timmar och dessutom bara mellan 17.00-24.00 på vardagar, men dygnet runt på helgerna.

/Stefan

??? Ja varför gör du det?
Läs vänligen det som normalt gäller oss, jag betalar idag 366:- enkelresa med HB över 6 meter med vanligt brobizz införskaffat via HBK.
Som du kanske kan utläsa kostar denna resa 780:- med EASYGO.
Hoppas verkligen att det sen går att knyta ihop dessa båda för att få det bättre priset.

Mvh

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

hej,ang. Go- box kan jag medd. att det är inte alls så enkelt som vissa påstår att köpa en på en mack. Glöm det som vissa experter påstår.Larsulla i Euran.:music-icon:

Vi upplevde det lätt!!
Här är en enkel beskrivning hur man gör

Gå in på denna hemsida https://www.go-maut.at/portal/faces/pages/common/portal.xhtml

Välj engelska och "go too point of sale" där hittar du en karta med försäljningsställen.

I övrigt så finns en hel del annan information på sidan.

Viktigt när man köper Go-box är att ha med det blåa regbeviset. Man måste även ange om man har 2 eller 3 eller fler axlar på fordonet. Ytterligare viktig sak är att boxen är aktiverad och att man faxar in det blå regbeviset. Man får även instruktionerna på svenska.

Vi betalade med kort 150 euro .. När vi lämnade Österrike OS-året lämnade vi tillbaka goboxen på en mack på tyska sidan. Fick alla pengar utom 7euro inbetalt på kontot (tillbaka på kortet) inom 5 minuter. (7 euro var det vi spenderat på motorväg)

Hoppas det verkar lite enklare nu. :yes:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    305,7 KB · Visningar: 5

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

??? Ja varför gör du det?
Läs vänligen det som normalt gäller oss, jag betalar idag 366:- enkelresa med HB över 6 meter med vanligt brobizz införskaffat via HBK.
Som du kanske kan utläsa kostar denna resa 780:- med EASYGO.
Hoppas verkligen att det sen går att knyta ihop dessa båda för att få det bättre priset.

Mvh

Vid ansökan om ett EasyGo avtal erbjuds man att knyta det till befintligt BroPass avtal och då får man en "EasyGo+ och Brobizz+" programmerad box.
Ett sånt kopplat avtal ger samma avgift (366,- SEK) som en vanlig Brobizz box.

Hälsningar
Stefan

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Vid ansökan om ett EasyGo avtal erbjuds man att knyta det till befintligt BroPass avtal och då får man en "EasyGo+ och Brobizz+" programmerad box.
Ett sånt kopplat avtal ger samma avgift (366,- SEK) som en vanlig Brobizz box.

Hälsningar
Stefan

Easygo och Easygo + är ju inte riktigt samma avtal så inget förväxlas här, Easygo avtalet knyts automatiskt till en Brobizz från Öresundsbron, innebär att man kan använda den genom alla Nordiska länder såsom för färjor, broavgifter och vägavgifter i Norge (gäller även bilar under 3500kg) men inte till motorvägsavgifter i Österrike, ett Easygo + avtal är ett helt separat avtal och kan i nuläget inte tecknas med något svenskt företag och inte knytas till den Brobizz man fått från Öresundsbron då den Brobizz man får gällande Easygo+ innehåller mer fordonsdata såsom antal axlar, miljöklass osv. Sen ska man kunna knyta den Brobizz man fått från exempelvis Brobizz A/S med Easygo + avtalet till det Bropass avtal man har med Öresundsbron för att slippa ha fler Brobizzar, detta har jag inte gjort än men ska kolla imorgon. Om det inte går innebär det att jag praktiskt får ha två Brobizzar i bilen, och om det går behöver jag bara en, den från Brobizz A/S då med Easygo+ funktionerna, men fortfarande måste jag då ha två avtal hur som helst, ett Bropass med Öresundsbron och ett Easygo+ med Brobizz A/S. Men det är kanske det du är inne på Stefan.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Jag har sedan många år tillbaka en vanlig Brobizz box som jag använder i min personbil dvs. jag har ett aktivt BroPass avtal.
Jag behöver fortsättningvis denna boxen eftersom jag kör en hel del i tjänsten och vill bli debiterad korrekt på broarna och i Norge.

Till detta befintliga BroPass avtal har jag knutit mitt EasyGo+ avtal och fick därmed Brobizz+ funktionen också i min nya box, men för husbilen.

Jag har alltså två boxar pga av att jag har två helt olika fordon ur ett avgiftsperspektiv.

Hälsningar
Stefan

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Och då ska jag väl svara på hur det gick för mig, jag kan inte lägga till en Brobizz från annan leverantör till mitt befintliga Bropass, det jag redan har med en Öresunds Brobizz, utan här får man i så fall säga upp sitt befintliga Bropass avtal och returnera Brobizzen från Öresundsbron och skapa ett nytt Bropassavtal kopplat med Easygo+ bizzen från Brobizz A/S, alternativt betala för 2 Bropass avtal á 325 kr året om man nu vill ha två Brobizzar varav en då är från annan leverantör. Men hade jag nu inte haft någon Brobizz tidigare hade tillvägagångssättet varit följande: Skaffat en Easygo+ Bizz från Brobizz A/S (om jag då inte åker över Öresundsbron utan bara vill ha den för andra avgifter, inte göra något mer) och om jag vill ha ett bättre pris över Öresundsbron skapa ett Bropass avtal via Öresundsbrons hemsida med denna Brobizzens nr, då är det som jag vill ha det, dvs 1 brobizz för broarna i Norden inkl Bropassavtal för Öresundsbron, Scandlines färjor, Norges vägavgifter samt motorvägsavgifterna i Österrike och förhoppningsvis mer framöver :) Och det sistnämnda är nu så jag fått till det, dvs 1 brobizz och ett bropass avtal á 325 kr per år, första året gratis via detta Hbk medlemskap :)

Lena o Lennart W

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
8944
Medlemskap
2025

Tack för svaret! Då vågar man rulla neråt. Har beställt dekal på miljözoner som tydligen behövs i Tyskland.:music-icon:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

En nackdel om man behåller Goboxen för att använda vid resor i framtiden, är att insatta pengar på kontot måste användas inom
24 månader.
Detta enligt vad jag har kunnat utläsa på kvittot man får när man fyllt på kontot med nya pengar.
Så det gäller att inte ha för mycket på kontot, eller lämna tillbaka boxen efter var resa.
Krister.

S

Sören-6830

Guest

Så skönt det är att utan Go-Box (väger 4,5 ton) kunna passera genom Österrike på vackra vägar.
Man kanske vinner ett par timmar eller så med Box men man behöver väl inte ha bråttom.
Flera fina vägförslag finns ju beskrivna här på forumet.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Både Österrike och Slovenien är enkla länder att passera på gratisvägar.
Tog ut en GoBox för några år sedan för att prova men den lämnades tillbaka på hemvägen.
Har aldrig ångrat det.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Gobox ( för bilar över 3.5 ton)och vinjette ( för bilar under 3.5 ton) gäller ENDAST betalvägarna som då är motorvägar (ofta med högt staket så man inget ser)

De vackra övriga vägar är GRATIS ! Vi var i Österrike i 3 veckor och spenderade alltså 7 euro. Men vi hyrde goboxen IFALL vi skulle vilja köra på en betalväg :)

Det är alltså inga problem att köra i Österrike utan både gobox och viljette, kräver dock lite mer planering.

Toppen