• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ang. Go-box

larsulla

HBK Medlem
Kommun
Glommen
HBK-Nr
7358
Medlemskap
2025
hej,ang. Go- box kan jag medd. att det är inte alls så enkelt som vissa påstår att köpa en på en mack. Glöm det som vissa experter påstår.Larsulla i Euran.:music-icon:

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Ang. Go-box

Instämmer till fullo!

Det var ett äventyr innan vi fick tag på en i somras!

Bedrövligt!:mad:

F

F.d. 25520

Guest

Hej,
Utan att veta dina erfarenheter så kan jag bara referera till mina egna. I somras åkte vi in i Österrike från Tyskland vid Garmich Partenkirchen. På en Bundesstrasse strax innan gränsen fanns sista tyska bensinmack, denna skyltade med Go box. Stannade och ville köpa en dylik. Inga som helst problem. Jag behövde visa registreringsbevis, körkort och kunde betala med kort. Han frågade vart vi skulle, meddelade att minsta avgift var 59EUR oxh att det var 5EUR i pant på boxen. Han påpekade nogsamt att vi var tvungna att inom en månad skicka in en kopia på registreringsbeviset till info@asfinag.at för att slippa böter.
Efter utresa sålde jag tillbaks Go boxen vid gränsen mot Tyskland på motorvägen innan Lindau. Fick resterade pengar insatta på kortet igen.
Hur smidigt som helst.

Bengt

Senast redigerad av en moderator:

larsulla

HBK Medlem
Kommun
Glommen
HBK-Nr
7358
Medlemskap
2025

Hej Bengt! Intressant.Vi körde utan box på vägen ner,på gratis vägar skall påpekas.Anl.var att vi efter 5 försök inte kunde få köpa någon box. dom mackar vi frågade på hade inga att sälja. På hem vägen var det samma visa.Först när vi kom till gränsen fick vi tag i en,på tullstationen.Efter uppvisande av reg.papper fick vi bet 75 euro +5 för boxen. Jag har kvar min box till kommande resor.

F

F.d. 25520

Guest

Larsulla,

trist att råka ut för oönskade händelser som skapar otrivsel och ändrade semesterplaner. Nästa år kommer vi att köra"omvägen" via Schweitz istället. Där kostar det 40 CFR för perioden 1/12--31/1 för oss alla oavsett vikt. Tillkopplad släp ger dock dubbel avgift. Go box systemet är ett dyrbart sätt att förflytta sig till sydligare breddgrader.

//Bengt

F

F.d. 26847

Guest

Larsulla,

trist att råka ut för oönskade händelser som skapar otrivsel och ändrade semesterplaner. Nästa år kommer vi att köra"omvägen" via Schweitz istället. Där kostar det 40 CFR för perioden 1/12--31/1 för oss alla oavsett vikt. Tillkopplad släp ger dock dubbel avgift. Go box systemet är ett dyrbart sätt att förflytta sig till sydligare breddgrader.

//Bengt

De 40 SFR er kun for vogne under 3500 kg.

Over 3500 kg er der andre regler.
Der er ikke betalingsfrie veje for vogne over 3500 kg. hverken landeveje eller motorveje
Du kan købe et 10-turs "kort" som dækker 10 valgfrie dage i 1 år fra købsdato til ca 35 €
eller
du kan købe et 7 dage samlet til ca 25 €

vh
Carsten

F

F.d. 25520

Guest

Carsten,
det är möjligt att du har rätt, dock visade jag registeringsbevis och påtalade vikten för försäljningsstället i Schweitz. Det var 40 CFR som gällde om man inte hade tillkopplat släp. Ska kanske tillägga att det var i tullen vi köpte vinjetten.

//Bengt

F

F.d. 26847

Guest

Hej Bengt.

Som jeg ser det, så har personen ved salgs stedet givet dig forkerte oplysninger.

Du kan være glad for du ikke blev stoppet i kontrol.

Bøden i Schweitz for forkert vignette eller papirer er 500 €

vh

Carsten

F

F.d. 25520

Guest

Carsten,

jo man tackar! har förkovrat mig lite sedan förra svaret, du lämnar samma uppgifter som Motormännes sammanställning. Det gäller att vara väldigt väl påläst för alla fallgropar som finns på vägarna!!?

vh
Bengt

F

F.d. 50037

Guest

:twitcy::twitcy:En liten berättelse att det inte är så enkelt.
Vi kom söderifrån och skulle igenom Karwankentunneln från den Slovenska sidan till Österike 7.864 m.Vi är två bilar, frågar vid tullstationen om dom visste var vi kunde köpa Go-Box, längre fram blev svaret vid gränsstationen.Vi kommer fram till en kiosk där dom sålde vinjetta, damen vi frågade svarade jo på andra sidan tunneln direkt till höger, äntligen en som visste. Vi betalade tunnelavgift och åker igenom mot Österrike och sen upp till höger till något som var en liten vägrestaurang, visst man sålde vinjetta men ej Go-Box det måste Ni göra innan tunneln på andra sidan. Vi åker tillbaka 7.864 m och vi får krångla oss runt så vi åter kommer till gränsstationen i Slovenien. Denna gång parkerar vi och går runt och rycker i massa dörrar det finns ingen personal där.Till slut hittar vi en gubbe som säger att vi kan köpa G-Box på andra sidan tunnel Ok !? Vi kommer till samma gränsvakt som lurat oss en gång tidigare och vi får betala tunneavgift en gång till, dock bad han om ursäkt. Då kör vi 7.864 m en gång till (den tredje) mot Österrike
Men inte hittar vi någon som säljer Go-Box. Nu fick det bli små vägar istället klockan började bli mycket. Väl framme vid en ställplats så träffade vi en tysk en van busschaufför han sa "Ni skall stanna vid någon stor mack där det står massa lastbilar då hittar Ni säkert försäljning áv Go-Box". Jag kan tillägga att det var första gången vi åkte i Österike med tyngre husbilar men varför skall det vara så svårt ? Borde finnas någon form av vinjetta för tyngre husbilar och Go-Box för yrkestrafik.
Kenth

Lena o Lennart W

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
8944
Medlemskap
2025

Hej!
Försöker få fram fakta om GO BOX.
Måste man ha GO BOX om man åker till Italien via Frankrike alltså inte genom Österrike med en husbil som är tyngre än 3500 kg?
Är det någon som vet något om dekalen i Tyska städer där de har infört "Umweltzonen"?

Det verkar ju vara ett regelverk om dessa GO BOXAR som är omöjligt att greppa!:music-icon:Lena

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

Gobox är bara för Österrike, dekalen köper du på en TÜV station, 5€.

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Go Box gäller enbart Österrike. i Frankrike och Italien kan vägavgifter betalas med kontanter eller kreditkort.

Miljömärket i Tyskland krävs för att få köra i vissa städers centrala delar.
Skaffas enkelt på en Dekra station, kostar 5 Euro.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Go-Box är ett krav i Österrike för alla fordon med totalvikt >3500 kg.
Finns avgiftsfria vägar också...

Det finns fr.o.m. i år ett mkt bättre alternativ till Go-Box för oss Skandinaver dvs. EasyGo+ Brobizz boxen som Brobizz A/S i Köpenhamn säljer.
Med EasyGo boxen kan vi betala vägavgifter i Danmark, Norge, Sverige och Österrike och broavgifterna över Stora Bält och Öresund.

Bekvämt att sköta allt med en box och ambitionerna med EasyGo systemet är långsiktigt att ansluta flera Europeiska länders vägavgiftshantering.

/Stefan

F

F.d. 29925

Guest

Egentligen helt otroligt man kan inom EU komma överens om hu mycket böj det får vara på en naturlig växt, gurkan. Men att ha gemensamma regler för den gemensamma trafiken verka vara svårare.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Hej!
Försöker få fram fakta om GO BOX.
Måste man ha GO BOX om man åker till Italien via Frankrike alltså inte genom Österrike med en husbil som är tyngre än 3500 kg?
Är det någon som vet något om dekalen i Tyska städer där de har infört "Umweltzonen"?

Det verkar ju vara ett regelverk om dessa GO BOXAR som är omöjligt att greppa!:music-icon:Lena

Det är rätt det som skrivs i inläggen ovan men du kan även beställa den tyska miljödekalen i förväg av Dekra här hemma. Då kostar det 185 kr, lite dyrare men å andra sidan så är allt klappat och klart den dagen ni startar semesterresan. Gå in på DEKRA in Sweden - DEKRA och läs under miljödekal så får du all info.

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Ja jag har precis gått igenom cirkeln för att få min husbil färdig för Italien resan i sommar, dvs anskaffat mig en miljödekal från Dekra efter tips från SirMclain via deras hemsida samt beställt en EasyGo + bizz från Brobizz A/S i Danmark, hade mailkontakt med dom och var mycket tillmötesgående, min bil har ingen miljöklass i registreringsbeviset så vart en del mail innan dom kunde utfärda en EasyGo+ dosa till den, först efter att jag fått miljödekalen som var utfärdad på mitt Reg Nr och scannat och mailat över den sände dom mig en dosa. Nu har jag även kontaktat Hymercenter för att se om jag kan få med miljöklassen i reg beviset med då det säkert underlättar vid en ev poliskontroll där nere.

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025

Ja jag har precis gått igenom cirkeln för att få min husbil färdig för Italien resan i sommar, dvs anskaffat mig en miljödekal från Dekra efter tips från SirMclain via deras hemsida samt beställt en EasyGo + bizz från Brobizz A/S i Danmark, hade mailkontakt med dom och var mycket tillmötesgående, min bil har ingen miljöklass i registreringsbeviset så vart en del mail innan dom kunde utfärda en EasyGo+ dosa till den, först efter att jag fått miljödekalen som var utfärdad på mitt Reg Nr och scannat och mailat över den sände dom mig en dosa. Nu har jag även kontaktat Hymercenter för att se om jag kan få med miljöklassen i reg beviset med då det säkert underlättar vid en ev poliskontroll där nere.

Verkar lockande om man bara ser till Österrike men mindre lockande när man tittar på priset över Öresundsbron.

image.jpg

Punx8

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021

Har en Brobizz med bropass för Öresundsbron med, ska ringa dom imorgon och se om jag kan ansluta Bropass avtalet till min Easygo + med så jag slipper två dosor med mig, men i värsta fall får jag köra med 2 dosor och lite folie runt den som inte används :) Spar man ju pengar på hur som helst..

Står ju så här på Öresundsbrons hemsida vid Bropass beställning:

Beställ BroPass
Här genomför du val för ditt avtal, till exempel val av BroBizz.

Med en BroBizz i framrutan sker betalning och öppning av bommen automatiskt.

Jag önskar en BroBizz

Det följer automatiskt en BroBizz med avtal av Øresundsbron.

Jag önskar två BroBizzar (depositionsavgift 200 SEK)

Jag har redan en BroBizz som jag vill använda

Om du redan har en BroBizz exempelvis från BroBizz A/S, väljer du bara att koppla din nya utnämning till din befintliga BroBizz.

Senast ändrad:
Toppen