• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ANGÅENDE HALVLJUS MITT PÅ DAGEN I SOLSKEN

S

Sören-6830

Guest
Sv: ANGÅENDE HALVLJUS MITT PÅ DAGEN I SOLSKEN

På vår Hymer är varselljusen separerade från halvljuset som tänds manuellt. Antagligen standard på många nyare bilar?

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Inom EU är det lag på att alla bilar fr.o.m. årsmodell 2011 skall vara utrustade med automatiskt ljus fram.
DRL (Eng) eller TFL (Ty). Oftast är det LED men även vanliga glödlampor förekommer.
Att det sedan går att koppla ur är ju en annan sak.

Vi fick betala extra för att få automatiska halvljus till våran 2011
Är du säker på det i så fall ska jag kräva tillbaka pengarna

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vår Adria 2011 har heller inte automatiskt halvljus.
//W

Jag var lite för snabb.
:oops:
Visst går halvljuset på automatiskt. Jag tänkte på gamla bilen.

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Vi fick betala extra för att få automatiska halvljus till våran 2011
Är du säker på det i så fall ska jag kräva tillbaka pengarna

Ja, jag är säker på det.
När det gäller husbilar så är det ju ofta så att själva basbilen är byggt betydligt tidigare, därför är det ju inte säkert att den är av modell 2011.
Jag ser också att du har MB som basfordon. Jag vet inte hur det är på transportbilssidan, men alla de MB jag har haft de senaste åren, där har man via knapptryckningar på ratten, kunnat ställa bilens dator om man vill ha körljuset (halvljuset) aktiverat eller ej.
På ännu tidigare modeller, var det ett enkelt programmeringsjobb för verkstaden.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej LasseG!

Håller helt med dej!
Det är ju inte alla som kör "Gyllehammare" det är inget besvär att byta en glödlampa där, tänk då på dom stackars satar som måste "riva" hela fronten för ett sketet lampbyte & till & med på verkstad!
Då svider det kostnadsmässigt + att har dom tid på verkstan att hjälpa med lampbytet.
Mvh.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag är inte säker på om du är ironisk eller inte... :confused:

Det brukar gå en lampa ungefär vart 3:e år på de flesta bilar jag haft.
Har man inte råd/tid att byta det så kanske man ska byta hobby.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På min senaste personbil årsmodell 2011 tänds och släcks halvljuset automatiskt. Vid solsken är endast positionsljus tända. Är det en ny EU-lag?

J

Jarn

Guest

Anders, då har du antagligen strålkastarna inställda i "Auto" läge.

Jag har också ett sådant läge på min 2011, förutom att jag kan ha tänt separata dagsljus, så kan jag också ha automatiskt halvljus.

Mitt "Auto" läge, betyder att om det blir mörkt, eller t.ex kör in i tunnel eller garage då tänds halvljuset.
Det tänds också om jag permanent sätter på torkarbladen och slutligen tänds det också om jag kör fortare än 140 Km/tim.

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Frugan och jag kör alltid med halvljus även om det inte är lag på det här i Tyskland. Man märker det speciellt på vägar och gator där det finns alle`träd att man syns bättre,vilket är viktigt.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Märkligt att Tyskarna som är så vakna , att de ej tagit efter, om det nu är så

I tyskland är det lag på halvljus i tunlar. Men inte kommer de ihåg att tända. De som kör med tänt halvljus har ju sina tända, men det andra glömmer ofta.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Hej Lasse G.

Men är det bevisat att det är så , verkligen

Stig.B.

Det är bevisat att halvljus på dagen är farligt.
Det är även bevisat att det räddar liv.
Mycket är bevisat. Det är bara att söka efter önskad rapport på nätet. Allt beroende på vilket svar som önskas.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes rapporter som sier at det er helt ufarlig å røke sigaretter også, allt er mulig å få bekreftet om en betaler nok. Det en må se på er om det virkelig er uavhengig forskning eller om det er oppdragsforskning med bundet resultat.

M

Matts Torebring

Guest

Självklart skall ljuset vara på på dagtid. Jag har tänkt tvärt om, än vad tråden börjar. Jag har på mina drygt 1200 mil på vägarna i sommar tänkt, varför har inte alla länder lag på att ljuset skall vara tänt på dagtid. Det kommer en fartdåre bakifrån i en grafitgrå bil som helt smälter in mot asfalten. Du börjar en omkörning med din husbil som inte gör 0-100 på 7,2 sekunder precis, men upptäcker bilen bakifrån alltför sent och en onödig olycka kan vara framme. Samma sak om du möter en bil på en vägbana med mötande trafik. Du ser bilen som kommer emot dig vid en omkörning, fast för sent. Mitt råd är: Ha ljuset på under all körning var du än är. Mvh Matts Torebring

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med dej att /DRL är bra för man syns bättre , är halvljuslampan trasig är det ju bara för ägaren/föraren att byta den lampan/ se till att den byts för annars blir det ju böter på det också .

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

HEJ HUSBILS VÄNNER,,,,,,,

Något jag funderat över ute på vägarna i sommar . Jo nämligen detta med vare sig halvljus eller varselljus. Vem har stiftat denna enligt mig helt vansinniga lagstiftning att ha ljus påslaget mitt på dagen i klart solsken. Är det någon som måntro är delagare i någon bilglödslamps tillverkare. Den som ej ser en bil mitt på blanka dagen eller en husbil, ser väl den inte bättre med halvljus påslaget, vad är kontentan av detta att ha ljus påslaget mitt på dagen när man kör? Jo,,,, på kvällen när mörktet kommer och du verkligen behöver dina lampor på husbilen eller personbilen, då ser man otroligt hög procent med endast en lampa fungerande. Jag tycker ju det är bättre att använda ljuset när jag behöver det än att följa en enligt mig helt vansinnig lagstiftning. Skulle vara roligt om någon har en förklaring , t.e.x att man ser vägbanan bättre i solsken med halvljuset på. Hur kan Tyskarna ha helt omvänd lagstiftning angående halvljus påslaget, när det är fullgott ljus ute. Skulle villja höra era synpunkter på detta.

Ha det gott ute på vägarna
Stig B.
stig b,ar du allvarlig, om du inte har märkt skillnad på dom bilar, du möter med ljus på eller av, så vill jag inte möta dej när jag har solen i ryggen ,,att vara dum snål,, för ett par lampbyten,då tycker jag ,att det är dax lämna in körkortet , bums innan någon annan får lida ,för din SNÅLHET,,,mvh håkan

Senast ändrad:
F

F.d. 55416

Guest

Att man syns bättre med halvljuset påslaget är ju uppenbart, det började motorcyklisterna tidigt med, det gav ett mycket gott resultat, när ni nu möter en MC så kan ni se att fler och fler av dem kör till och med med heljuset påslaget, det är enbart för att synas bättre, jag har i alla fall mött flera stycken och jag kan inte påstå att jag blir bländad av ljuset, innom MC kretsarna diskuteras det här och det lär bli allt vanligare med heljuset påslaget på MC.
:mcride:

B

Bosse & IngaLill

Guest

Tycker det är självklart att ha ljus påslaget även på dagen. Har vid flera tillfällen mött bilar utan ljus och konstaterat att jag upptäcker dom långt senare än mötande med ljuset på,, speciellt vid regn och starkt solsken.
Hälsning
Ljusgubbe

Toppen