• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ANGÅENDE HALVLJUS MITT PÅ DAGEN I SOLSKEN

F

F.d. 2591

Guest
HEJ HUSBILS VÄNNER,,,,,,,

Något jag funderat över ute på vägarna i sommar . Jo nämligen detta med vare sig halvljus eller varselljus. Vem har stiftat denna enligt mig helt vansinniga lagstiftning att ha ljus påslaget mitt på dagen i klart solsken. Är det någon som måntro är delagare i någon bilglödslamps tillverkare. Den som ej ser en bil mitt på blanka dagen eller en husbil, ser väl den inte bättre med halvljus påslaget, vad är kontentan av detta att ha ljus påslaget mitt på dagen när man kör? Jo,,,, på kvällen när mörktet kommer och du verkligen behöver dina lampor på husbilen eller personbilen, då ser man otroligt hög procent med endast en lampa fungerande. Jag tycker ju det är bättre att använda ljuset när jag behöver det än att följa en enligt mig helt vansinnig lagstiftning. Skulle vara roligt om någon har en förklaring , t.e.x att man ser vägbanan bättre i solsken med halvljuset på. Hur kan Tyskarna ha helt omvänd lagstiftning angående halvljus påslaget, när det är fullgott ljus ute. Skulle villja höra era synpunkter på detta.

Ha det gott ute på vägarna
Stig B.

F

F.d. 3088

Guest
Sv: ANGÅENDE HALVLJUS MITT PÅ DAGEN I SOLSKEN

Det är väll så att när du kommer med solen i ryggen syns du sämre eller inte alls. Lagen är bra skall man själv välja när lyset skall på blir det alltid dom som tänder för sent när det mörknar eller släcker för tidigt när det ljusnar. Gurra

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om jeg husker rett så var dagens lov et påfunn av svenske myndigheter som ble kopiert av norske nesten med det samme. Samtidig var det forbud mot bruk av lys om dagen i Italia, som oppdaget at det var egentlig en smart ide og gikk fra et forbud som de hadde sluttet å håndheve til et påbud som de håndhever. Stadig flere land i Europa kopierer nå denne opprinnelig svenske "oppfinnelsen". Den gamle lovregelen om at det skulle være automatisk halvljus på biler som ble solgt i Sverige og Norge måtte fjernes etter påtrykk fra de store bilproduserende EU-land.

F

F.d. 2591

Guest

Hej Gurra, är det bevisligen så , är det testat och har dom konstaterat detta som du säger ?

Stig. B.

F

F.d. 2591

Guest

Hej Knut, ja Sverige är unikt på många sätt vill jag påstå, att lagstifta om halvljus mitt på dagen det funkar. men att förbjuda mobiltelefon ( att snacka i den vid körning) nej, se de går inte de. Det är Sverige i ett nötskal

Stig.B.

F

F.d. 2591

Guest

Hej Lasse G.

Men är det bevisat att det är så , verkligen

Stig.B.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bussbolaget Greyhound i USA påstås ligga bakom halvljusboomen i världen. För länge sedan började deras bussar köra med halvljuset på även under dagtid. Resultatet blev en omedelbar och drastisk minskning av antalet olyckor med bolagets bussar. Därifrån spreds detta budskap över världen och nådde så småningom Europa. Det initiala motståndet var stort och det finns fortfarande folk som inte förstår meningen med detta "påfund"!

Meningen är inte att man skall se utan att man ska ses!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Hej Gurra, är det bevisligen så , är det testat och har dom konstaterat detta som du säger ?

Stig. B.

Det funkade för stridspiloter under andra världskriget man kom ur solen och sköt ner fienden. Att vissa tänder senare och släcker tidigare får du väll hålla med om Gurra

F

F.d. 2591

Guest

Märkligt att Tyskarna som är så vakna , att de ej tagit efter, om det nu är så

F

F.d. 53078

Guest

Det är så som gurra säger.

Här är ingen lag ännu kommer snart. Endast tunga MC

1: Ljuset glöms att slås på när det blir skymmning eller med att det börjar att regna.

2: Titta i dina sidobackspeglar när det regnar kraftigt, och speglarna är fulla med regndroppar. Hur mycket ser du då av en mörkgrå bil bakom dig?

3: När du kör med starkt solljus på en slingrig skogsväg ser du mycket lättare en bil bakom några träd i en kurva om den har ljuset på.

4: Du skall korsa en väg på ena sidan har du en viadukt du ser inte bilen under dom Ca 20 meter som bilen åker under vägen.

Det finns många flera situationer och detta skulle innebära att ljuset skall slås på och av hela tiden. En glödlampa går oftast sönder när man slår på den.
När halvljuslagen kom till Sverige så sjönk olyckorna på dom mindre vägarna med 40%. Ditt eller mitt liv kan vara i denna besparingen. Jag byter gärna en lampa lite oftare.

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De tyske delstatene har hver for seg kjørt kampanjer om at en skal bruke lys, men har ikke laget noe lovpåbud. Derimot har tyske føderale myndigheter jobbet for dagens varselsljus som skal finnes på alle nye biler som produseres. Det finnes en innebygget motvilje mot nye lovreguleringer i Tyskland, tror de blir det siste landet i EU til å innføre forbud mot røyking i det offentlige rom.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hej Lasse G.

Men är det bevisat att det är så , verkligen

Stig.B.

Att det är hur?
Bra med åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten?
Ja, det tycker jag nog man kan påstå.
Om EN dödsolycka förhindrats pga halvljuslagen så har det väl "betalat sig"?

Huruvida man som enskild individ tycker att det är värt det extra lilla besväret eller kostnaden är ju upp till var och en.

F

F.d. 53078

Guest

Man kan sätta några LED fram DRL Day Running Light.
En modernisering av dom gula varselyktorna på 80 talet.

Min åsikt är att även bakljusen borde vara på.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Hallå Stig!! Men tända en cig är tillåtet med risk för att tappa glöd o.s.v. och dryckeshållare är väl nästan standard idag,men när inte folk har ömdöme så måste lagar till,!!! Men halvljuslagen är bra för säkerheten behövs om inte annat i regnväder,

Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Ja det ÄR dåligt att folk inte byter trasiga lampor direkt ,vad händer när nästa går sönder !!!inget halvljus då kan bli dyrt att byta akut, ja byter varje höst för att slippa riskera något onödigt besvär, lampor ÄR billiga ,

J

Jarn

Guest

Inom EU är det lag på att alla bilar fr.o.m. årsmodell 2011 skall vara utrustade med automatiskt ljus fram.
DRL (Eng) eller TFL (Ty). Oftast är det LED men även vanliga glödlampor förekommer.
Att det sedan går att koppla ur är ju en annan sak.

J

Jimbo

Guest

Efter att ha åkt runt en del i europa är min egna slutsats iaf att en bil med drl eller tänt halvljus/varselljus syns mycket bättre än en bil med helt släckt belysning, oavsett ljusförhållanden.

Detta är mest påtagligt när man skall köra ut på en korsande väg och tittar åt vänster.
Fick själv en riktig aha-upplevelse i somras då jag hade väjningsplikt. Tittade åt vänster och var tvungen att titta en gång till....jo det kom en bil där, inte allt för långt bort. Påtalade detta för min bisittare som instämde i att det syntes dåligt utan ljus....och i synnerhet när du själv har motljus.

Och ja.....jag har fullgod syn utan korrigering :wink:

Toppen