• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Andrahandsvärdet på våra husbilar?

In the mood

HBK Medlem
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
8405
Medlemskap
2025
Sv: Andrahandsvärdet på våra husbilar?

Tack för era svar. Bra att få adressen till tyska sidan, där kan man ha lite koll.
Vi har nu tittat på ett antal bilar och lärt oss jättemycket om vad vi vill ha och vad vi bör fråga om.
Nu återstår att hitta just den bilen vi vill ha. Hittade den men tyvärr stank den parfym och det gick inte så bra ihop ihop med mig som är doftöverkänslig.
Skam den som ger sig....:mh3:

F

F.d. 7702

Guest

Säkert sant, upplevde det på Östgöta Camping för ett antal år sedan att deras bilars pris var dubbelt så dyra som min bil vid inbyte så dom blir mer värdefulla när dom åker in i hallen. Men fick svar på det senare av en säljare som hade slutat där att säljare får provition på mellanskillnaden och det förklarar en del av problematiken. Sen får man ta i beaktan att du köpte en dyr bil och lämnade en förhållandevis billig bil så mellanskillnaden var gissningsvis ganska stor och därav en bra affär för säljaren, och mycket tillbehör där dom verkliga vinsterna ligger. Men visste håller jag med dig om det du skriver. Men lätt att sälja en dyr bil privat idag är nog ganska hopplöst då finansieringen är svår att ordna vid privatköp. Finansbolag betalar normalt inte ut till privatpersoner, men skulle detta vara möjligt då skulle vi se ännu bättre andrahandmarknad. Kommer att bli kul att se denna tråds diskussitioner.

Hej Alldeles sant, husbilsfirmorna "smörjer sej" på våra begagnade husbilar. De tar hutlöst betalt för en 10 år gammar husbil, 300-400 tusen är inte ovanligt. Åk ner till Tyskland o köp en likvärdig för halva priset. med mer utrustning, alldeles gratis
Rotary

F

F.d. 7702

Guest

Har själv köpt flera husbilar till mej själv o varit med kompisar till tyskland och handlat. Det är otroligt vad det skljer på pris o utrustning. Du får en nästan ny husbil (2år) för 100-150 tusen kronor billigare än för motsvarande hos ÅF i sverigwe. det är därför ÅF.arna är så förbannade på direkimporten- Det var likadant i miten på 80 talet när man åkte ner o köpte en BMW, eller Mercedes, totalutrustade för "småpwengar" jämfört med återförsäljarna i sverige. Mitt råd, köp i tyskland, o tjäna pengar
Sune

F

F.d. 7702

Guest

Jag blev faktiskt förvånad i helgen när jag besökte en hall med nya och begagnade husbilar. Där stod vår första husbil, men bara ett år nyare.
En Bürstner 532-2 (8000 mil) samma utförande som den vi köpte ny 1999. Då kostade den 455 000:- SEK. Nu nedsatt pris 329 000:-. Säljaren jag köpte av då sa just, "En husbil är bankpengar", nu är det nästan jag ger honom rätt. Är det fler än jag som tycker att priset är högt, när det finns så många nya bilar runt 5- 600 hundra tusen? Mvh Matts Torebring

hej Mats
jag kan bara återkomma till mitt "expertråd" köp en beg. husbil i Tyskland, få mycket för pengarna jämfört med vad våra ÅF tar ut för sina gamla, ibland 10-12 år gamla för nästan/runt 300 tusen, besökte en stor handlare i Hamburg, där finns massor med åstm. 1997-2001, för runt 19/22 tusen euro, dessa oftast välutrustade vagnarna kan du inte köpa hos ÅF i sverige, för ens i närheten av denna summa
Sune

Toppen