• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Andrahandsvärdet på våra husbilar?

M

Matts Torebring

Guest
Jag blev faktiskt förvånad i helgen när jag besökte en hall med nya och begagnade husbilar. Där stod vår första husbil, men bara ett år nyare.
En Bürstner 532-2 (8000 mil) samma utförande som den vi köpte ny 1999. Då kostade den 455 000:- SEK. Nu nedsatt pris 329 000:-. Säljaren jag köpte av då sa just, "En husbil är bankpengar", nu är det nästan jag ger honom rätt. Är det fler än jag som tycker att priset är högt, när det finns så många nya bilar runt 5- 600 hundra tusen? Mvh Matts Torebring

Bilagor

• 632.jpg
    632.jpg
    43 KB · Visningar: 3.034
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Andrahandsvärdet på våra husbilar?

Säkert sant, upplevde det på Östgöta Camping för ett antal år sedan att deras bilars pris var dubbelt så dyra som min bil vid inbyte så dom blir mer värdefulla när dom åker in i hallen. Men fick svar på det senare av en säljare som hade slutat där att säljare får provition på mellanskillnaden och det förklarar en del av problematiken. Sen får man ta i beaktan att du köpte en dyr bil och lämnade en förhållandevis billig bil så mellanskillnaden var gissningsvis ganska stor och därav en bra affär för säljaren, och mycket tillbehör där dom verkliga vinsterna ligger. Men visste håller jag med dig om det du skriver. Men lätt att sälja en dyr bil privat idag är nog ganska hopplöst då finansieringen är svår att ordna vid privatköp. Finansbolag betalar normalt inte ut till privatpersoner, men skulle detta vara möjligt då skulle vi se ännu bättre andrahandmarknad. Kommer att bli kul att se denna tråds diskussitioner.

B

Boxer

Guest

Kan det bli ett problem att framtidens köpare inte kan utnyttja dispansen i körkortet för bilar kl2 över 3500 kg? Dom har helt enkelt tagit körkort senare.
Kommer detta att påverka andrahandsvärdet?

F

F.d. 53012

Guest

Kan det bli ett problem att framtidens köpare inte kan utnyttja dispansen i körkortet för bilar kl2 över 3500 kg? Dom har helt enkelt tagit körkort senare.
Kommer detta att påverka andrahandsvärdet?
Kan nog vara så att bilarna blir tyngre och tyngre och färre som får köra dom men körskolorna får mer elever, och blir det tillräckligt krångligt och dyrt så avstår folk och politikerna blir nöjda utan att dom har förbjudet något. Lite från ämnet men samma sak är det idag med MC kortet det blir bara färre och färre som köper MC så det kommer finnas så många MC till salu som ingen kan köra, brist på innehavare. Det är SMC riskanalys. Såg att infrastrukturministern tänkte tanken att eftersom folk frågasätter SJ så kan det bli aktuellt att avgiftsbelägga alla motorvägar och låta lastbilarna från Finland och Europa få bättre rörlighet. Passa på att åka husbil snart kan det vara för sent.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Förstår inte denna komentar citat

Lite från ämnet men samma sak är det idag med MC kortet det blir bara färre och färre som köper MC så det kommer finnas så många MC till salu som ingen kan köra, brist på innehavare. Det är SMC riskanalys.Slut citat
Reglerna ändrades 1974 före det fick man köra mc med bilkörkort.
Varför jämföra detta med husbilar?Är alla mc förare runt 55 års åldern och äldre?:mcride:HaDe

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Kan nog vara så att bilarna blir tyngre och tyngre och färre som får köra dom men körskolorna får mer elever, och blir det tillräckligt krångligt och dyrt så avstår folk och politikerna blir nöjda utan att dom har förbjudet något. Lite från ämnet men samma sak är det idag med MC kortet det blir bara färre och färre som köper MC så det kommer finnas så många MC till salu som ingen kan köra, brist på innehavare. Det är SMC riskanalys. Såg att infrastrukturministern tänkte tanken att eftersom folk frågasätter SJ så kan det bli aktuellt att avgiftsbelägga alla motorvägar och låta lastbilarna från Finland och Europa få bättre rörlighet. Passa på att åka husbil snart kan det vara för sent.

Visst är det så att bilarna blir tyngre och tyngre. Maxlasten blir ju samtidigt lägre och lägre, och snart får man ju lämna frugan hemma och köra med tomma vattentankar fram till ställplatsen för att där fylla på så man klarar av en dusch o en diskning. en del husbilar som ska hålla sig under 3500 kg har ju bara 250-300 kg att lasta.
Kolla dessutom senaste Husvagn o Camping på registreringsstatistiken. Snart registreras det fler Husbilar än Husvagnar, vilket gör att man kan hålla höga priser.
Själv tror jag ju på att köpa husbil i Tyskland eftersom Euro´n är nu nere i ca 9 kronor. Priserna på nya bilar hos svenska handlare torde kunna sänkas en hel del för när priset på 2011 års bilar sattes i augusti låg Euro´n på ca 9,50

Mvh
larsemil

F

F.d. 29925

Guest

Misstänker att husbilsutvecklingen sker på samma sätt som på båtsidan, dvs att större enheter med mer komfort och användarvänlighet vinner terräng.
Med det nya C1 kortet som snart kommer blir det troligen iinga större problem att få framföra fordon upp till 7,5 ton.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Vi tog C1 körkortet nu i höstas det var inte så svårt 9 timmar teori 4 timmar körlektion
Teoriprovet bestod av 10 frågor med 3 olika alt. på svaret bara att kryssa det rätta, man fick ha 3 fel. Sen uppkörning. Jag tycker att jag har blivit mera uppmärksam, använder blinkern mera och tidigare, kör mera ekonomisk efter körundervisningen
Ha de Paffw

F

F.d. 18508

Guest

Själv tror jag ju på att köpa husbil i Tyskland eftersom Euro´n är nu nere i ca 9 kronor. Priserna på nya bilar hos svenska handlare torde kunna sänkas en hel del för när priset på 2011 års bilar sattes i augusti låg Euro´n på ca 9,50

Mvh
larsemil
Jag precis som du kikar en del på husbilar i Tyskland.
Tycker tyvärr att efterfrågan och priserna stigit på bilar jag tittar på så den lägre Eurokursen har inte innebärit det som jag hoppats.
Känns som Tyskarna fått en bättre ekonomi sen jag handlade hösten 2009,då var det lugnt och ett bra prutläge på beg.
Det känns då istället bra för andrahandsvärdet nu.

Allt går åt det större hållet som vanligt,precis som i båtbranschen som "decker" skriver,även om vissa lever ett mer rörligt liv och vill ha mindre bil.
Som "gammal" seglare kan man väl iaf säga att skillnaden på att ha en stor båt kontra en stor husbil är som natt och dag,det vet nog alla som hissat segel och skickat fram tanten på fördäck för och hålla emot en 50 fotare och då behöver jag inte nämna allt merjobb på vårkanten..

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jag precis som du kikar en del på husbilar i Tyskland.
Tycker tyvärr att efterfrågan och priserna stigit på bilar jag tittar på så den lägre Eurokursen har inte innebärit det som jag hoppats.
Känns som Tyskarna fått en bättre ekonomi sen jag handlade hösten 2009,då var det lugnt och ett bra prutläge på beg.
Det känns då istället bra för andrahandsvärdet nu.

Allt går åt det större hållet som vanligt,precis som i båtbranschen som "decker" skriver,även om vissa lever ett mer rörligt liv och vill ha mindre bil.
Som "gammal" seglare kan man väl iaf säga att skillnaden på att ha en stor båt kontra en stor husbil är som natt och dag,det vet nog alla som hissat segel och skickat fram tanten på fördäck för och hålla emot en 50 fotare och då behöver jag inte nämna allt merjobb på vårkanten..

Hej zkidor.
Jag får hjälpa dej lite, & tänk då när dessa "50 fotare" (större husbilar) skall placeras för natten då är platserna "få".
Mvh.

T

Teddi

Guest

förstahandsvärdet e de vi betalar för bilen när vi köper den.andrahandsvärdet e de vi vill ha för bilen när vi säljer den.tredjehandsvärdet de får vi för bilen. allt grundar ja själv på de faktum att de handlar enbart om nöjeskörning. gehör ock prioitet för detta i framtiden tror ja e obefintlig.t.o.m. lite oroligt i säljarleden.men man behöver ju inte måla fan på väggen ännu men ja ser ändå en mörk nyans.:cool:

M

Matts Torebring

Guest

Var det bara jag och någon mer som tyckte att bilen jag relaterade till var för högt prissatt? Självfallet är jag fullt medveten om att det är mellanpriset som är intressant när vi byter bil. Mvh Matts Torebring

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Visst är det ett högt pris på så pass gammal bil. Men jag tror att det är stor skillnad på begärt pris och försäljningspris om du köper bilen utan inbyte.

Och just detta tror jag är en orsak till att många säger sig tjäna ex. 100 000 kr på att köpa bil i Tyskland. Den som köper importbil köper ju alltid bil utan inbyte. Och om man köper en begagnad bil hos handlare i Sverige utan inbyte kan få ner priset ganska mycket.

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Vissa handlare har bilar att sälja länge....
Såg en likadan bil som vi har hos en handlare i Skåne. Samma årsmodell, något mer utrustad, typ farthållare o dubbla airbag. Men nästan 100.000kr dyrare än vad vi gav. Men den är fortfarande tillsalu!! ;)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Vissa handlare har bilar att sälja länge....
Såg en likadan bil som vi har hos en handlare i Skåne. Samma årsmodell, något mer utrustad, typ farthållare o dubbla airbag. Men nästan 100.000kr dyrare än vad vi gav. Men den är fortfarande tillsalu!! ;)

Ja, och av någon mystisk anledning så tycker handlarna inte att dessa bilar sjunker i värde när tiden går... Det gör ju däremot de bilar som de ev skall byta in.:rolleyes:..

Det behövs lite mer snurr på privatmarknaden så handlarna får sluta med dessa "luftpriser" och snudd på pyramidspel som de verkar håller på med.
Tyvärr verkar vi svennar vara riktigt dåliga på att handla dyrare bilar privat.

In the mood

HBK Medlem
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
8405
Medlemskap
2025

Vi är på gång att köpa vår första husbil :wub:som vi tror kommer att rulla många mil.
Är det någon som vet vart man kan se andrahansvärdet på resp. husbilar?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hej!
Det bästa är nog att kika runt och bilda sig en egen uppfattning om priserna.

Det pratas om att det skall finnas, har funnits, någon lista som handlarna använder sig av men det finns ingen organisation som sammanställer försäljningsstatistiken så jag har ju svårt att förstå hur en seriös sådan kan komma till.

Bäst är nog som sagt att titta runt. Saknas det flera bilar av en viss modell i Sverige att jämföra med så kan man ta stöd av den tyska marknaden genom tex www.mobile.de . Visserligen en något lägre prisnivå generellt men skillnaden mot Sverige skall ju ligga inom rimliga gränser.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Vi är på gång att köpa vår första husbil :wub:som vi tror kommer att rulla många mil.
Är det någon som vet vart man kan se andrahansvärdet på resp. husbilar?
---------------------------------------------------------------------
Anlita vänner å bekanta så mycket det går. :)
Själv så studerade jag Blocket, Annonsbörsen å mobile.de å några till i nästan 1 år innan vi slog till.
Vi gick också med i Husbilsklubben å de va nog det bästa vi gjort - här finns det mesta!!
Numera följer jag mest Blocket å kollar ca 1 gång i kvartalet andra tex hur det ser ut i Tyskland på Mobile.de - dessa 2 ger en bra bild.
Ganska så viktigt med vilka "sökkriterier" man sätter in.
Om jag söker tex på HBar på Blocket i prisläge 300-500 kkr så får jag upp ca 840 husbilar och om jag sen sätter in sökkriteriet "alde ELLER vattenburen" så får jag ca 80 träffar. OK en del glömmer att lägga ut att de har vattenburen värme så det kan vara lite missvisande - men ger en hum om hur man kan söka och vad resultat det kan bli.
Lycka till - du/ni har en trevlig och intressant tid framför er. :)

F

F.d. 50168

Guest

Var och kollade på en ny 09,har själv en 07 som då gått 1600 mil då.Båda
bilarna hade i stort sett samma utrustning.Men den nya hade långbäddar,
våran har fransk säng.Handlaren ville ha 450 tusen imellan. Tycket de
var mycket och sa de ochså. han svarade att han måste få in så mycket
för att momsen på den nya bilen tog ju staten hand om så de verkliga mellan
priset var befogat:twitcy:

Toppen