• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Andra regler för dimljus i Danmark?

F

F.d. 5322

Guest
Jag brukar möta väldigt många danska bilar fram för allt på helgerna.
I stort sett alla har främre dimljuset tänt tillsammans med halvljuset. Är det andra regler för detta i vårt kära grannland? Kanske t o m krav på att det ska vara så?
Kan ju vara bra att veta om man styr kosan dit. Här är det ju som bekant 600 spänn i böter.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Det är dock tillåtet att ha halvljus och dimljus tända samtidigt på MC under dagen men inte på natten.
Har fått många blinkningar för det av mötande bilar, trots att lyktorna inte bländat.
Det visar ju att man syns tydligt och att kunskapen om detta är dålig.
Inget svar på din fråga men lite "ljusspridning" i frågan.

Roadglider
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Nej, här i Danmark finns det inga andra regler för dimljus/halvljus - såvitt jag känner till.

Jag tror det är eftersom du inte är helt säker och kör med båda.

Nu du nämner det, jag tror det var en bra idé att husbilar som behöver extra kraft för laddning av extra batterier, kylskåb etc. - använta en dimljus.
t. ex. LED kørelys sæt Universal 5 LED - Lygter og pærer - Autoudstyr - thansen.dk
Här kan man spara 100 watt och möjliga + 0,2 volt.
Om man använder mer LED ljus ~ + 0,3 volt - så batterierna kan laddas fullt.
Men jag tror att det måste relä till när den slås på halvljus i kvällen.
Måste erkänna inte helt att vara inne i reglerna - jag har tillräckligt med ström( > 14,5 volt i Danmark) för att ladda batterierna - så inte relevant för mig.
Men interess.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Lg,

Reglerna för användande av dimljus (tågelys) är desamma i Danmark som i Sverige. Tuffa böter för felaktigt användande.

Se denna länk till trafikken.dk, som ger en kort och koncis sammanfattning

Tågeforlygter og tågebaglygter

Att läsa hela faerdselloven (trafiklagen) är en alltför komplicerad och tidsödande sysselsättning...

Ha de

Nils
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Undrar varför det är så vanligt att just danska bilar kör med denna kombination? Det är faktiskt nästan uteslutande så.
De kanske är rädda för "mörka Småland"? :msn_laugh:

Nåväl de får göra som de vill. Tack för hjälpen!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

LG :msn_laugh:
Ursäkta mig "medvetet" har misstolkat ämnet till körljus.:msn_embarrassed:
Kanske min kommentar också kann användas i Sverige.

Det är OT meeen - kanske har jag ett litet incitament :msn_wink:

Jag har räknat lite på det - sparar minus investeringen på mindre än 100.000 km
1 kWh från dieselgenerator i husbil kostar ca. 6, - (tidigare Scandinavisk beräkning + tid)
Köra exempel. 100.000 km i dagsljus med en genomsnittlig hastighet av 60 km / t = 1667 timmar x 0,1 kW = 167 kWh på 6, - = 1000 Dkr !!
+ mer ström till batterierne.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Jag har sagt det förr och säger det igen, jag har aldrig blivit bländad av sk. "dimljus", men däremot av de förb..e xenonljusen, jag förstår inte lagstiftningen som förbjuder det ena men tillåter det andra!
:msn_stormy:

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Her er en kommentar litt på siden. I Norge er boten for å bruke dimljus i kombinasjon med halvljus 2000 nkr. Når det gjelder xenonljus så er kravet at bilen skal ha automatisk innstilling av lyktene. Det er kanskje mange som setter xenonlys i standard strålkastere uten automatisk instilling. Den automatiske instillingen påvirkes av bilens last.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Da jag tänker installera varselljus/dagljus/körljus på min husbil jag söker information via Google.
Finns en viss tvekan om skillnaden mellan dimljus och varselljus.
Der är skriven mycket om VW Lupo och Suzuki Swift ljus.
Kanske också lite på Google i Sverige.

Varselljus kann lätt uppfattas som dimljus och det finns vissa tvivel om huruvida ljus bak i bilen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Andra regler för dimljus i Danmark?

Jag har sagt det förr och säger det igen, jag har aldrig blivit bländad av sk. "dimljus", men däremot av de förb..e xenonljusen, jag förstår inte lagstiftningen som förbjuder det ena men tillåter det andra!
:msn_stormy:

Mvh
Pilot

Hej. Håller med dig. Det är väl bättre med fyra ljus framåt än bara ett som många kör runt med. Tänk om polisen koncentrerade sig på de som bara har ett ljus istället. Om man har dimljus som lyser max 5m framför bilen kan det inte störa någon - utom polisen. På vår personbil kör vi alltid med dimljus och halvljus då vi tycker att man får bättre spridning ut på vägkanterna då. När det gäller xenonljus ska de inte blända om nivåsensorerna fungerar. På vår Saab får vi indikering direkt vid fel på nivåsensorerna. Dock är de ganska dyra så en del kanske struntar i att byta dom helt enkelt.
Alla bilar med xenonljus som original måste ha nivåsensorer. Antingen var de eftermonterade xenon eller felaktiga sensorer på de bilar du mött som bländat dig - tror jag.

Per
 
Toppen