• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Andra pilotstolar

F

F.d. 8382

Guest
Hej,
Jag läser industridesign och gör ett projekt om husbilar. Just nu undersöker jag närmre om förarmiljön och pilotstolarna.
För att få reda på om det finns efterfrågan på att utveckla pilotstolarna har jag några frågor till er husbilsanvändare. Ni får gärna dela med er av er kunskap om ni vill.

Är det vanligt att man väljer andra pilotstolar när man köper ny husbil än de som redan sitter i bilen?
Varför vill man göra det?
Vilka stolsmärken beställer / sätter man in då?
Vem beställer man av och hur mycket brukar man betala extra för detta?

Om ni vet någon katalog eller hemsida där jag kan läsa mer om detta och hur det går till får ni gärna berätta det också.


Tack för hjälpen!
Hälsningar Lisa
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Andra pilotstolar

Det varierar också väldigt mycket hur bra man passar i stolen.
I våran Fiat 2012 sitter jag så 100% man kan sitta, hel resedag 90mil med barn i bilen (lång kördag) pigg och fräsch i kroppen på kvällen. Skulle inte byta stol om jag fick betalt.
173cm/65kg (Italiensk storlek ;))kan spela in, större & tyngre personer kanske inte passar lika bra ?

Peter :)
 
F

F.d. 8382

Guest
Sv: Andra pilotstolar

Det vanligaste tillvalet är stolar från Home - Isringhausen om det kan vara till någon hjälp.

Intressant, tack. Hur går man till väga om man vill välja stolar från Isringhausen till sin nya husbil istället för originalstolarna? Varför vill man byta till dessa stolar? Hur skiljer de sig från originalstolarna? Betalar man mer då?

Hälsningar Lisa
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Andra pilotstolar

Intressant, tack. Hur går man till väga om man vill välja stolar från Isringhausen till sin nya husbil istället för originalstolarna? Varför vill man byta till dessa stolar? Hur skiljer de sig från originalstolarna? Betalar man mer då?

Hälsningar Lisa

Byte av stolar beror helt och hållet på beställaren av bilen. I alla fall förr ansågs Fiat originalstolar vara mindre komfortabla.
I dyrare bilar är det mera regel än undantag att stolarnas klädsel är samma som i bodelen. Att säljarna kanske gör en liten extravinst på ett stolbyte gör väl ett byte mera angelägen för säljaren förmodar jag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Andra pilotstolar

Har en Fiat Ducato -12,urusla stolar ger inget svankstöd överhuvudtaget har kört med extra kudde bakom ryggen.
Tittat på att byta stolar men kommer säkerhetsystemen att fungera,har nyss lyft ur stolen på min Volvo, datorerna får fnatt när man kopplar ur stolen.
Vad säger bilprovning?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Andra pilotstolar

Svårt att svara på. Det är bälteslåsen som ger signal till Airbagen.
Om du har helintegrerat sitter väl även bältet i stolen.
Har du passagerar airbag och ska byta båda stolarna?
Vissa bilar säljs ju med t.ex. Agutistolar, så visst går det.

Men man måste forska mer i vad som sitter nu och vad man vill ha dit.
 
Toppen