• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Amperemeter

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Morning go vänner.
Jag skulle vilja koppla en amp.meter på min solcell för att se vad den ger, hittar ingen bra, dom har för stora mätområden, jag har en 100w solcell.
Någon som har ett bara tipps?
MVH KEJO20

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Amperemeter

Shunten ligger ju parallellt med instrumentet. Medan shunt och instrument ligger i serie med "strömmen". Instrument och shunt, får man betrakta som en enhet, fast man , med klena kablar, kan placera instrumentet på annan plats än shunten. I en del bilar av äldre årgång, t.ex Ford Mustang -65, så använde man matarledningen mellan generator och batteri som shunt, blev jag varse när jag fixade laddningen på en sån. Det var naturligtvis ingen större noggrannhet på mätningen. :)

F

F.d. 8562

Guest
Sv: Amperemeter

Hej på er goa och Den elektriska spänningen U över en resistans är proportionell mot den elektriska strömmen I:
126db2b09794f75fbdd2c4046f4608ac.png
Sambandet kan också formuleras som
4cb86d2f7eafe1a7fe78aedd841bafa0.png
eller
6c1c3c2808421de6d0864e167f3a26dd.png
det är intressant läsning men om man inte kan Ohms lag och hur det fungerar så kan det bli väldigt fel.
Vad belastas med vad och hur mycket, avsäkring mm.
P=U x I så använd ekvationen där du känner minst 2 värden, P är ju effekten i Watt, U är spänning 12v och I är ström.
En 100 W solcell ger då ca 8 A(beroende på batterispänning) vid 100 % verkningsgrad.
Det är nästintill omöjligt att få mer än 85-90 % verkningsgrad men med rätt regulator en sk Mppt som tar tillvara överspänningen från solcellen som kan ligga på upp till 22 volt, en Mppt transformerar ner spänningen och tar då tillvara på den överström som då skapas och styr laddströmmen i ett kontrollerat förlopp till batteriet som den samtidigt känner av eventuella andra laddkällor typ generator/laddare under färd.
Med vänlig hälsning Sören

Toppen