• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Amperemeter

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Morning go vänner.
Jag skulle vilja koppla en amp.meter på min solcell för att se vad den ger, hittar ingen bra, dom har för stora mätområden, jag har en 100w solcell.
Någon som har ett bara tipps?
MVH KEJO20

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Amperemeter

Denna är mycket bra.

Vill du bara se Volt, Ampere, Watt och Ampéretimmar så kan du använda en power analyzer som används i R/C hobbyn. Ska använda en sådan för att övervaka batteriet till elmotorn på båten.

Peter :)

T-wattmeter.jpg

Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest

Denna är mycket bra.

Vill du bara se Volt, Ampere, Watt och Ampéretimmar så kan du använda en power analyzer som används i R/C hobbyn. Ska använda en sådan för att övervaka batteriet till elmotorn på båten.

Hej Peter, jag har stor respekt för dina kunskaper om el, därför blir det enklare för en
fåkunnig hemmabyggare att fråga, räcker denna för att övervaka min batteribank på
2x95 Ah som laddas via en CTEK S250D? Behöver inte veta allt men en uppfattning ung.
vad som händer kan vara bra!

Tackar på förhand
Finn

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Hej,

Jag törs faktiskt inte säga hur bra den kommer att fungera som permanent lösning. Den kommer att visa Volt, Ampére o.s.v. Det jag inte vet är om den kommer att "gå i taket" efter "X" antal t.ex Ah eller börja om.
Som tur är är den billig och kan användas om du börjar med R/C hobby ;)

F

F.d. 55451

Guest

Eller en enklare tångamperemeter som du slår klon runt ena ledaren när du skall läsa av

Håller med, ampere är en ögonblicksbild, men volts på batterier är summan av de insatser av solen minus konsumtion = balans.

Det kan vara allt från 1 milliampere och flera ampere beroende sol eller natt var några sekunder - dygnet runt - året runt.

Med en tångamperemeter till mindre än 500, - kr kan du få anpassad alla elektriska kretsar i hela husbilen.
TÃ¥ngamperemeter DCM 6003 AC/DC - Biltema

Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest

Hej,

Jag törs faktiskt inte säga hur bra den kommer att fungera som permanent lösning. Den kommer att visa Volt, Ampére o.s.v. Det jag inte vet är om den kommer att "gå i taket" efter "X" antal t.ex Ah eller börja om.
Som tur är är den billig och kan användas om du börjar med R/C hobby ;)

Tackar Peter, ska försöka beställa en när dom åter finns på hyllan!

Hälsningar Finn

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Håller med, ampere är en ögonblicksbild, men volts på batterier är summan av de insatser av solen minus konsumtion = balans.

Det kan vara allt från 1 milliampere och flera ampere beroende sol eller natt var några sekunder - dygnet runt - året runt.

Med en tångamperemeter till mindre än 500, - kr kan du få anpassad alla elektriska kretsar i hela husbilen.
TÃ¥ngamperemeter DCM 6003 AC/DC - Biltema

Klarar denna likspänning även med tången, eller bara med mätkablarna? Låter billig....

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025

Morning go vänner.
Jag skulle vilja koppla en amp.meter på min solcell för att se vad den ger, hittar ingen bra, dom har för stora mätområden, jag har en 100w solcell.
Någon som har ett bara tipps?
MVH KEJO20

Hej
Jag har använt en "Elkretsprovare" från Biltema för likströmsmältning. Art.nr: 15-290 eller -291 för 99:-

Hälsningar
LOJ

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Gå in på E-bay.de och sök efter Volt amp mätare. Jag köpte en till min solcellsanläggning i uterummet. Visar Volt och Amp. Välj olika shunter för ditt område. Jag har 25 Amp shunt tror jag i uterummet och det räcker för mina 200W solceller. 200/12 =16.7 Amp som mest fårn sollcellerna. Pris ca 50:- plus frakt. Eller titta på denna DC100V30A 5 in 1 Digital Combo Panel Meter Volt Amp kWh Watt Working Time | eBay

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Shunt är ett lågohmigt kalibrerat motstånd som ger en spänning prpotionell mot strömmen som flyter igenom (Ohms jag U=IxR). Och ja du måste ha en shunt om den inte är inbyggd i instrumentet. Vitsen med en lös shunt är att du sätter shunten på batterirts grova kablar och placerar avläsningsinstrumentet långt bort med tunna tilledningar!
// Göte J

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Shunt är ett lågohmigt kalibrerat motstånd som ger en spänning prpotionell mot strömmen som flyter igenom (Ohms jag U=IxR). Och ja du måste ha en shunt om den inte är inbyggd i instrumentet. Vitsen med en lös shunt är att du sätter shunten på batterirts grova kablar och placerar avläsningsinstrumentet långt bort med tunna tilledningar!
// Göte J

Tänker jag fel när jag vill påstå att en shunt egentligen ska kopplas parallellt och shunta strömmen förbi mätinstrumentet. Så gjordes ju i äldre amperemetrar där en noga specificerad ström leddes förbi vridspolen.

Det är ju samma princip som shunten på pannan, en del av vattnet leds förbi pannan.

Jag skulle se det som mer logiskt att kalla det vi använder till våra batterimätare för serieresistor, men det kanske är så att begreppet shuntresistor bytt funktion.

/Håkan

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jo Håkan visst är det så att benämningen "Shunt" har hängt med sen vridspoleinstrumentens tid. om mam skulle mäta 1A men ett 1mA instrument skulle 999mA gå genom shunten Dock funktionen är ju fortfarande densamma men kalibreringen annorlunda. Om vridspoleinstrumentet drog tex 1 mA så drar en digitalvoltmätare > 1 uA dvs försummbart. Sen kan man väl kalla det serieresistor eller mätresistor, fast det brukar vara svårt att ändra på ett gammalt inkört begrepp!
// Göte J

Toppen