Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Denna är mycket bra.
Vill du bara se Volt, Ampere, Watt och Ampéretimmar så kan du använda en power analyzer som används i R/C hobbyn. Ska använda en sådan för att övervaka batteriet till elmotorn på båten.
Peter
Eller en enklare tångamperemeter som du slår klon runt ena ledaren när du skall läsa av
Hej,
Jag törs faktiskt inte säga hur bra den kommer att fungera som permanent lösning. Den kommer att visa Volt, Ampére o.s.v. Det jag inte vet är om den kommer att "gå i taket" efter "X" antal t.ex Ah eller börja om.
Som tur är är den billig och kan användas om du börjar med R/C hobby
Peter
Håller med, ampere är en ögonblicksbild, men volts på batterier är summan av de insatser av solen minus konsumtion = balans.
Det kan vara allt från 1 milliampere och flera ampere beroende sol eller natt var några sekunder - dygnet runt - året runt.
Med en tångamperemeter till mindre än 500, - kr kan du få anpassad alla elektriska kretsar i hela husbilen.
TÃ¥ngamperemeter DCM 6003 AC/DC - Biltema
Morning go vänner.
Jag skulle vilja koppla en amp.meter på min solcell för att se vad den ger, hittar ingen bra, dom har för stora mätområden, jag har en 100w solcell.
Någon som har ett bara tipps?
MVH KEJO20
Shunt är ett lågohmigt kalibrerat motstånd som ger en spänning prpotionell mot strömmen som flyter igenom (Ohms jag U=IxR). Och ja du måste ha en shunt om den inte är inbyggd i instrumentet. Vitsen med en lös shunt är att du sätter shunten på batterirts grova kablar och placerar avläsningsinstrumentet långt bort med tunna tilledningar!
// Göte J