Hej igen, som redan har påpekats så är det på sätt och vis lite krångligare att hålla reda på startbatteriets nedgång än bobatteriets när man står still länge.
Det är svårt eller nästan omöjligt att mäta och hålla reda på Amp. innehållet i startbatteriet, så det brukar bara bli en voltmätare som visar spänningen som gäller. Lite diffust men ändå en fingervisning av batteriet.
I bilar nyare än kanske 1985 så har du ju lite strömförbrukning till elektronik, klocka, larm m.m. och den förbrukningen har du ju även på en husbil. Det är ju också möjligt att någon annan relativt liten förbrukning av startbatteriet har kopplats in tillsammans med bygget till husbil.
Det man kan hjälpa ett husbilsstartbatteri med om det nu
inte får lite underhållsladdning genom elektroniken i elblocket eller solcellsladdaren är att ev. koppla in en liten solcell direkt till startbatteriet.
Det finns ju lösa paneler med enkla regulatorer som man kan koppla in direkt på startbatteriet med klämmor, eller t.o.m. in i cig.tändaruttaget på bilen under förutsättning att det är inkopplat även när tändningen inte är på. Sedan kan man lägga den lilla panelen på rutan, huven eller inne på instrumentpanelen om det går att använda cig.uttaget för laddning.
Det blir ju inte så mycket laddning på det här sättet, men förbrukningen på startbatteriet är för det mesta så liten så bara skapligt dagsljus på en sådan här lös extra panel räcker oftast till för att ersätta förbrukningen, och man behöver ju bara använda panelen när man vet att uppställningen blir långvarig.
En variant med flera inkopplingsmöjligheter till startbatteriet. (Den här från Biltema Artnr. 25-5085 )
Visa bilaga 206548
M.v.h JANKRO.