Vi var i Krakow i september 2019. Hade också tänkt oss en tur till Auschwitz. Försökte fixa biljetter via deras hemsida men det var för många dagar till ledig plats för oss. Googlade lite och hittade turpol.com. De har guidade turer med svensktalade guide tisdag, torsdag, lördag och söndag (kollade nyss). Mailade dom på svenska på söndagskvällen om 2 platser till torsdagen. Inga problem. Kostade 190 PLN/person inklusive trsp ToR, reseledare, guidad tur och avgifter till museet. Betalade på plats, kontant. De hade även ett enklare lunchpaket att erbjuda som vi tog också (25 PLN/person). Fick 3-4 ställen att välja på inne i Krakow för upphämtning. Har för mig att det var 2 VW-bussar som plockade upp oss. Skulle varit en större buss men den hade gått sönder. Tolken från Turpol var duktig på svenska. Vi bodde på camping Adam No 49 lite utanför Krakow. Har cyklar med oss så vi cyklade in till Krakow. Krakow är också sevärt. Även saltgruvan i Wieliczka som vi cyklade till. Finns bitvis cykelväg så vi letade oss runt med hjälp av Google Map för att hitta dit. Blev en lång tur men vi fick se en del av det icke turistiska Polen. Berättade för chauffören till Auschwitz var vi bodde och att vi hade cyklat till saltgruvan. Han trodde först att jag drev med honom men när han insåg att jag menade allvar skakade han bara på huvudet och mer eller mindre idiotförklarade oss. Angående Viatoll så finns det en karta på deras hemsida där du kan se var du kan hyra box och även fylla på boxen. Vi fyllde på en gång. På grund av språkförbistring vid påfyllningen (han kunde ingen engelska) så fyllde jag på med alldeles för mycket pengar. Men innan vi lämnade Polen via Dresden så såg jag på kartan var man kunde lämna tillbaka den. Svängde in där, fick fylla i lite papper och dagen efter hade jag resterande pengar på kortet igen. Första gången vi var i Polen, mycket positiv upplevelse. Kommer att återvända någon gång när världen har blivit normal igen.